Citat:
Ursprungligen postat av
qufus
Abilify är centralstimulantia, och närmast amfetamin om du vill jämföra med något. Otroligt dåligt mot ångest, inte använt som ångestdämpande behandling. Är ett mycket mer potent läkemedel än mirtazapin.
Mirtazapin är ingenting som direkt interagerar med Abilify, och som tidigare nämnt är dosen 15 mg x 1 ffa antihistaminerg, vilket betyder att den huvudsakligen är lugnande och används i den dosen mot sömnsvårigheter.
Verkningsmekanismen skiljer sig från både SSRI och SNRI, och är ganska säregen vad gäller receptorer den påverkar.
Okej det var så här, jag tog abilify 25 mg ena dagen på direkten 11 april sedan 12 april. Sedan avbröt jag pga akatasi extrem rastlöshet alltså ökad ångest oro.
Anledningen till att jag tog en så hög dos var pga jag trodde jag fastnat i negativa tankar efter extrem stress i samband med en traumatisk stressande händelse, som jag förmodar det var för 4 veckor sedan.
Läkaren på psykiatrin sa att biverkningarna av medicinen skulle gå över efter ett par dagar. Frågan är om det kan ta längre tid för mig individuellt för att det skall gå över helt? Då har läkarna sagt det skulle vara osannolikt. Min ångest oro ökade tyvärr dämpar det med lyrican som har hjälpt mig extremt en viss tid.
Jag märker jag inte är mig själv exakt än. Utan dämpad. Tankeverksamheten känslolivet fungerar ej just nu.
Någon mer information som är nödvändig att tillge om allt jag berättat ange det tack. Detta skall ju gå över så jag är tillbaka igen. All hjälp tack åter igen.
mvh