2020-04-25, 21:41
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jo, Spanskan höll på i tre år, ungefär lika länge det tar att producera en effektiv vaccin. Det bor fem gånger fler på planeten än när Spanskan härjade, så i dag skulle den ha tagit livet av 250-500 miljoner.Det blir ungefär 80-170 miljoner i året, så ja, mina siffror var lite blyga.

Ja det är jätteblysamt att jämföra covid med den värsta farsoten världen skådat.
Citera
2020-04-25, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
De 40 har inte alla dött idag. Dödsfall rapporteras en tid efter de inträffat, i värsta fall men över en veckas fördröjning. Visste du inte det? Under helgdagar kommer det in färre rapporter över dödsfall till FHM. Visste du inte ens det?

Då går det inte göra en tillförlitlig kurva på enstaka dagar till och från.
Jo jag har lite koll på det.
Citera
2020-04-25, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carolas_manager
Fler som noterat att man i större grad från FHM/Svetsminister/Media påpekar att många människor vistas nära varandra utomhus?

Man kommer att föra över ansvaret för detta misslyckande på befolkningen som inte gjort som man blivit tillsagd (i deras ögon), och att det är därför det dör så massiva mängder i vårt land.

Exakt ALLT under kommande vecka kommer att kretsa kring detta och exakt INGET kommer att handla om hurvida FHMs vansinniga beteende har ett ansvar i detta.

Man säger det för att få folk att sluta med det fattar du väl.
Citera
2020-04-25, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
This video is based upon “very few deaths, very many cases” and in a sense this is true, however it is all relative
Amazing that you totally missed most of THE points of THE video! Amazing for sure! Those doctors know what they are talking about unlike you.
Citera
2020-04-25, 21:49
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Tror inte viruset gör halt bara för det. Ni vill ha ökad spänning och mer dramatik.
Vilka ni? Jag överdramatiserar inte det här utan är väldigt realististisk. Du måste ha missat att läsa mina tidigare inlägg. Det här är en allvarlig pandemi, någonstans mellan asiaten och spanskan. Tursamt har vi bättre sjukvård idag. Sverige gör i stort rätt, men borde begränsat resandet tidigare. Jag har tidigare uppskattat att antalet döda kommer bli högst 7000. Jag har inte revidierat den uppskattningen.

Du kan läsa mitt andra svar om rapportering under helgdagar. För att få en uppfattning om trender bör du titta på 7-dagars medelvärden, och inte se alls på de sista 3-4 dagarna (pga fördröjning i rapporteringen).
Citera
2020-04-25, 21:49
Medlem
Nu kan riktiga antikroppstester dras igång:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WbMloj/svenska-upptackten-testet-har-haft-100-procent-ratt

Bra shit. Istället för leksakstesterna som fungerar sisådär.
Citera
2020-04-25, 21:52
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Har du någon källa för att annan dödlighet minskar, bortsett från olyckor? Jag är öppen för ny info, men det jag har läst hittills tyder snarare på motsatsen.
Ja det är rapporter från intensivvård som säger det
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7453660
Här gissar man att det skulle bero på att stroke och hjärtinfarkdrabbade skulle välja att inte söka vård pga rädsla för att smittas av covid på sjukhus vilket jag inte tror på. Får man en stroke eller hjärtinfarkt uppsöker man sjukvård direkt.

https://www.expressen.se/nyheter/larmet-farre-soker-vard-for-hjartinfarkt/

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2020/april/kraftig-minskning-av-akutvard-vacker-oro/

I Stockholm har antalet stora infarkter minskat med 40 procent. Minskningen började samma vecka som det blev känt att det fanns en inhemsk smittspridning av covid-19 i Sverige och äldre uppmanades att stanna hemma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Amazing that you totally missed most of THE points of THE video! Amazing for sure! Those doctors know what they are talking about unlike you.

Is this not what the majority of the video is about? Downplaying the virus? You used it to downplay the virus, and you’ll have to live with that when it becomes evident to you that this wasn’t the right thing to downplay.

By being part of a movement that trivializes this virus and equates it to a flu, you are directly causing human suffering. You are partly responsible for the deaths of the people who believe this drivel and you are going to have to live with the fact you have done this for the rest of your life. Numbers don’t lie and the numbers in Sweden will silence everybody who ever dared raise the comparison to a flu within the next month. Shame on you.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Och? Dör färre vara för det är helg? Låter inte rimligt.
Det är rapporteringen som inte fungerar på helgerna. Det är väldigt stora eftersläpningar över huvud taget. Lita aldrig på helgsiffrorna.
Citera
2020-04-25, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Vilka ni? Jag överdramatiserar inte det här utan är väldigt realististisk. Du måste ha missat att läsa mina tidigare inlägg. Det här är en allvarlig pandemi, någonstans mellan asiaten och spanskan. Tursamt har vi bättre sjukvård idag. Sverige gör i stort rätt, men borde begränsat resandet tidigare. Jag har tidigare uppskattat att antalet döda kommer bli högst 7000. Jag har inte revidierat den uppskattningen.

Du kan läsa mitt andra svar om rapportering under helgdagar. För att få en uppfattning om trender bör du titta på 7-dagars medelvärden, och inte se alls på de sista 3-4 dagarna (pga fördröjning i rapporteringen).

How do you get 7,000? I get anywhere from 50,000 to 410,000 depending on factors.
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Tack! Bra inlägg. Det fetade. Forskaren Svanberg beskrev detta också i sin utmärkta artikel, ungefär att hennes äldre familjemedlem inte kunde tänka sig in i ett scenario där denne inte skulle få vård. För så var det inte förut.

Även min anhörige med massa riskfaktorer, äldre. Precis innan jag tvingade bort henne från äldreboendet hon jobbade på (några dagar innan Corona bröt ut där!), så pratade hon också om ifall hon skulle klara respiratorvård ifall hon blev sjuk, osv.

Jag fick bita mig i läppen för att inte bli tårögd faktiskt, för hennes naiva tro att de skulle ta in henne. Jag vet ju att hon skulle "sorterats bort " direkt. Jag sa inte det. Men jag rådde henne att stanna hemma ett tag, vilket hon gör nu.

Mina föräldrar trodde inte innan detta att det fanns skillnader i vården. De var som alla andra, de trodde det var som förr. Men de vet vad som gäller nu, vet inte hur de fattat, men vi pratar inte om det. Det är en konstig tystnad kring det. Men jag vet att de fattat. Vi är inte så känslosamma i min familj så vi fortsätter att bara undvika ämnet. Och vi pratar om sådant som mer går att kontrollera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nu kan riktiga antikroppstester dras igång:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WbMloj/svenska-upptackten-testet-har-haft-100-procent-ratt

Bra shit. Istället för leksakstesterna som fungerar sisådär.

Bra! Så vi kan få reda på om viruset återaktiveras eller det bara handlat om dåliga tester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in