2020-04-21, 17:03
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nej mannen. Jag håller inte Tegnell och gänget om ryggen.
Jag tycker att det är dubbla budskap.
Ena dagen livsfarlig sjukdom. Nästa dag, det är lugnt.
De vill ha maximal spridning...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
” Bekräftat smittade i Sverige: 15 322
​Dödsfall: 1 765
Dödsfall inrapporterade senaste dygnet: 185
Källa: Folkhälsomyndigheten.
(Uppdaterat 21 april klockan 14.02)”

Enligt: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Men snark. Ja, det har rapporterats in 185 dödsfall det senaste dygnet. 185 personer dog däremot inte 20 april. Den riktiga siffran får du vänta flera veckor på för att få veta.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Nej, planen är att kunna ha tillräckligt antal vårdplatser för dem som behöver det. Det har lyckats någorlunda hittills.

Klart man lyckats om den största kategorin av dem som verkligen behöver vård inte tas in.
Citera
2020-04-21, 17:04
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Precis. De äldre äldre missade man. Så de hade helt enkelt inte koll på hur det svenska samhället ser ut idag. Italienresenärerna som är medelklassvenssons kunde naturligtvis följa rekommendationerna. Men alla som hade varit och hälsat på tjocka släkten i Iran eller bodde med någon taxichaffis som kuskade Italienresenärerna och jobbade på ställen med de äldre äldre. FHM får göra om sina modeller.

FHM "hade ingen aning" om att smittan var så spridd så tidigt och att den fanns bland personalen på äldreboenden. Det är bara ett exempel på att deras förutsägelser varit helt fel gång på gång.

Så småningom kommer de väl i kapp och upp i nivå med kloka vanliga svenssons har förstått hel tiden.
Citera
2020-04-21, 17:05
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Sverige har bara 8.6 bekräftat smittade per död. Detta är en oerhört låg siffra, och kanske västvärldens sämsta. Vad detta innebär är inte att vi har en dödlighet på 11.6% (naturligtvis).

Däremot visar det att vi testar otroligt lite relativt sett till hur utbredd smittan är i vårt land. Detta är mycket allvarligt, eftersom ett stort antal forskare, länder och WHO har sagt att utbrett testande är enda sättet att få kontroll och få bukt på situationen.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Så är det. 31 liv som släcks i en specifik händelse är en katastrof.

185 döda under ett dygn i en sjukdom är statistik.

Vi får se om siffran skulle mot förmodan klättrar upp till 500 döda under ett dygn o i så fall om landet försätts i chock.

Vi har redan passerat två Estonia. Det måste väl med råge vara vår största inhemska händelse?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nej mannen. Jag håller inte Tegnell och gänget om ryggen.
Jag tycker att det är dubbla budskap.
Ena dagen livsfarlig sjukdom. Nästa dag, det är lugnt.

Namnet är Pappi Dulce inte mannen. Inte jag heller tycker Tegnell, FHM och regeringen är svin utan empati. Narcissister med judenäsa för pengar och makt. Men jag syftar till utländsk media och forskning av riktiga experter och folk med kunskap inte egoboostade arroganta narcissister med gudskomplex som vi ser alltför ofta här i Sverige och som tar rampljuset (medans de kunniga får en liten artikel i tidningarna).

Virusets falrighet är relativ. Ålder, sjukdom, hur mycket du utsatts för ditt immunförsvar spelar stor roll. Viruset är mycket farligt och endast i sin binda just nu. Muteringsfaktorn och dess egenskaper gör den till en potentiell ultimat mördare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Kalla mig konspiratorisk men jag tror att FHM strävade efter flockimmunitet från början. Jag tror att den strategin slogs fast i januari (Giesecke sa att man tog planen då). Det var ingen hejd på hur "normalt" man kunde leva trots att smittan redan börjat sprida sig. Ok att åka till alperna. Ingenting att oroa sig för då det var bara importerade fall och inte samhällssmitta. Och så fort man kunde se samhällssmitta slutade man testa och spåra. Lev som vanligt. Sedan började det bli lite jobbigt på sjukhusen så då trampade man på bromsen.

Klart de gjorde, det behöver man inte vara konspiratorisk för att fastslå. De vet mycket väl att om vaccin saknas så är en flockimmunitet det enda sättet att stoppa en smitta. Det förstår nog alla vid det här laget.

Jag stör mig dock på att de kallar flockimmunitet för ”en bieffekt”. Det är en högst välkommen effekt som FHM vet krävs för att hindra detta. Men de skulle aldrig erkänna flockimmunitet som en strategi för att de då i princip erkänner sig skyldiga till alla dödsfall och riskerar att bli stämda av anhöriga. Men alla åtgärder (eller brist på dem snarare) som de har vidtagit visar ju tydligt på att folk SKA bli smittade, om än i långsam takt, för att nå kollektiv immunitet.

Om allt hade handlat om att enbart skydda sjukvården från kollaps, ja då hade man valt en lockdown istället.
Citera
2020-04-21, 17:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Men snark. Ja, det har rapporterats in 185 dödsfall det senaste dygnet. 185 personer dog däremot inte 20 april. Den riktiga siffran får du vänta flera veckor på för att få veta.

Ja. Lika givet som att det igår inte endast dog 40 personer så är inte dödsiffran 185 idag. Ser ut som att många har svårt att förstå detta om man får förklara det flera gånger.
Citera
2020-04-21, 17:06
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av favnir
Är du expert på palliativ vård?

1. Syrgas hjälper inte bättre än placebo vid dyspné. Syrgasbehandling är inte oproblematiskt, det är inte bara att dra på den och sen tro att allt blir bra. Vid palliativa tillstånd så accepterar man 85-90% i syresättning. Om syresättning <90% och symptomgivande hypoxi så kan man ge syrgas.
2. Morfin kan skynda på dödsprocessen, men är fantastiskt som symptomlindring. Vid palliativ vård så vill man ge den bästa symptomlindringen.

Ge mig ett exempel på hur du skulle hantera den palliativa vården?

Här har du problematiken som diskuteras, samt varför just användandet av Morfin blivit en grej som talas om i tråden och särskilt när det gäller äldrevården:

https://www.youtube.com/watch?v=Ve5BcknAz3I&feature=youtu.be&t=1508

Dvs:
Riskerar all vård av äldre med underliggande sjukdomar på äldreboenden som drar på sig en Corona att numera räknas som en Palliativ vård?
Senast redigerad av Sinnersten 2020-04-21 kl. 17:16.
Citera
2020-04-21, 17:08
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Så är det. 31 liv som släcks i en specifik händelse är en katastrof.

185 döda under ett dygn i en sjukdom är statistik.

Vi får se om siffran skulle mot förmodan klättrar upp till 500 döda under ett dygn o i så fall om landet försätts i chock.

Det är i stort sett redan matematiskt intecknat att den gör det. De skeenden som gör att siffran kommer att klättra över 500 döda per dag har redan skett för några veckor sedan.

Det enda som kan hindra att FHM får presentera en sådan daglig siffra är eftersläpningseffekten som ju ökar från dag till dag och snart sträcker sig en hel månad tillbaka i tiden. Men vi får ändå se i slutändan, i SCB's statistik över dödstal.

Anders Tegnell hävdar att eftersläpningen minskar. Detta är en ren och skär lögn. Data visar tvärtom.
Citera
2020-04-21, 17:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Om man mäter hur många som dog i liknande sjukdomar kanske sådana siffror är intressanta. Totala antalet döda mellan två år är ointressanta.

Man får vara lite betänksam helt klart. Detta år hade vi t.ex en extremt mild influensasäsong. Vissa år har man en värre sådan. Men i överlag kommer det väl ändå visa hur många extra döda det blev. Även om det såklart skulle vara mer värdefullt att räkna överlag i säg 10 år bakåt i tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in