2020-04-26, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Indiens ledare var tydlig med att hon ville göra allt hon kunde för att hindra smittspridning och död i befolkningen. Det gjordes en lockdown i flera veckor, där läkare försökte förbereda sig och de t.o.m. byggde om en massa tåg till Corona"sjukhus". När de hade upptäckt ett par fall i slummen i Bombay så spärrade de av en del kvarter osv. samtidigt som de skickade dit mat.

Sen blev de väl tvungna att öppna en del för att det är så många fattiga osv.

Men sammantaget skulle jag nog säga att de verkligen har försökt att skydda sin befolkning så gott det går med en extremt stor befolkning och många som lever i fattigdom. Heder för att de försöker iaf. Mer än man kan säga om Sverige.

Ja den myrstacken är nog inte lätt att skydda och många "day workers" med alltså en dags framförhållning.

Håller dom dödstalen nere så skal dom ha medalj.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Hur kom den in i äldreboenden i Sverige? På samma sätt som i alla andra länder, som är lika drabbade som vi. Äldreboenden generellt har inte en konstruktion där man kan hålla ute smitta.

Säg det till Norge som lyckades skydda sina äldreboenden
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu flygs turkar tillbaks till Turkiet efter de vägrats vård i Sverige. Källa Aftonbladet. PR-kupp av Turkiet eller signal om havererad svensk vård eller kanske en komination? Jag undrar om det finns direktiv om att inte fylla IVA platserna i Sverige för att det ska förkunnas att det finns platser för att inte sprida panik. Konspiratoriskt?
Det är väl redan konstaterat att vi har lite väl snäva triage-regler. Tror Sverige kommer att få bassning internationellt efter det här. Vi är också som det beskrivs i artikel väldigt snäva när det gäller andra sjuka i COVID19. Tyskland har väldigt bra siffror när det gäller döda versus smittade. Man säger att det beror på att man tar in även de med inte alltför allvarliga symptom på sjukhus. Där kan man bevaka dem och sätta in åtgärder tidigt mot de fruktade cytokinstormarna.

Och självklart passar Turkiet på att ta PR-poäng. Det är nog ganska lätt i detta läge:

Fick inte vård i Sverige – flögs med ambulansplan till Turkiet
Pappan blev svårt sjuk, testade positivt för coronavirus, men fick ingen sjukvård i Sverige.

Efter att döttrarna vädjat om hjälp på sociala medier hämtades mannen under söndagsmorgonen av ett ambulansflygplan och transporterades till Turkiet.

– Vårt sjukhus står redo för er far, hälsar Turkiets hälsominister Fahrettin Koca på Twitter.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJVWr9/fick-inte-vard-i-sverige--flogs-med-ambulansplan-till-turkiet
Citera
2020-04-26, 12:13
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Artikeln är från mitten på mars..
Ok och det betyder att...?
1. Den är för gammal.
2. Den är inte trovärdig.
3. Den är inget för FB för att du tycker så.

Tänk va tråkigt det blir för dig när dagsaktuella nyheter kan kopplas ihop med några veckor gamla artiklar i samma ämne. Jag förstår dig verkligen inte utan undrar hur du tänker historia eller läser statistik som inte är dagsfärsk? för att ta några exempel.
Citera
Medlem
Coronavirus’s ability to mutate has been vastly underestimated, and mutations affect deadliness of strains, Chinese study finds

The most aggressive strains of Sars-CoV-2 could generate 270 times as much viral load as the least potent type
New York may have a deadlier strain imported from Europe, compared to less deadly viruses elsewhere in the United States

They also confirmed for the first time with laboratory evidence that certain mutations could create strains deadlier than others.
“Sars-CoV-2 has acquired mutations capable of substantially changing its pathogenicity,” Li and her collaborators wrote in a non-peer reviewed paper
The deadliest mutations in the Zhejiang patients had also been found in most patients across Europe, while the milder strains were the predominant varieties found in parts of the United States, such as Washington state, according to their paper.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Om TV4 återberättat det är ovidkommande. Testerna är under utveckling av detta ställe https://www.scilifelab.se/

Dvs ett oberoende labb kopplat till flera universitet i Sverige.
Jag förnekar inte det. Vad jag säger är att det inte är en indikator på att vi är speciellt bra på detta.
Citera
2020-04-26, 12:14
Medlem
Länder på god väg mot smittfrihet:

Nya Zealand, aktiva fall
20/4: 454
21/4: 426
22/4: 398
23/4: 370
24/4: 344
25/4: 325
26/4: 309
Antal tester per milj inv: 25.088

Island, aktiva fall
20/4: 401
21/4: 351
22/4: 313
23/4: 270
24/4: 237
25/4: 210
Antal tester per milj inv: 143.716
Citera
2020-04-26, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Hur kom den in i äldreboenden i Sverige? På samma sätt som i alla andra länder, som är lika drabbade som vi. Äldreboenden generellt har inte en konstruktion där man kan hålla ute smitta.

Eller Nya Zeeland med sina två döda

Eller varför inte Kuwait med vadå, 10 döda.

Det är ett jädra hycklande när man säger "nigeria är sämre än oss" och samtidigt säga "vi är bäst i världen".

Är vi i topp i världen får vi väl jämföra oss med dom länderna och övriga norden är en rätt bra referens tycker nog alla utom de som stöde hovnarren tegnell och hans fiasko.
Citera
2020-04-26, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Eller att en influensa nästan dödar en brittisk premiärminister i 55-års åldern... (Boris Johnson)

Helt klart så är detta mycket värre än en vanlig influensa. Mycket värre.

eller att man hör att influensen tar livet av 24 busschaufförer på fyra veckor.
Citera
2020-04-26, 12:16
Medlem
EveryBodyKnowsC-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Australian researchers claim to have found two drugs to fight coronavirus

Australian researchers on Monday claimed to have found two drugs -- an HIV and an anti-malaria medicines -- to treat novel coronavirus which has claimed five lives and infected over 350 others in the country.
"Our doctors were very, very surprised that a HIV drug could actually work against the novel coronavirus and there was a bit of scepticism," he said.

"That first wave of Chinese patients we had (in Australia), they all did very, very well when they were treated with the HIV drug.
"That's reassuring ... that we're onto something really good here."
Economic Times
https://economictimes.indiatimes.com/news/international/world-news/australian-researchers-claim-to-have-found-two-drugs-to-fight-coronavirus/articleshow/74660999.cms

Det blir mer och mer som tyder på att HIV sekvenser finns i Coronaviruset, vilket ger Luc Montagniers forskningsresultat rätt om att det finns sekvenser av HIV i Coronaviruset.
För min del är detta något som övertygat mig om att viruset är tillverkat i ett laboratorium, sannolikt det som finns i Wuhan med tanke på att den initiala spridningen började där.
Till detta hör även de Europeiska forskare som påtalat virusets likheter med HIV.

Som sagt, denna teorin har jag haft tidigare. Ett virus som blev tillverkat i ett laboratorium, för att användas som biologisk vapen men som regeringen tappade kontroll över.

Kalla mig galen men jag står fort. för att det är en vanlig årlig influensa...
Citera
2020-04-26, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Tack för ett bra skrivet inlägg, det fick mig att dra på smilbanden faktiskt.

Ja, de lär sitta i en rävsax som heter duga? Men Tegnell och Giesecke verkar ju vara såna som varken ändrar riktning eller lättar på gaspedalen, även om de skulle se bergväggen närma sig..

Men, vad tror du om The Dark Horse, Wallensten och hans nervositet? Tyckte faktiskt nästan synd om honom sist han stod i rutan. Hela hans uppsyn och kroppsspråk bara skrek "ta mig härifrån", liksom. Han verkar ju väldigt mänsklig. Kommer han orka eller hur kommer han att agera?

Ja det lär väl inte vara så skoj vid deras fikabord.

Vad tror du de kör på då? Be till högre makter och hoppas på det bästa nu, att det avtar av sig självt osv?

Jag har nästan hoppats på Wallensten men jag gissar att han väntar på att bli statsepidemolog när anders tegnell går i pension om ett år.

Jag tror inte att han kommer sticka ut näsan och agera för risken är enorm att han chansar fel och då ryker hans livslånga chefsposition.

Lättare att stå bakom Tegnell men försöka göra lite mer rätt.

Men han kanske visar sig vara ett under av integritet, vem vet och det vore kul om han ledde revolutionen.
Citera
2020-04-26, 12:17
Avslutad
Delstaten Georgia öppnar upp, tippar medelhavsländerna öppnar upp i juni och behovet resa är stort.

Citat:
Delstaten var bland de sista att stänga ned och är nu den första att öppna upp.
I Georgia får nu folk gå ut och klippa sig, fixa naglarna - och tatuera sig.
Men känslorna inför öppnandet är blandade.
– Folk kan kritisera oss och säga att det är för tidigt, men de betalar inte våra räkningar, säger Emanuel Jinkens, 38, medan hon flätar en kunds hår.
https://www.expressen.se/nyheter/folk-kan-kritisera-men-de-betalar-inte-vara-rakningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in