2020-04-26, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Nej, spanskan drabbade de friskaste, dvs yngre män och kvinnor, även i Sverige, hårdast. Något hårt fältliv går inte att skylla det på i Sverige 1918-20. Visst fanns det en viss brist på mat och läkemedel men den drabbade sjuka och svaga i minst lika stor grad som unga och friska. Yngre barn och äldre sjuka klarade sig förvånadsvärt bra mot spanskan. Man tror att många unga, friska drabbades av att immunförsvaret överreagerade, sk cytokinstorm. Det är den samlade bilden eftervärlden har. Läs gärna det utmärkta artikeln i wikipedia, speciellt under sjukdomsmekanism. Jag citerar det senare då det finns stora likheter i beskrivningen med covid-19. Intressant.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan
Cytokinstormar är även vanliga vid covid-19
Citera
Medlem
Igår 6069 avlidna i hela världen i denna "ohyggliga pandemi".
Citera
Medlem
arbetets avatar
Ojdå:

Bill Gates kritik mot Sverige: Inte rätt policy
Bill Gates har kritiserat Sveriges coronavirusstrategi i en intervju med MSNBC.

Samtidigt säger han att befolkningens reaktion och ändrade beteende är vad som håller nere smittspridningen.

– Jag tror inte att deras policys är de rätta, säger Bill Gates till MSNBC.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/bill-gates-kritik-mot-sverige-inte-ratt-policy-/

Ska vänstern/liberalerna börja hata Bill Gates nu?
Citera
2020-04-26, 08:39
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero

6069 rapporterade... Inte samma som döda. Tror du alla blir diagnosticerade i Afrika tex?
Citera
2020-04-26, 08:40
Medlem
Bananarmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero

Pratar du i nattmössan eller?

Edit. Sorry det var visst jag som gjorde det
Citera
2020-04-26, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Nej, spanskan drabbade de friskaste, dvs yngre män och kvinnor, även i Sverige, hårdast. Något hårt fältliv går inte att skylla det på i Sverige 1918-20. Visst fanns det en viss brist på mat och läkemedel men den drabbade sjuka och svaga i minst lika stor grad som unga och friska. Yngre barn och äldre sjuka klarade sig förvånadsvärt bra mot spanskan. Man tror att många unga, friska drabbades av att immunförsvaret överreagerade, sk cytokinstorm. Det är den samlade bilden eftervärlden har. Läs gärna det utmärkta artikeln i wikipedia, speciellt under sjukdomsmekanism. Jag citerar det senare då det finns stora likheter i beskrivningen med covid-19. Intressant.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan

Finns även hypoteser om att den äldre befolkningen hade partiell immunitet pga ryska snuvan.
Citera
2020-04-26, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
6069 rapporterade... Inte samma som döda. Tror du alla blir diagnosticerade i Afrika tex?
Jag vet faktiskt inte. Vet du?
Citera
2020-04-26, 08:48
Medlem
Börjar S få panik? Aftonbladet har trängt undan Corona nyheterna, speciellt kritiken, jämfört med Expressen, DN och SvD.
Citera
2020-04-26, 08:49
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
40 mutationer, är det mycket eller lite, för oss som inte doktorerat på området? Och hur långt tid tar det för flockimmuniteten att försvinna, med den mutationstakten?

Det är mycket, vintervirus brukar mutera 2-3 ggr per säsong här i 08-området, mindre ute i landsorten där det "studsar" mindre mellan personer. Om du får virus typ AAAA och blir immun i 6 månader är risken att du springer på någon som fått mutationen AAAB, och då har du ingen immunitet.
Ungefär som att byta portkoden varannan månad som får brevbäraren att lacka ur...
Citera
2020-04-26, 08:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ojdå:

Samtidigt säger han att befolkningens reaktion och ändrade beteende är vad som håller nere smittspridningen.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/bill-gates-kritik-mot-sverige-inte-ratt-policy-/

Vad har Billy med våra inrikes angelägenheter att göra?
Han och Soros kan båda återgå till att räkna sina pengar och umgås med kineser.
Citera
2020-04-26, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
4 veckor brukar ni säga när det gäller lockdown.

Har Norge tänkt stå kvar vid nuvarande restriktioner för all framtid? Utlovar du att smittan i Norge inte kommer eskalera när de tex börjar spela fotboll? Varför gör de inte det redan nu isf?

Precis som jag aldrig förespråkat total lockdown utan ett batteri milda åtgärder däremellan så förespråkar jag inte en full total återgång på dagen.

Man öppnar sakta upp bit för bit, jobb först nöjen sist.

Man är jädrigt observant på sjuka och går in och testar i ringen runt smittade direkt och isolerar de som är sjuka.

så får man vackert hålla på minst året ut men alternativet är att låta det bränna genom befolkningen med svenska dödstal som följd.

Något Norge valt att inte göra.

Internationellt flygande kommer nog också bli 2veckors karantän för alla ankommande i ett år eller två minst.

Man får sitta på ett flygplatshotell och rulla tummarna tills man är frisk.

Flygen är nu rena IVA rummen, spritar ned ALLT och personalen har full hazmat dräkt.
Citera
2020-04-26, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ojdå:

Detta tar aldrig slut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in