2020-04-26, 22:14
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Vårdchef: Situationen i Stockholm är extrem

Fler än 1 000 personer vårdas på sjukhus för covid-19 i Stockholm och situationen i regionen är extrem, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Björn Eriksson till Ekot.
Sjukvården i Stockholm har höjt kapaciteten långt över det normala och intensivvårdsplatser i regionen har fyrdubblats.

https://omni.se/vardchef-situationen-i-stockholm-ar-extrem/a/zG25m1
Citera
2020-04-26, 22:14
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Bra funnet! Skall kolla hela videon senare.

Ja, han säger att dödstalen beror dels på deras strategi, men mest pga att äldreboendena inte lyckats hålla smittan utanför. Han skyller mao döden på de anställda på boendena!

Han säger även att ca: 50% av dödsfallen är på äldrebonden. Eftersom de flesta där inte testas och således ej hamnar i den officiella statistiken, skall vi då tolka det som att vi har knappt dubbelt så många döda än vad den officiella siffran säger! Den riktiga siffran idag är kanske 4000 döda!

Vem vet, vi kommer aldrig att få veta hur många som egentligen dog i COVID-19. Detta har väl också gällt i andra alla pandemier som Pesten eller Spanska sjukan.
Citera
2020-04-26, 22:15
Medlem
Dynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du fetade fel avsnitt:

GENEVA (Reuters) - The World Health Organization (WHO) said on Saturday that there was currently “no evidence” that people who have recovered from COVID-19 and have antibodies are protected from a second coronavirus infection.
Sveriges påstådda strategi är helt betingad på förutsättningen att man får ett meningsfullt skydd under en någorlunda lång tid, medan andra länders strategi bygger på antagandet att det i det här skedet är omöjligt att veta hur ett nytt virus beter sig, så jag förstår inte på vilket sätt det skulle stödja din tes.
Citera
2020-04-26, 22:16
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Den här tråden är så full av skit så att man baxnar, läste nyss några inlägg som beskrev läget på sjukhusen som oerhört lugna. Meanwhile in verkligheten:

Citat:
Platserna på Karolinskas Ecmo slut – patienter flyttas

Trots att platserna på Ecmo-centrum på Karolinska, där de svårast sjuka patienterna vårdas, utökats från tre till nio är platserna nu slut. Nu måste patienter flyttas till andra regioner, skriver DN.

https://omni.se/platserna-pa-karolin...yttas/a/4qwdoo

Aj fan -ja alla har sagt att det är ett ansträngt läge.

Vi kanske behöver fler maskiner helt enkelt.
Citera
2020-04-26, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Att nu säga att asymtomatiska smittar är att säga att FHM inte har koll och att riskgrupper dött pga det.
Det är detsamma som att erkänna
att regeringen gjort fel som blint följt FHM.
De lär ha en plan för att kunna smyga in det med ett "ingen kunde sett detta komma", för nog måste de veta vid det här laget...

Det är tydligt att äldre smittats pga brist på skydd och tester. Jag är övertygad om att det handlar om ekonomi.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-kommunernas-intresseorganisation-fick-myndigheter-att-tona-ned-munskyddskrav
Citera
2020-04-26, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Sveriges påstådda strategi är helt betingad på förutsättningen att man får ett meningsfullt skydd under en någorlunda lång tid, medan andra länders strategi bygger på antagandet att det i det här skedet är omöjligt att veta hur ett nytt virus beter sig, så jag förstår inte på vilket sätt det skulle stödja din tes.
Det stödjer varken det ena eller det andra.

WHO yttrade det här när man diskuterade huruvida människor som haft covid19 ska få resa mellan länder utan restriktioner. För den tillämpningen måste alla ha perfekt immunitet. Det behövs inte för 1-2 år av flockimmunitet.
Citera
2020-04-26, 22:19
Medlem
Immunitetsfrågan är högst oklar. Mot vissa coronavirus saknas det helt skydd efter genomgången infektion, men mot det närbesläktade SARS finns skydd i ca 2-3 år efter infektion. Mest troligt är att detsamma gäller SARS-CoV-2. I enlighet med försiktighetsprincipen bör det dock utgås från att så inte är fallet tills mer är känt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Vilken strategi har Italien, Spanien m.fl länder som nu "öppnar upp"?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Hur vet du det? Mögel kan också i vissa fall leda till svår sjukdom och till och med en förtidig död.

ja, nog kan man bli ännu sjukare i längden, men sjukdomarna sprids inte vidare i samhället heller, jag ville ju bara belysa att myndigheter kan handla riktigt i vissa fall, men att i andra betydligt värre fall (som en pandemi) så är det inte så noga.
Citera
2020-04-26, 22:20
Medlem
Corona-minkar i Holland...

"There are a total of about 20,000 animals on the two affected farms in Beek en Donk and Milheeze in the province of Noord-Brabant on the border with Belgium. Veterinarians have introduced quarantine on both farms, the animals are not allowed to be transported anywhere. Minister of Agriculture Carola Schouten ordered all mink breeders to report any further suspicious case, and veterinarians also have a reporting obligation."
https://www.corona24.news/c/2020/04/26/dutch-breeders-infected-mink-with-coronavirus.html

Snart dags att avliva hundar, katter, hästar och nötdjur. Grisar och fjäderfän tycks vara immuna. Vi människor kommer att ta kål på oss själva...
.
Citera
2020-04-26, 22:21
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Som icke rökare eller snusare så borde man alltså börja köra med nikotinplåster, eller?

Om jag vore dig skulle jag nog gjort det. Jag använder nikotinsnus efter rökstopp för många år sen och har nu ökat min dos.

Nu vet jag inte om det finns olika styrkor på plåster men var försiktig i början om du inte är van vid nikotin du kommer förmodligen att bli yr i början
Citera
2020-04-26, 22:22
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Vilken strategi har Italien, Spanien m.fl länder som nu "öppnar upp"?

Det här verkar smart. Danmark har snackar om en "dans", så de är nog inspirerade.

Istället för att bara gnugga nävarna och hoppas att det skiter sig i andra länder när de öppnar upp så tänk till lite. Blir så enkelspårigt.
Senast redigerad av urgt 2020-04-26 kl. 22:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in