2020-04-22, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det är nog säkrare att inte röka. Eller så kanske någon tablett med nikotin blir en bromsmedicin senare? Vad vet vi ...

Tror inte det ligger någon som helst rimlighet bakom detta. Det kan ju lika gärna vara att rökare stinker som skunkar och folk därför håller avstånd vilket gör att rökare blir smittade i mindre omfattning.
Citera
Medlem
"Forskerne antyder at røyking kan øke antall ACE2-proteiner i lungene, som igjen kan beskytte lungene mot skade forårsaket av covid-19 (les mer om ACE2 og covid-19 i faktaboks)."

"FAKTA ACE2 og covid-19

Koronaviruset som forårsaker covid-19, sars-cov-2, binder seg til og trenger inn i cellene via reseptoren ACE2, på samme måte som vanlig forkjølelsesvirus. ACE2 er et protein som hovedsakelig finnes i lungene, blodkarene og tynntarmen.

En teori går ut på at økt mengde ACE2 gjør det lettere for sars-cov-2 å binde seg til cellene. En annen, og til dels motstridene, teori går ut på at ACE2 kan beskytte lungene mot skade. Bakgrunnen for dette er at ACE2 bidrar i dannelsen av angiotensin II ( spiller en viktig rolle i reguleringen av blodtrykket i kroppen) som blant annet fører til sammentrekning av blodårer og som sammen med andre virkninger kan bidra til å beskytte lungene.

Kilde: Statens legemiddelverk"
https://www.nettavisen.no/nyheter/ny-omstridt-studie-antyder-at-royking-hjelper-mot-covid-19/3423954677.html
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jo, men nu blir det typ «mental error/shutdown» för hjonen igen. Om det visar sig att tex nikotin skulle skydda mot covid-19 blir allt fel för dom. PK säger ju at nikotin är fult.
De får väl öppna ett nikotinbolag som med systembolag. Då går det nog bra. Nikotin och sprit under ordnade förhållanden.

Om nikotin hjälper, som de nu håller på att testa, vilka de nu är, så accepteras ju i allafall nikotinplåster, nikotintugummi, nikotintabletter. Det klassas ju som hjälpmedel.

Ska bli spännande att se om det fungerar.
Tycker att man har tysnat om ebolamedicin och att TBC- vaccinet endast pratades om igår i expressen.
De verkar använda människor som försöksdjur hej vilt.
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det där när de talar om månader, även Lövet nämner det. Det är vad de säger nu, för att förbereda massan. Det kommer att bli år.

Exakt.
År. Eller rättare sagt en ny framtid. En ny vardag att rätta sig efter.
Jag tror dom kallar det "a new world order" om jag inte minns fel.

Det är på sätt och vis intressant att få uppleva detta skapade tredje världskrig, vilket det ÄR. Samtidigt som jag allra helst skulle vilja backa bandet och leva 80- 90-tal resten av livet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Läs denna
https://www.theguardian.com/world/2020/apr/22/french-study-suggests-smokers-at-lower-risk-of-getting-coronavirus

Nikotinföretagen jobbar nog för högtryck nu världen över och köper/lobbar journalister o s v. Denna pandemi borde vara dödsstöten för skiten.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern

Men för att förtydliga, ingen vet vad som är den bästa taktiken än, det vet vi inte fören skiten är över men i dagsläget så är inte den svenska modellen optimal.

Du är mycket snäll/generös med dina ord här..
Citera
2020-04-22, 21:08
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Du är mycket snäll/generös med dina ord här..

Det är för att jag inte sitter med något facit, hade jag gjort det så hade jag sagt saker med en mycket rakare arm
Citera
2020-04-22, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Nikotinföretagen jobbar nog för högtryck nu världen över och köper/lobbar journalister o s v. Denna pandemi borde vara dödsstöten för skiten.

Mer är det dödsstöten för ett öppet Europa, frirörlighet och semester i Thailand.
Citera
2020-04-22, 21:09
Medlem
Gammaray68s avatar
[quote=TAD2|71294528]Den samlade läkarkåren vet att det dog många 2018 i influensa.
Jag spelar inte ned Covid, jag uppmärksammar att det kan dö tusentals av en säsongsinfluensa under en säsong. Det verkar många här som inte hade en aning om detta. Verkar kommit som en chock för många.

Från SCB:

"År 2019 dog färre än 89 000 personer, vilket är det lägsta antalet döda under ett enskilt år sedan 1977. År 2018, då det bland annat dog ovanligt många i influensan, dog det över

Ja det dog många i influensan 2017/2018 ungefär 4 gånger fler än en normal säsong då det dör ca 250 pers..
Citera
2020-04-22, 21:10
Medlem
sannes avatar
Nu larmar smittskyddet i Stockholm att inte umgås ens med 2 kompisar på en uteservering. Enligt Per Folin ska man helst vara med de människor man återkommande umgås med. Man ska hålla en social distans på 2 meter.

Han är läkare och vet hur pressad sjukvården är i Stockholm - det är maxbelastning.

SVT Aktuellt
Citera
2020-04-22, 21:11
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Det där när de talar om månader, även Lövet nämner det. Det är vad de säger nu, för att förbereda massan. Det kommer att bli år.
Bara för att fråga då, eftersom du med emfas uttrycker en önskan att stänga skolor med mer, bör de då stängas ner under hela perioden du påstår, dvs att stänga skolorna i flera år?
Citera
2020-04-22, 21:11
Medlem
Citat:
Jag tror att tex norska befolkningen snabbare än vi får träffa våra äldre släktingar :-(. Vår strategi har låst in riskgrupperna tills vi har vaccin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in