2020-04-23, 01:47
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
För mig började det med allmän sjukdomskänsla, trött, hängig ont i huvudet av och till i fler dagar sedan blev jag hes, fick feber, men som du säger, mer frossa, bröt aldrig ut i riktigt hög feber, sedan kom den där vidriga hostan. Den höll i i minst fem veckor.
En anhörig smittade mig. Hon hade också exakt som mig. Hennes kille inget. Jag i min tur smittade en person som hade en lindrig variant i tre dagar endast.
Pratade med en kille jag känner som kom hem från Frankrike när det hade börjat där.
Han hade exakt som mig. Fick sitta i karantän. De ville inte ens testa honom fast han kom från Frankrike där sjukdomen börjat eskalera. Hans fru har klarat sig, men man vet ju inte. Hon kan ju vara den som inte haft symtom.

Jäkla underlig sjukdom som verkar göra som den vill med alla. Den ger jag lite, den får inga symtom, den ska ha mycket och den skall dö.

I mitt fall blev jag nog smittad av min vän som bor i getto område, har flera somalier som grannar.. Han blev riktigt sjukt, kunde ej andas och så, jag.. Det känns fel säga men jag upplevde aldrig nån andnöd, utan det kändes konstigt att andas, drack då vodka för jag idiot tänker på att sånt dödar evetuella bakterier och virus.. kanske hade jag rätt, samt att röka cigarer
Citera
2020-04-23, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Nu har man lärt sig något nytt!

Edit: Glömde bort att säga att jag tar inget, jag lät kroppen själv få vänja sig vid utan några hjälpmedel

Jag har pluggat akutmedicin Anafylaxi är inget att leka med. Men skönt för dig att det gick över. Vissa personer kan ju ta en speciell spruta för att vänja sig mot katter.

Här har du en beskrivning av en kraftig cytokinstorm. Akut allergisk reaktion som kan vara livshotande om inte behandling sätts in snabbt. Symtomen vid anafylaxi kan variera från person till person, men börjar ofta med klåda runt ögonen och i ansiktet, följt av kraftigare symtom som svullna läppar, kräkningar, diarré, yrsel, bröstsmärtor och andningssvårigheter. Vid allvarlig anafylaktisk chock sjunker blodtrycket hastigt, vilket kan leda till medvetslöshet och hjärtstillestånd. Symtomen kommer i regel inom några få minuter efter att man varit i kontakt med ett retande ämne (allergen). Ibland kan reaktionen dock dröja och komma flera timmar senare. En anafylaktisk eller allergisk chock når ofta sin kulmen inom 5-30 minuter, men kan i sällsynta fall pågå i flera dagar.

För mig tar det några timmar. Händer inte på en gång. Kan typ inte sova hos någon som har katt hemma. Då det händer, men typ hälsa på 1 h går bra. https://www.astmaochallergilinjen.se/anafylaxi-anafylaktisk-chock/symtom/
Citera
2020-04-23, 01:52
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Princeton har också gjort en studie om det:

https://www.nyteknik.se/innovation/sa-lange-kan-coronaviruset-overleva-pa-olika-ytor-6990926

Även om det inte finns vederhäftiga bevis så har vi något som heter försiktighetsprincipen, när vi inte vet så SKA den råda. Då är vi hyfsat safe. Better safe than sorry!

Det är 80 år sedan man hade möjligheten att ta en kontrollgrupp med friska personer o exponera dem för tex virus i hissar.

Dock har kineserna funnit att det kan smitta långväga via luften i bussar o upp till 30 minuter efter att den smittande stigit av.
Citera
2020-04-23, 01:56
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Kan det vara så att du hade Munchausen syndrom ev. en panik-attack som skapade trycket över bröstet och svårigheter med andningen ?
Det är ju lätt att man blir svettig om man dessutom är nervöst lagd.
Ja då hade jag det i 35 dagar då 😂

Nej det var hostan som gjorde det här.
Jag känner inte igen de här symtomen, har aldrig haft så här förut och nej är inte direkt nervös utav mig.
Mer sprallig, tjoig och tjattrig.
Citera
2020-04-23, 01:56
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Jag har pluggat akutmedicin Anafylaxi är inget att leka med. Men skönt för dig att det gick över. Vissa personer kan ju ta en speciell spruta för att vänja sig mot katter.

Här har du en beskrivning av en kraftig cytokinstorm. Akut allergisk reaktion som kan vara livshotande om inte behandling sätts in snabbt. Symtomen vid anafylaxi kan variera från person till person, men börjar ofta med klåda runt ögonen och i ansiktet, följt av kraftigare symtom som svullna läppar, kräkningar, diarré, yrsel, bröstsmärtor och andningssvårigheter. Vid allvarlig anafylaktisk chock sjunker blodtrycket hastigt, vilket kan leda till medvetslöshet och hjärtstillestånd. Symtomen kommer i regel inom några få minuter efter att man varit i kontakt med ett retande ämne (allergen). Ibland kan reaktionen dock dröja och komma flera timmar senare. En anafylaktisk eller allergisk chock når ofta sin kulmen inom 5-30 minuter, men kan i sällsynta fall pågå i flera dagar.

För mig tar det några timmar. Händer inte på en gång. Kan typ inte sova hos någon som har katt hemma. Då det händer, men typ hälsa på 1 h går bra. https://www.astmaochallergilinjen.se/anafylaxi-anafylaktisk-chock/symtom/

Intressant, jag undrar om inte min kropp på något vis vande sig med efter alla resor till finland och alla hade bondekatter. I sverige var det få som hade katter men sakteligen vande min kropp vid, jag förstår även att alla fungerar olika. Mina finska släktingar brukade säga, lite smuts gör gott
Citera
2020-04-23, 01:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det är 80 år sedan man hade möjligheten att ta en kontrollgrupp med friska personer o exponera dem för tex virus i hissar.

Dock har kineserna funnit att det kan smitta långväga via luften i bussar o upp till 30 minuter efter att den smittande stigit av.

Ja bussar är rullande likkistor, jag skulle inte för mitt liv kliva på en sådan idag. En hiss är ännu värre! Eller varför inte en offentlig toalett där man som man (jag pissar på väggen för jag gillar inte att det skvalar när man pissar på vattnet) piskar upp aerosoler, för att inte tänka sig en kvinna som piskar upp aeroler rakt upp i fiffi!?
Citera
2020-04-23, 01:58
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Sant! Det postades också en annan studie igår i tråden om det har jag för mig.

Men så har vi det här. Andra coronavirus som finns bland oss har lärt sig att runda immunförsvaret:

Genetic drift of human coronavirus OC43 spike gene during adaptive evolution

https://www.nature.com/articles/srep11451

BSI var tidigt ute och sa så här:
“SARS-CoV-2 is a novel virus in humans and there is still much that we need to learn about how it affects the human immune system. Because it is so new, we do not yet know how long any protection generated through infection will last. Some other viruses in the Coronavirus family, such as those that cause common colds, tend to induce immunity that is relatively short lived, at around three months. However, these viruses have co-evolved with the human immune system over thousands of years meaning they may well have developed methods to manipulate our immune responses. With the novel SARS-CoV-2, the situation may be very different but we urgently need more research looking at the immune responses of people who have recovered from infection to be sure.”
https://www.immunology.org/news/bsi-response-herd-immunity-and-sars-cov-2

COVID19 verkar också mutera mer än vad man har trott:

Coronavirus has mutated into at least 30 different strains new study finds

https://www.jpost.com/HEALTH-SCIENCE/Coronavirus-has-mutated-into-at-least-30-different-strains-new-study-finds-625333

COVID19 har funnits bland oss bara i drygt fem månader. Man kanske skulle vänta och se vad som händer och rätta sig efter det.

Frågan är om mutationerna redan är så väsensskilda att de kan smitta på nytt? Eller att om man har tur kan hitta en harmlös variant som skulle kunna nyttjas vid stickning o ge inunitet mot de övriga?
Citera
2020-04-23, 02:00
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja då hade jag det i 35 dagar då 😂

Nej det var hostan som gjorde det här.
Jag känner inte igen de här symtomen, har aldrig haft så här förut och nej är inte direkt nervös utav mig.
Mer sprallig, tjoig och tjattrig.

Hjärnan är ett starkt redskap, det kan ju skapa de symptom man tror på, om man tror tillräckligt starkt på det. Därav munchausen syndrome.

Det är nog många där ute som tror det här är på riktigt, och framkallar sina egna symptom trots att de är kliniskt friska.
Citera
2020-04-23, 02:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Frågan är om mutationerna redan är så väsensskilda att de kan smitta på nytt? Eller att om man har tur kan hitta en harmlös variant som skulle kunna nyttjas vid stickning o ge inunitet mot de övriga?
Vi vet inte helt enkelt.
Citera
2020-04-23, 02:01
Medlem
Citat:
"Landets tannlegekontorer er i ferd med å komme i mer eller mindre vanlig drift igjen etter en drøy måned med coronarestriksjoner hvor bare akuttbehandling har vært mulig å gjennomføre."

"Men gjenåpningen kommer med en pris. Klinikkene må nemlig følge et strengt smittevernregime. Det er langt fra gratis.

Dersom tannlegen må fram med boret, må pasienten belage seg på å betale opptil 750 kroner ekstra for behandlingen."
https://www.dagbladet.no/nyheter/na-blir-tannlegen-dyrere/72386213

Det står mer om tannlegenes smittevernrutiner i artikkelen.

"Før behandlingen starter får pasienten munnskyll med et middel som virker hemmende på viruset.".

Er det noen av dere som vet hvilket middel dette er og om dette er noe som man kan skylle munnen med og eventuelt gurgle halsen med daglig?
Citera
2020-04-23, 02:02
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi vet inte helt enkelt.

Man skulle behöva några hundra personer att testa på.
Citera
2020-04-23, 02:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pliiisken
Skåningar visar att de har lite råg i ryggen som sina grannar, danskarna.

Heja Skåne! Fortsätt så! Vi i befolkningen kan lösa det här själva! Släng ut Stockholmsjävlarna, är du från Stockholm, sorry, ingen IVA för dig! Åk hem! Njae, så grym är jag inte. Fast du är på nästa ambulansflyg hem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in