2020-04-22, 12:22
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/uppmaningen-till-allmanheten-bunkra-inte-andningsskydd
Det finns tillverkare över hela världen som gör munskydd, Svenska staten har ju för så sent som för några veckor sedan köpt in munskydd från Kina tror jag det var.
Din länk hänvisar till den svenska marknaden och även hos oss finns det munskydd att köpa.
Citera
2020-04-22, 12:22
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Jag får en olustig känsla av att FHM vill att vi ska smittas mer och inte mindre, och munskydd hjälper mot smittspridning så därför vill man inte att allmänheten skall använda dessa. Det är min tolkning.

Exakt den känslan har jag också. De har ju ibland uttryckt iallafall Giesecke att det är bra att friska unga personer smittas. Så deras strategi är att sänka risken att få viruset för att de från början läst fel vetenskaplig rapport (flockimmunitet) och nu håller stenhårt fast i den.

Kunde man uppenbart se / höra igår när de sa att över 6 miljoner i Stockholm var smittade (ej bekräftade) och att de därför såg en ljusning och att vi var på väg att 1/3 var smittade i Stockholm.
Citera
2020-04-22, 12:23
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Det är redan uppenbart för alla att FHM vilseleder, ljuger och mörkar på sina PK.

Med det sagt, vad tror ni dagens mörkade siffra för antalet nya döda kommer hamna på?

Kommer FHM att mörka lågt idag med en siffra runt 40-60 döda för att köra lite damage control efter gårdagens katastrofsiffra?

Eller kommer FHM att mörka högt med en siffra runt 150-200 döda och för att testa allmänhetens reaktion till två konsekutiva dagar med katastrofsiffror?

Oavsett vilken siffra som presenteras idag kommer AT kommentara den med: "Läget är stabilt"

Ja, att läget är stabilt, platå, ingen ökning o.likn. har vi hört några gånger

Jag följer inte längre de där propagandamötena så noggrant. Det är ändå samma sak varje gång. Man kan räkna ut i förväg på ett ungefär vad de ska säga. Ingenting alltså. Egentligen lite duktigt av dem att dagligen kunna prata i en halvtimme, en timme utan att säga något.
Citera
2020-04-22, 12:23
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag tror att det är så enkelt som någon skrev tidigare, att bristen på skyddsutrustning gör att de inte kan ha hårdare krav. Då skulle ju all personal hänvisa till det och gå hem helt enkelt.
Det hade i sin tur skapat en ännu värre situation.

Den dåliga beredskapen är för mig det som just nu påverkar mest.
Detta är alla inblandades gemensamma fel.
Regering, tidigare regeringar, regioner, socialstyrelsen, MSB och FHM såklart.

Nu för dom jobba utifrån de dåliga förutsättningar som råder..
Såg att något sjukhus i Stockholm hade fått använda sig utav regnrockar från SkaraSommarland , som dem sedan fått klippa och ha sig för att använda som skyddskläder. Riktigt jobbig sits dem är i just nu och inte fan kan dem arbetsvägra heller
//Skalman
Citera
2020-04-22, 12:24
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Det är redan uppenbart för alla att FHM vilseleder, ljuger och mörkar på sina PK.

Med det sagt, vad tror ni dagens mörkade siffra för antalet nya döda kommer hamna på?

Kommer FHM att mörka lågt idag med en siffra runt 40-60 döda för att köra lite damage control efter gårdagens katastrofsiffra?

Eller kommer FHM att mörka högt med en siffra runt 150-200 döda och för att testa allmänhetens reaktion till två konsekutiva dagar med katastrofsiffror?

Oavsett vilken siffra som presenteras idag kommer AT kommentara den med: "Läget är stabilt"
Man kommer rapportera de nya fall som regionerna hunnit rapportera in. Idag precis som tidigare dagar.
Citera
2020-04-22, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag anser att SARS-CoV-2 inte kan stanna aktivt mer än ungefär en minut i torr miljö ,eftersom det är ett höljeförsett virus.

Skulle det vara så seglivat skulle vi se ett betydligt högre R0.

Studera gärna tabellen till höger i denna wikiartikel:

https://en.wikipedia.org/wiki/Basic_reproduction_number

Har du läst de studier som finns om detta? Finns ett gäng publicerade om virusets överlevnad. Allt från vanlig laboratorietestning av överlevnaden till det man har hittat på sjukhuspersonalens skosulor när de bytt skor och går hem. Man har hittat aktivt virus på sjukhusgolven.
Att viruset finns i utandningsluften är det väl ingen som motsäger idag. Finns en anledning till att vi ska hålla fysiskt avstånd.

Om viruset skulle vara aktivt endast någon minut skulle ingen av oss heller behöva tvätta sönder händerna eller vårdpersonal behöva ha skyddskläder på kroppen.
Citera
2020-04-22, 12:25
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Man kommer rapportera de nya fall som regionerna hunnit rapportera in. Idag precis som tidigare dagar.

Ja det verkar som att Stockholms "fall" kommer in alltid efter FoHMs PK. Cirka 15-16.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Den där Fauci var ju en trevlig figur.
Citat:
A top U.S. scientist and research pioneer Dr. Judy Mikovits has broken her long silence, revealing an insider’s nightmare spanning three decades of conducting research under the governmental control of Dr. Anthony Fauci. And the allegations are downright frightening. (more below)
https://truepundit.com/exclusive-top-scientist-disturbing-details-of-threats-research-theft-tainted-vaccines-fraud-cover-up s-pay-to-play/
Citera
Medlem
Gå in på DN och kolla artikeln med SCB som jämför antal dödsfall i Stockholm 2018, 2019, 2020 så kan ni se hur dödligheten skjuts Ri höjden och inte är det minsta på någon form av platå som FHM hävdar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sverige "strävar" inte mer efter flockimmunitet än Danmark.

Den enda skillnaden är att vi vågar prata om det. Eftersom det är den oundvikliga konsekvensen av det här viruset.

Ungefär som att Sverige inte brukade våga prata om invandringsvolymer för tio år sen, när Danmark gjorde det, fast ombytta roller. Nu är det er tur att tro att man kan lösa ett problem genom att lägga på locket.

Ni är välkomna in i klubben, den 11:e maj.

Svensk ønsketænkning fortsat.

Virkeligheden i Sverige handler om hvordan flokimunitet opnås:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/matematikprofessorn-ungefar-30-procent-i-stockholm-ar-smittade

Virkeligheden i Danmark handler om hvordan og hvornår vaccine mod corona virus fremskaffes.

https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/hvem-kommer-foerst-med-corona-vaccinen-her-er-12-forsoeg-laegemiddelstyrelsen

Flokimunitet diskuteres så alle våger at diskutere alt, men ingen politiske tiltag har flokimunitet som mål.
Citera
2020-04-22, 12:26
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Jag får en olustig känsla av att FHM vill att vi ska smittas mer och inte mindre, och munskydd hjälper mot smittspridning så därför vill man inte att allmänheten skall använda dessa. Det är min tolkning.

Eftersom de inte har stängt landet, inte stängt skolor, butiker, arbetsplatser m.m. och vägrar inför riktiga restriktioner så är det tydligt att de vill sprida smittan.

Jag tycker att regeringen och FHM borde föregå med i deras tycke "gott" exempel och se till att själva bli smittade.
Citera
2020-04-22, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nej jag har bara studerat det som hastigast och ser på siffrorna att det har ökat. Göteborg är ju en stor stad och jag antar att spårvagnarna går som vanligt och smittan kommer ut i utanförskapsområdena och slår mot dom äldre där. Men jag skall titta mer på det.

Ok, samma uppfattning som jag fått bara av det jag läst om ökning där. Jag hoppas verkligen att de inte behöver uppleva liknande situation som vi haft i Sthlm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in