2020-04-22, 18:40
Medlem
welcometorealitys avatar
De är försent nu att sparka Tegnell, de skulle man ha gjort för drygt 2000 döda sen...
Citera
2020-04-22, 18:41
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Folk verkar dö som flugor idag.
Citera
2020-04-22, 18:41
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Hahahaha, somliga människor blir verkligen fullständigt vansinniga i kris! Är han inte Hitler personifierad så är han Gud som man vill tatuera på armen. Två sidor av samma galenskap!
Det är synd om människorna
Men läs vad tatueraren svarar på frågan:
Citat:
Har Tegnell blivit nya rockstjärnan eller?

– Ja, jag tror att folk tycker att Sveriges approach är lite punkig, man låter skolor vara öppna och stänger inte ned. Anders Tegnell har blivit ansiktet utåt för det. Det är första gången som en riktig nörd blir idoliserad.
Det är ju rena lekstugan hos folk isf.
Man följer alltså strategin för att är coolt och hippt, och inte för att man tror på den.
Citera
2020-04-22, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Nej. Vecka 15 gjordes 19900 och vecka 16 20000. Troligtvis inte särskilt mycket högre testningskapacitet.
Kapaciteten i landet är högre än vad som används. Det har lyfts flera gånger av Folkhälsomyndigheten. Problemet är att kapaciteten runt om i landet inte nödvändigtvis speglar de lokala behoven.
Citera
2020-04-22, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag har aldrig hört talas om en sjukdom som 99% inte märker av trots att man blir immun. Om det skulle vara så är det helt sensationellt.

WHO anser att det inte finns några belägg för att antikroppar garanterar immunitet.

https://www.cnbc.com/2020/04/17/who-issues-warning-on-coronavirus-testing-theres-no-evidence-antibody-tests-show-immunity.html

Det är märkligt att denne Giesecke sitter som rådgivare åt WHO, men nu verkar de ha helt olika uppfattningar. Sverige kör ett eget spår baserat på fantastiska teorier som är anpassade till den svenska värdegrunden, precis som om viruset skulle bry sig om den.
Nu säger sig ju forskare ha hittat immunceller (CD4+ T-celler) reaktiva mot SARS-CoV-2 S protein. Dessa T-celler hittade man även hos friska och man tror att

Visserligen är artikeln färs och ännu inte peer-review-granskad men studien verkar välgjord.

(Mina fetningar.)

Citat:
Here we describe an assay that allows direct detection and characterization of SARS-CoV-2 spike glycoprotein (S)-reactive CD4+ T cells in peripheral blood. We demonstrate the presence of S-reactive CD4+ T cells in 83% of COVID-19 patients, as well as in 34% of SARS-CoV-2 seronegative healthy donors, albeit at lower frequencies. Strikingly, in COVID-19 patients S-reactive CD4+ T cells equally targeted both N-terminal and C-terminal parts of S whereas in healthy donors S-reactive CD4+ T cells reacted almost exclusively to the Cterminal part that is a) characterized by higher homology to spike glycoprotein of human endemic "common cold" coronaviruses, and b) contains the S2 subunit of S with the cytoplasmic peptide (CP), the fusion peptide (FP), and the transmembrane domain (TM) but not the receptor-binding domain (RBD). S-reactive CD4+ T cells from COVID-19 patients were further distinct to those from healthy donors as they co-expressed higher levels of CD38 and HLA-DR, indicating their recent in vivo activation. Our study is the first to directly measure SARS-CoV-2-reactive T cell responses providing critical tools for large scale testing, in depth epitope mapping and characterization of potential cross-reactive cellular immunity to SARS-CoV-2. The presence of pre-existing SARS-CoV-2-reactive T cells in healthy donors is of high interest but larger scale prospective cohort studies are needed to assess whether their presence is a correlate of protection or pathology. Results of such studies will be key for a mechanistic understanding of the SARS-CoV-2 pandemic, adaptation of containment methods and to support vaccine development.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.17.20061440v1
Citera
2020-04-22, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Brev från Nathalie, sjuksköterska på Akademiska sjukhusets IVA-avdelning:

Igår fick jag prova ut min alldeles egna mask. En mask som ska försöka skydda mig från det virus som gemene man verkar tro enbart drabbar personer över 70.

Frustrationen växer sig stor. Utanför fönstret ser allt ut att rulla på som om att inget har hänt. Innanför sjukhuset väggar skymtar en annan sanning.

Det är dags att ni förstå att covid 19 inte gör skillnad på någon som är 30 och någon som är 85.

Du kan bli sjuk. Din bästa kompis kan bli sjuk. Din bror kan bli sjuk. Din syster. Din sambo. Din partner. Ditt barn. Alla drabbas. Alla kan bli fruktansvärt sjuka. Oavsett ålder. Tro mig.

Efter något som från början verkat så oskyldigt. Du som är frisk och stark ska väl kunna ta en öl i solen på den där uteserveringen för, ja. YOLO liksom. Eller?

Så vaknar du plötsligt upp i ett suddigt grummel. Du stirrar in i ett ansikte som liknar det du ser här (ansikte med skydds/gasmask). Med en tub i halsen och en lufthunger från helvetet kämpar du för att andas. Du bär på ett virus som långsamt äter upp dig inifrån.
Är det först då som du tar det på allvar?

Eller är det när du gråtandes får se din finaste fina kämpa i en kropp full av slangar och sladdar över en hackig uppkoppling på Skype. Är det då du kommer att förstå?

Eller är det först när den där cancern du burit på upptäcks alldeles för sent eftersom screeningprogrammen stängts ner på grund av resursbrist. Är det först då du kommer att förstå?

Vi är alla en del av problemet. Vi är samtidigt alla en del av lösningen. Vi alla är tvungna att ta vårt ansvar. Stanna hemma, gör de där sakerna du aldrig hann med förr. Se det som en extra semester. Ta en öl på balkongen och viktigast av allt. Social distansering.
Nu!

Tack för ett fantastiskt klart och sunt inlägg.

Jag har just börjat jobba med covidpatienter och jag upplever tydligt utsmstående människors förnekelse och oförmåga att ta in verkligheten. Covid19 är inte influensa och sjukperioden kan vara extremt plågsam. Är det så svårt att fatta?

Det är fint att se att det finns nån som fortfarande orkar tjata och tala klarspråk. Fortsätt!

En kompis insjuknade för tre veckor sedan och han är helt förstörd. Jag vet precis hur vidrigt detta virus kan vara. Att insjukna, återhämta sig och gå tillbaka till jobbet kan ta en månad och i värsta fall 6 veckor.

Jag har försökt prata med två äldre släktingar om mitt påfrestande nya jobb (med covidpatienter) och det är helt ointresserade, ställer inga frågor, visar ingen oro för min hälsa osv.

De blir helt blanka, stänger bara av.

Det är på gränsen till otrevligt. De kan inte ta in, kännas vid problemen.

Och som kanonmat (jag kommer troligen att bli sjuk och jag vet det) förväntar jag mig iaf minimal uppskattning. Säg tack, säga lycka till, säg någonting, men ignorera fan inte min insats, även om den är liten. Jag begär inte pengar eller balkongapplåder eller ett eget teveprogram, men minimal respekt vill jag ha.

Jag utsätter mig för den här skiten, för nån måste göra det.

Jag förväntar mig iaf en minuts positiv uppmärksamhet.

Människor är så j-a konstiga.
Citera
2020-04-22, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Nej. Vecka 15 gjordes 19900 och vecka 16 20000. Troligtvis inte särskilt mycket högre testningskapacitet.
Vecka 17 nu.
Citera
2020-04-22, 18:45
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
Media borde inte hänga ut de här personerna. De verkar psykiskt sjuka eller i var fall obalanserade. De hade svårt att leva i ovisshet och upplevde corona som oundvikligt. Det kändes som att de kontrollerade situationen genom att göra så här. De behöver hjälp och stöd inte spott och spe.

Vilken jävla galning dock.

Jag märker att vänstermänniskor är mer positiva till att bli smittade, undrar om denne läkare är en av dessa ?

Måste vara ganska ung dessutom som tror att denne är odödlig, hade säkert inte gjorts om han hade en familj han inte ville smitta ner.

Kan det vara en AT-läkare ? ung utlänning/nysvensk ?
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
För er som missade pressträffen!

"Tvätta händerna lite bättre"
*instruktionsvideo om hur man gör*
"Hälsa ej på mormor"
"Gå HELST inte på uteserveringar"
"Jag tycker det är oansvarigt att inte en jävel bryr sig om våra rekommendationer. Men jag kommer inte göra något åt det trots att jag bestämmer i detta jävla land."
"Ta det lugnt- egentligen dog noll personer idag, detta är eftersläpningar från tsunamikatastrofen"

Bäst!

Vi kan väl köra på med att snälla kör inte för fort, ni får inga böter om ni gör det men vi vädjar till er.

Svenskar tar rekommendationer som regler. Det hjälper även bra när 90 % i ditt område är invandrade. Att påstå att svenskar är annorlunda är inte rasism, men är invandrarna annorlunda mot oss är det det fast det är samma sak!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Redan nu har vi 13 datum med 80 dödsfall eller fler:

(FB) Tegnells ständiga pladder om kurvan av antal smittade...och all annan galenskap...

Exakt
Och han mumlade för någon vecka sen att det låg stabilt runt 60-65

Oavsett nu så är det viktigt att det inte sker en exponentiell ökning
Citera
2020-04-22, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Vecka 17 nu.

Så du menar att vi gått från 18400->19900->20000->30000? Möjligt, men jsh är väldigt tveksam.

Desto större sannolikhet ger jag de privata alternativen med antikropptester. Massvis med företag har köpt in dessa och tiotusentals görs. Allt privat, för staten är för urusel.
Citera
2020-04-22, 18:47
Medlem
Var håller falangisterna hus egentligen? Finns det inte någon som kallar sig fmhgr eller något liknande liksom skrattande Hor-Ulla. Jag har svårt för namn.

Jag försöker följa vad folket här skriver, både alarmister och falangister.

Jag kan bara se en trend i sjukdomen nu. Det kommer att öka framförallt i Västra Götaland och minska sakta i Stockholm. Tyvärr får vi kämpa med detta i minst 3 månader till sedan lättar det.

Jag glömde säga att "falangisterna" det var general Francos fascister, men dom var ganska goda fascister egentligen, bara för att förklara mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in