Citat:
Ursprungligen postat av
-tramS-
Nej, spanskan drabbade de friskaste, dvs yngre män och kvinnor, även i Sverige, hårdast. Något hårt fältliv går inte att skylla det på i Sverige 1918-20. Visst fanns det en viss brist på mat och läkemedel men den drabbade sjuka och svaga i minst lika stor grad som unga och friska.
Yngre barn och äldre sjuka klarade sig förvånadsvärt bra mot spanskan. Man tror att många unga, friska drabbades av att immunförsvaret överreagerade, sk cytokinstorm. Det är den samlade bilden eftervärlden har. Läs gärna det utmärkta artikeln i wikipedia, speciellt under sjukdomsmekanism. Jag citerar det senare då det finns stora likheter i beskrivningen med covid-19. Intressant.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan
Om du tittar på första diagrammet i artikeln så ser du att barn <1 och gamla faktiskt drabbades värst per årskull. Det ovanliga är att det dessutom i andra vågen finns en puckel i mitten med en topp för 25-35, men den toppen ligger likafullt lägre än dödsfrekvensen för riktigt unga och riktigt gamla. På grund av bredden utgör den dock drygt hälften av alla dödsfall.
Så jag tycker det blir lite missvisande att säga att små barn och gamla inte drabbades. De drabbades fortfarande som vanligt vid influensa. Det anmärkningsvärda är att det finns två tydliga lokala min, ett för 5-14 och dessutom ett något högre lokalt min för 45-64 (enligt de åldersintervallet de använder i diagrammet).