2020-04-26, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qufus
Om du tar 15 mg x 1 per kväll är det huvudsakligen antihistaminerg effekt, om än inte bara. Kan jämföras med t.ex. Atarax. Din ångestnivå kan givetvis öka, men det brukar lugna sig efter 1-2 veckor. Vissa patienter tycker att dem får ganska omedelbar ångestdämpande effekt vid 15 mg x 1. Du kan också få något förstärkt effekt och ev. biverkningar från pågående escitalopram behandling.
Den ångestdämpande effekten brukar man utvärdera inte tidigare än efter 6 månader, och man behandlar vanligtvis med iaf 30 mg x 1.
Tycker helt klart det är värt att prova, då du kan avsluta behandlingen om du upplever alltför mycket biverkningar.

Skriv PM om du vill, hjälper gärna till.

Lycka till!

Det betyder alltså, om jag tar 15 mg ikväll, så kan min ångestnivå öka? Endast denna kväll. Enligt dig?

Ångesten ökar imorgon?
Citera
2020-04-26, 19:41
Medlem
hvita.nhegrers avatar
När jag åt mirta för några år sen så kunde jag inte få utlösning - annars märkte jag inget speciellt..
Citera
2020-04-26, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swe84
Det betyder alltså, om jag tar 15 mg ikväll, så kan min ångestnivå öka? Endast denna kväll. Enligt dig?

Ångesten ökar imorgon?

Inte nödvändigtvis, om du har haft sömnbrist en längre tid kommer du nog bara att sova ganska länge. Finns dock alltid en risk med antidepressiva preparat att detta kan hända. Hade du dessa biverkningar när du började med escitalopram?
Citera
2020-04-26, 19:45
Bannlyst
Citat:
Inte nödvändigtvis, om du har haft sömnbrist en längre tid kommer du nog bara att sova ganska länge. Finns dock alltid en risk med antidepressiva preparat att detta kan hända. Hade du dessa biverkningar när du började med escitalopram?

Skillnaden mellan abilify och mirta?

Den ena är psykofarmaka, alltså abilify.

Hörde mirta är stämningsbalanserande. Det är väl ssri och snri med?

Abilify vill jag inte veta av. Alltså extrem rastlöshet akatasi i 1,5 veckor ungefär något bättre idag, det vill jag inte uppleva igen.
Senast redigerad av swe84 2020-04-26 kl. 19:49.
Citera
2020-04-26, 20:04
Medlem
Citat:
Skillnaden mellan abilify och mirta?

Den ena är psykofarmaka, alltså abilify.

Hörde mirta är stämningsbalanserande. Det är väl ssri och snri med?

Abilify vill jag inte veta av. Alltså extrem rastlöshet akatasi i 1,5 veckor ungefär något bättre idag, det vill jag inte uppleva igen.

Som påpekat nedan, är Abilify neuroleptika. Är ett mycket mer potent läkemedel än mirtazapin.
Mirtazapin är ingenting som direkt interagerar med Abilify, och som tidigare nämnt är dosen 15 mg x 1 ffa antihistaminerg, vilket betyder att den huvudsakligen är lugnande och används i den dosen mot sömnsvårigheter.
Verkningsmekanismen skiljer sig från både SSRI och SNRI, och är ganska säregen vad gäller receptorer den påverkar.
Senast redigerad av qufus 2020-04-26 kl. 20:13.
Citera
2020-04-26, 20:08
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Abilify är centralstimulantia, och närmast amfetamin om du vill jämföra med något. Otroligt dåligt mot ångest, inte använt som ångestdämpande behandling. Är ett mycket mer potent läkemedel än mirtazapin.
Mirtazapin är ingenting som direkt interagerar med Abilify, och som tidigare nämnt är dosen 15 mg x 1 ffa antihistaminerg, vilket betyder att den huvudsakligen är lugnande och används i den dosen mot sömnsvårigheter.
Verkningsmekanismen skiljer sig från både SSRI och SNRI, och är ganska säregen vad gäller receptorer den påverkar.

Haha tjenare doktorn, Abilify är neuroleptika. Du är ute och cyklar.
Citera
2020-04-26, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Haha tjenare doktorn, Abilify är neuroleptika. Du är ute och cyklar.

True story, sorry.
Citera
2020-04-26, 20:13
Bannlyst
Citat:
Abilify är centralstimulantia, och närmast amfetamin om du vill jämföra med något. Otroligt dåligt mot ångest, inte använt som ångestdämpande behandling. Är ett mycket mer potent läkemedel än mirtazapin.

Okej det var så här, jag tog abilify 25 mg ena dagen på direkten 11 april sedan 12 april. Sedan avbröt jag pga akatasi extrem rastlöshet alltså ökad ångest oro.

Anledningen till att jag tog en så hög dos var pga jag trodde jag fastnat i negativa tankar efter extrem stress i samband med en traumatisk stressande händelse, som jag förmodar det var för 4 veckor sedan.

Läkaren på psykiatrin sa att biverkningarna av medicinen skulle gå över efter ett par dagar. Frågan är om det kan ta längre tid för mig individuellt för att det skall gå över helt? Då har läkarna sagt det skulle vara osannolikt. Min ångest oro ökade tyvärr dämpar det med lyrican som har hjälpt mig extremt en viss tid.

Jag märker jag inte är mig själv exakt än. Utan dämpad. Tankeverksamheten känslolivet fungerar ej just nu.
Någon mer information som är nödvändig att tillge om allt jag berättat ange det tack. Detta skall ju gå över så jag är tillbaka igen. All hjälp tack åter igen.

mvh
Senast redigerad av swe84 2020-04-26 kl. 20:19.
Citera
2020-04-26, 20:21
Medlem
Citat:
Okej det var så här, jag tog abilify 25 mg ena dagen på direkten 11 april sedan 12 april. Sedan avbröt jag pga akatasi extrem rastlöshet alltså ökad ångest oro.

Anledningen till att jag tog en så hög dos var pga jag trodde jag fastnat i negativa tankar efter extrem stress i samband med en traumatisk stressande händelse, som jag förmodar det var för 4 veckor sedan.

Läkaren på psykiatrin sa att biverkningarna av medicinen skulle gå över efter ett par dagar. Frågan är om det kan ta längre tid för mig individuellt för att det skall gå över helt? Då har läkarna sagt det skulle vara osannolikt. Min ångest oro ökade tyvärr dämpar det med lyrican som har hjälpt mig extremt en viss tid.

Jag märker jag inte är mig själv exakt än. Utan dämpad. Tankeverksamheten känslolivet fungerar ej just nu.
Någon mer information som är nödvändig att tillge om allt jag berättat ange det tack. Detta skall ju gå över så jag är tillbaka igen. All hjälp tack åter igen.

mvh

Kan väl ärligt säga att min erfarenhet av neuroleptika begränsas till quetiapin. Har biverkningarna du beskriver inte gått över på fyra veckor tror jag dock att ni kanske borde prova en annan behandling. Mirtazapin i lägsta dos (15 mg x 1) påverkar ej dopaminsystemet, och bör ej försvåra dina nuvarande biverkningar. Du verkar dock ha en ganska bred behandling med psykofarmaka, och om det krävts neuroleptika för att dämpa tvångstankar hade jag nog faktiskt rekommenderat att du tar kontakt med din behandlande läkare vad gäller din ångest.
Citera
2020-04-26, 20:27
Bannlyst
Citat:
Kan väl ärligt säga att min erfarenhet av neuroleptika begränsas till quetiapin. Har biverkningarna du beskriver inte gått över på fyra veckor tror jag dock att ni kanske borde prova en annan behandling. Mirtazapin i lägsta dos (15 mg x 1) påverkar ej dopaminsystemet, och bör ej försvåra dina nuvarande biverkningar. Du verkar dock ha en ganska bred behandling med psykofarmaka, och om det krävts neuroleptika för att dämpa tvångstankar hade jag nog faktiskt rekommenderat att du tar kontakt med din behandlande läkare vad gäller din ångest.

Jag tror du missförstår det jag skrivit. Alltså jag började med och stoppade efter just dom två doserna 25 mg dom två dagarna. det har nu gått väl 2 veckor efter dom två doserna.

Övriga 4 veckor som varade innan tog jag ej någon psykofarmaka. Utan Lyrica ssri endast.

Skall jag förtydliga något?
Senast redigerad av swe84 2020-04-26 kl. 20:43.
Citera
2020-04-26, 20:47
Medlem
Citat:
Jag tror du missförstår det jag skrivit. Alltså jag började med och stoppade efter just dom två doserna 25 mg dom två dagarna. det har nu gått väl 2 veckor efter dom två doserna.

Övriga 4 veckor som varade innan tog jag ej någon psykofarmaka. Utan Lyrica ssri endast.

Skall jag förtydliga något?

Jaha, nej då förstår jag. Tordes inte vara något problem med att börja med mirtazapin i så fall. Börja som sagt med 15 mg x 1. Går du upp till 30 mg x 1, som brukar vara lägsta dos för att behandla depressioner och ångest, finns det större risk att din ångestnivå går upp under en period (oftast 1-2 veckor). Dock är som sagt utvärderingsperiod för behandling av ångest med antidepressiva minst 6 månader, så kan inte lova någon jätte god effekt bortsett för din sömn.
Citera
2020-04-26, 21:03
Bannlyst
Citat:
Jaha, nej då förstår jag. Tordes inte vara något problem med att börja med mirtazapin i så fall. Börja som sagt med 15 mg x 1. Går du upp till 30 mg x 1, som brukar vara lägsta dos för att behandla depressioner och ångest, finns det större risk att din ångestnivå går upp under en period (oftast 1-2 veckor). Dock är som sagt utvärderingsperiod för behandling av ångest med antidepressiva minst 6 månader, så kan inte lova någon jätte god effekt bortsett för din sömn.

Tror du biverkningarna från abilify, alltså rastlösheten som ofta har en grund i ångest oro, tror du det kan ta längre tid än en vecka för att det skall dämpas helt. Jag minns för ett år sedan när jag slutade med quetiapin övergick till lyrican då tog det ett bra tag veckor innan lyrican gav den effekten som den skulle. Det är vad jag igen tror beroende på abilify.

Det är det som dom sagt inte är troligt läkarna. Kan det vara så att den rastlösheten ökad ångest oro, kan vara i kroppen ett längre tag ändå? Det kan behövas längre tid för mig?

Jag har upplevt en förändring i rastlösheten efter abilify? Som fortfarande är kvar däremot inte i lika hög grad. Det är precis det som oroar mig. Kan det vara kopplat till att kroppen ej ställt in sig, t.ex det kan ta längre tid för mig bli mig själv igen, det i sig skapar ångest.

Jag vet att någonting inte stämmer. Det är det enda jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in