2020-04-23, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Läs mitt tidigare inlägg om detta

Om 60% skulle bli immuna så är det ju fortfarande 40% som inte är det, och som i sin tur skulle kunna smitta äldre
Citera
2020-04-23, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
https://www.medscinet.com/BelPort/default.aspx?lan=1&avd=5

Keep in mind a large portion have stopped updating their capacity, I imagine because there is very little left.

Jo, det var lite det jag menade, det där är ju ingen sida som de flesta i allmänheten går in på, det skulle behövas rapporteras tydligt i media.

Finner det också märkligt och oroväckande att flera av sjukhusen slutat uppdatera på den sidan sedan någon vecka tillbaka... Varför kan man inte uppdatera. Det i sig skapar ju också en oro, och som du säger, det är lätt att man drar slutsatsen att platserna i princip är slut i sthlm. Inget jag kan verifiera men det är ju den oron man får, när ingen rapporterar öppet längre..
Citera
2020-04-23, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Ännu en mörkermänniska. Det har INTE tillkomit 357 döda på två dagar utan beror på eftersläpningar. Dvs en del av de döda var redan döda tidigare. Känslokallt utryck men statistik skiter i känslor. Det är ingen som mörkat utom du som tydligen vill trissa upp faktum. Det är nog så allvarkigt,framföratt för oss äldre. men det fattar du väl inte heller?

Med din inställning så är det ok med också 2.000 inrapporterade döda per dag.

Det är ju ”bara” en eftersläpning. Var tycker du gränsen går? Det ÄR 350 ytterligare avlidna oavsett vilket, eller hur?

Enligt FHM så hade vi inte längre problem med eftersläpning i måndags. Sen kom 357 på två dagar och nu är det igen eftersläpning. Monty pyton farsen fortsätter i Sverige.
Citera
2020-04-23, 06:46
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Om 60% skulle bli immuna så är det ju fortfarande 40% som inte är det, och som i sin tur skulle kunna smitta äldre

Då är det inte flockimmunitet och då kan även de resterande 40% bli smittade

Edit de resterande 40% kan även smitta varandra och då har vi ingen flockimmunitet
Citera
2020-04-23, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo vi hade en väldigt låg nivå från start. Tycker dock de har gjort ett bra jobb för att utöka kapaciteten. Det har gått snabbt att få fram många fler platser. Sedan har man ju fortsatt dessa tyvärr ynka två fältsjukhus som vi har. Det verkar ju dock som de har gammal teknik. Men det är ju ändå något.
Och upprustningen fortsätter man beställer fler respiratorer kruxet e väl att få personal som sköter dom
Citera
2020-04-23, 06:48
Medlem
Långvarig sjukdom. Här en som varit sjuk i 5 veckor. När tror ni vi får statistik om längden på sjukdomsperioden? Borde väl dyka upp snart.

Att sjukdomen håller i så länge som i fem veckor tror Brodin handlar om att det är två olika faser, dels själva aktiva infektionsfasen och dels en återhämtningsfas. Och den sista fasen kan se mycket olika ut från fall till fall och därmed bli utdragen.

Det gör att man troligen är smittsam den där sista fjärde eller femte veckan, tror Brodin.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/coronasmittade-karin-det-har-har-drabbat-mig-valdigt-valdigt-hart
Citera
2020-04-23, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Förmodligen för att inte skapa panik i någon form.
Allt hos FHM går ut på att försöka lugna folket.

Jag tror tyvärr att det kan vara som du säger. Känns inte bra, folket bör ha rätt att veta sanningen om tillståndet i vården. Det skulle ju också kunna förändra attityderna hos folket, t.ex. att man tar det mer på allvar själv, i att försöka hindra smittspridningen så gott det går. Med de signaler vi får från styrande och FHM, så är jag faktiskt inte förvånad över att (en del) folk sitter på uteserveringar och tror att allt är lugnt...
Citera
2020-04-23, 06:49
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Skulle inte gå efter vad de säger, de har konstant fel, tittar man på deras USA siffror så ligger de efter med 24-48 timmar i sina prognoser, de ligger även betydligt högre än de svenska siffrorna, och detta är kontinuerligt, de har haft fel sedan dag ett och verkar vägra anpassa sin modell efter ny data.

Jo de ändrar kontinuerligt sin data. Nya värden varannan dag
Citera
2020-04-23, 06:50
Medlem
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/coronapirret-udda-symptomet-du-ska-se-upp-med/

Pirr under huden kan vara ett av symptomen
Citera
2020-04-23, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Funkar der inte lika bra med astmaspray pulmicort?
Dom flesta har säkert en vän som har astma o kan fixa en burk..

Sen vet Jag att kaffe är luftrörsvidgande samt oregano som man kan göra the av
Kortison ska ju helst bara användas typ vid ett enstaka akutfall tillfälle av lättare sort.

Typ om man har det hemma har lite svårt o andas o tar det innan man får hjälp. Så är kortison tabletter bra. För mycket kortison försämrar immunförsvaret och inte alls bra att ta ofta.

Bättre att du ber om mollipect via vårdcentralen om du vill ha lite luftrörsvidgade. Hostmedicin med efedrin som används till icke astmatiker.
Citera
2020-04-23, 06:53
Medlem
Meck-Vorpommerns avatar
https://www.aftenposten.no/norge/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset?&pinnedEntry=11269

Mange blodpropper hos koronapasienter i USA

Amerikanske leger melder om uvanlige blodproblemer hos covid-19-pasienter. De mener at viruset ikke bare rammer lungene, men også andre indre organer.

En rekke amerikanske medier melder onsdag at koronaviruset ser ut til å forårsake plutselige slag hos personer i 30- og 40-årene som ellers ikke har sterke symptomer på covid-19.
Citera
2020-04-23, 06:54
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Jag uppfattar de som att man vill göra den friska yngre gruppen som smittade och få immunitet och sen inte sprida det till den äldre /risk/sjuka gruppen. Varför de äldre inte skall eller bör räknas med som flock.

Inte betraktas som flock bero väl på hur de beter sig. Du kanske menar att de ska skyddas men bor de på äldreboende utsätts de för enorma risker genom tafflig hantering okunnigt, nonchalant hanterande av de boende, i varje fall i början.

Äldre som bor själva klarar sig bra de avgör själva risknivån. Men allt uppskjutande gör bara att de kan utsättas senare. Viruset kommer inte bara att försvinna totalt.

Mår illa av allt patetisk gnällande över att man inte får krama sin barnbarn, jag vill skrika -" skit i vad FHM säger gör det då", "ta risken det är upp till dig". De vill liksom lägga över ansvaret på FHM och samtidigt kräva att dom ska ge fribrev. Det är viruset som bestämmer inte Tegnell.

De instängd äldre får nu finna sig i att sitta i sina holkar och vänta flera månader till. Viruset lämnar inte Sverige det kommer att vara där och det kommer att skörda liv även om antalet sjunker i sommar.

Jag är äldre men tillämpar en helt annan taktik. Gör det jag vanligtvis gör, klipper mig handlar, går i affärer köper saker. I och för sig tror jag mig redan blivit immun.

Men jag låter bli att kladda på barnbarnen dom är i princip alltid smittsamma och farliga. Hatade när vuxna skulle kladda på mig när jag var liten, därför respekterar jag barns rätt att slippa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in