2020-04-27, 18:58
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Sverige är på plats 58 av antal utförda tester per capita i världen. Om du tycker det är i framkant så visst...
Lol, du kan försöka med hur många logiska argument som helst. Det är ingen ide.
Citera
2020-04-27, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelensky
Inte nog med att du har fel i sak. Nu försöker du också att flytta fokus till skillnader i rapportering. Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att Sveriges nuvarande strategi är och har varit katastrof. Om Sverige har en allvarligare smittspridning, varför skulle då dödligheten i landet vara lägre än i de länder där smittan är mer begränsad? Det faller på sin egen orimlighet!

Så länge sjukvården hinner med finns det inget som tyder på att Sverige skulle få högre dödlighet totalt sett än något annat land.

Smittspridningen ligger i olika fas i olika länder.
Citera
2020-04-27, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
jag tror inte 2200 personer dött i sverige pga corona

det måste jämföras med överdödligheten för varje månad

av dom 2200 med corona kanske hälften skulle dött ändå

jag tror fortfarande att läget är jävligt illa och mycket har gått fel

men man måste väl ändå ta bort siffrorna för normal dödlighet under tidsperioden, och sen tänka att överdödligheten är pga corona?

Det är ju precis det man gör, man studerar överdödligheten och den är redan noterbart högre. Vilket också är varför argument som "de skulle dött i alla fall" är fullständigt irrelevanta, precis lika lite som hjärt och kärl sjukdomar inte är mindre farliga statistiskt för folk dör när de har Corona diagnos i stället.
Citera
2020-04-27, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag tycker nog det värsta är att smittan har spridits fritt och att 2274 personer (and counting) har dött i Sverige och att detta är pga ekonomi och till synes, även prestige.

Men det kanske bara är jag.

För dig kanske det värsta är vad nån säger på ett forum.
Att den mänskliga naturen kan sjunka så lågt att man i princip jublar över att människor förlorar livet tycker jag är hundrafallt värre än en ovanligt besvärlig influensasäsong. Nej, tusenfallt värre.
Citera
2020-04-27, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Tror du på data från jemen? Lägg till nord korea då också din miffo.
Jag varken tror eller misstror Jemen, hur så? Klart det är ett kaosland, osv, men det är i alla fall få jemeniter som åker på sporlovsresor till Italien.
Citera
2020-04-27, 19:01
Medlem
DrunkenZealots avatar
Ryssarna ser starka ut nu, vi kanske får problem i corona vm. Tegnell får öka smitttakten så vi inte tappar placeringar till andra länder:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/russia/
Citera
2020-04-27, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Man tillät mello sammtidigt som Italien stängde ned den 9 mars.
Det var makalöst idiotiskt.
Citera
2020-04-27, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Eller så är antalet så högt att de helt enkelt inte kan presentera det utan kommer att smyga in på rätt dagar i efterhand

Hade FHM och Löfven vart lite streetsmarta så hade dom skyllt på att vi tagit emot mest vildar i ett europeiskt perspektiv sen 9/11.

Å skyllt på Reinfeldt å Wetterstrand. Men Löfven törs ej. Annie och Bella går full frontal på Twitter då.

+ Bästa tjejgänget
Senast redigerad av antisocial666 2020-04-27 kl. 19:07.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
I princip inga länder utanför europa/väst testar i någon större omfattning om du inte har noterat det det. Det finns några få undantag men det är inte många.

Smittade minskar i sverige om du inte har noterat det. När det gäller antal döda så finns absolut noll logik kring varför skulle skilja något nämnvärd mellan länderna så länge de har någorlunda bra vårdsystem, och sveriges vårdsystem är kanske inte perfekt men inte sämre än genomsnittet. Anledning till varför sverige tycks ha många döda är för att du faktiskt kan lita någorlunda på siffrorna som presenterars. Länder registrerar dödsorsaken väldigt annorlunda. Varför klandra på sverige för något de ska ha beröm för?

Det fetade. Driver du med oss nu?

Tror du på allvar att övriga nordiska länder (som har lockdown) "egentligen" har lika många döda som i Sverige (där smittan får spridas fritt)?

Om du tror det på allvar så kan jag nog inte hjälpa dig mer än att ge dig tips om att läsa hela den senaste månadens nyhetsrapportering. Då kommer nog bilden klarna lite för dig.

Om du skulle på allvar tro t.ex. att de andra nordiska länderna mörkar sin statistik och "egentligen" har lika många döda som Sverige, så är det en fantastisk konspirationsteori men hör kanske inte hemma i denna tråd dock. Sagt i all välmening.
Citera
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:

men man måste väl ändå ta bort siffrorna för normal dödlighet under tidsperioden, och sen tänka att överdödligheten är pga corona?
Jag håller med. Det kan också vara så att många har dött utan att man vet varför nr det egentligen var corona.
Citera
2020-04-27, 19:03
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja och till skillnad mot våra kompetenta grannländer som klokt nog höll folk på plats under påskhelgen så gjorde ju inte våra stjärnskott detta och resultatet syns ju nu.
Ja, Tegnell gick ju ut på skärtorsdagen och sa att det var ok att resa om resorna var ok. Kan tänka mig att det fick några extra att resa.
Citera
2020-04-27, 19:03
Medlem
Citat:

Ja, jag tänker också att Liemannen är upptagen med covid19-offer och då hinner han inte med alla vanliga offer. Eller så kanske han blivit permitterad och hinner nu med ännu färre?

Går nog att jämföra med SCBs preliminära dödssiffror för perioden där covid-19 härjat som värst och se om Liemannnen tvingats arbeta övertid eller om han varit sjukskriven med förkylningssymtom.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-04-27 kl. 19:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in