2020-04-22, 22:49
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Dumheter. Alla nödvändiga behandlingar utförs fortfarande.
Fast det där är ju en sanning med stor modifikation.
Det beror helt på vad du definierar som "nödvändig".
Är en höfttransplantation* "nödvändig"? En starr-operation? En undersökning som skulle kunna hitta en tidig cancer? etc etc

Eller antyder du att normal sjukvård inte är nödvändig?

*edit "höftoperation"
Senast redigerad av DikT 2020-04-22 kl. 22:53.
Citera
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tack!

Ja, det har blivit mycket corona även för mig. FB hjälper ju inte heller precis.

Jag behöver nog en paus, lol.

Ah de sa inget nytt förutom det där med neurologiska påverkan.

Vet inte om någon riktigt tar dessa klovner på allvar dock ? fortfarande avrådan gällande ansiktsmasker, medans resten av världen går omkring med det.

De verkar vara rädda att det ska innebära en "falsk trygghet" och att man måste vara raketforskare för att förstå hur man ska använda den.

Kanske de ser ner på sig själva i nästa interjuv istället för att vi andra måste skaffa oss 3-års utbildning på att bära ansiktsmask och därmed vara fullt certifierade idioter på pappret ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Intressant att folk här talar om evidensbaserad åtgärder hit och dit, när alla andra länder i hela världen tydligen lutar sig på annan forskning. Framför allt vill de skydda sina gamla och svaga. Portugiserna kallar oss hjärtlösa och förstår inte varför vi inte bryr oss om våra äldre och sjuka och svaga.

Svenskarna är egoistiska, hänsynslösa, cyniska. Tydligare nu än någonsin. Här lever vi för att arbeta. I andra länder i världen arbetar man för att leva. Leva tillsammans med släktingar och vänner, unga som gamla, friska som sjuka.De håller ihop. På riktigt. Inte bara ord om solidaritet och gemenskap. Som luft som inte betyder något när det kommer till kritan.

Den humanitära stormakten klingar falskt och ihåligt.

Fint skrivet. Tackar.
Citera
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Undrar när Svenska staten inför en speciell Corona skatt på bensinpriserna. Tror inte att regeringen klarar av att se bensinpriset klättra ner utan att de ser chansen för en extra corona-skatt!

"Svenska staten", du menar att det skulle gå att uppbringa en riksdagsmajoritet för ett liknande beslut?
Om man å andra sidan måste ha kostnadstäckning skulle en temporär punktskatt som innebär ett bibehållet slutkonsumentpris vara ett av de få sätt som skulle passera relativt obemärkt.
Citera
2020-04-22, 22:50
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Till att börja med fram till sommaren. Sedan får det avgöras vad som händer i höst.
Helt rimligt! Detta skulle ha gjorts för länge sedan. Barn och tonåringar är som virusbomber...
Citera
2020-04-22, 22:50
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Blir ofrivillig mörk humor när Löfven står i TV och säger att "vi inte får tro att krisen är över", samtidigt som det har rapporterats rekordsiffror i dödsfall två dagar i rad.

Löfven vet att en katastrof är ankommande när han snackar om att midsommar är borta och att detta kommer att ta en lång tid.
Citera
2020-04-22, 22:51
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag har inga problem med höga skatter så länge jag vet de går till sjukvård, äldreomsorg och barnomsorg i störst utsträckning.
Invandring och försvar är för mig mindre viktigt lägga pengar på.

Jag antar att de flesta vet vart deras skattepengar går till, men om man gräver lite i skatten som går till staten så finns en del stora poster där som t ex

Avgifter till EU
Internationellt bistånd
Migration
Integration och jämställdhet
Försvar

Finns en stor punkt som också kallas "Övrigt" där vill jag veta vad som gömmer sig.
Citera
2020-04-22, 22:52
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Till att börja med fram till sommaren. Sedan får det avgöras vad som händer i höst.
Men vad hjälper det när det ska hålla på i flera år?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.d-Dramaqueen
Jag tror personligen att det var ett stort misstag att börja med att säga att unga människor ej drabbas av detta virus. Vad förväntar man sig av alla ivriga unga som inte fått ett färdigt konsekvenstänk än?? Så mycket vet vi väl sedan länge. Tror inte många unga ens lyssnar på presskonferenserna.

ja, varför berättar de inget som får folk att vakna till, t ex hur många yngre som intensivvårdas och att det tillkommit 3 barn (i åldern 10-20) i IVA-statistiken. Och att helt vanliga arbetsföra personer också dör. Alltså inga vårdpaket. De borde hedra sjuksköterskor och läkare som dör/hamnar i respirator. De borde redogöra lite för andra länders (skrämmande) statistik över intensivvårdsfall och döda. Varför tar de inte chansen att skrämma upp befolkningen? Det verkar behövas
Citera
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
När kan vi förvänta oss att det införs straff för hets mot myndigheterna?

Efter en grundlagsändring som skriver om 1§ i Yttrandefrihetsgrundlagen.
Kandidera till Riksdagen med det som huvudfråga och kolla hur det tas emot.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Typ så... hade en familjemedlem som landade från Kina i mitten av februari. jag förbjöd henne att träffa mina barn och sin syster (barnens mamma), det blev ett jävla liv men sa7 blev det.

Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
😀

Ja, så kanske det lät men det var inte vad han sa. Han sa att 99% av de som haft viruset vet inte om det. Det är nog fel, men kanske inte så otroligt fel.

Ca 1h25min in i nedan om du orkar. Annars får du lita på mig. 😉

https://www.svtplay.se/video/24909843/morgonstudion/morgonstudion-21-apr-06-00

99 % låter väldigt högt...med tanke på hur många som beskriver sjukdomen som en oändlig plåga, så måste ju isåfall oerhört många vara smittade/ha varit smittade.
Citera
2020-04-22, 22:53
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
"Svenska staten", du menar att det skulle gå att uppbringa en riksdagsmajoritet för ett liknande beslut?
Om man å andra sidan måste ha kostnadstäckning skulle en temporär punktskatt som innebär ett bibehållet slutkonsumentpris vara ett av de få sätt som skulle passera relativt obemärkt.

Lovar dig att det blir en speciell bensinskatt om priset börjar röra sig under 11 eller 10 kronor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in