2020-04-21, 16:05
Medlem
Nu börjar till och med jag undra vad Giesecke håller på med.

”Minst 99% märker inte av smittan”.

Vad fan grundar han det på?
Han verkar se det väldigt svart eller vitt.

Om man inte tillhör de 15-20.000 personer som har sökt vård på sjukhus så är man hemma med en lättare nästäppa eller inte känner av det alls.

Jag vet flera som varit hemma med andningssvårigheter och varit helt jävla däckade, och det bara av dem som Jag känner.

Köper inte hans argument om inte någon här kan visa på att han har rätt.
Citera
2020-04-21, 16:05
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Nu dör det i genomsnitt fler personer per dag i Covid-19 än i hjärt och kärlsjukdomar och cancer tillsammans.

Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Ja, och det finns ett stort mörkertal också!

På vårdboenden dör gamlingar som flugor, och de hinner inte fastställa dödsorsak. Vet att i en del län är de så underbemannade inom hemtjänsten att det tar lång tid innan de överhuvudtaget upptäcker att en gamling dött i hemmet

Skönt att man inte är i studentåldern,

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPk2pG/planerar-studentfirande-trots-forbudet-vi-ska-gora-kaos

den kris som utspelas nu har redan gått till historien,

och det vi gör och säger nu (och inte gör och inte säger),

får vi leva med sen.

I det ger jag stadsministern rätt.
Citera
2020-04-21, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
För en halvtimme sen hade Aftonbladet artiklar som pekade på att det gick så bra för Sverige högst upp, sedan kom insändarartikeln från Anders Jansson och nu är alla sådana tecken puts veck.

Istället är de ersatta med "185 döda" och detta

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQ7qEw/overlakaren-rasar-over-kritiken-mot-de-22-debattorerna

Mycket bra av Mathilda att lyfta detta, tur att det finns vissa opartiska journalister kvar på den blaskan.

Min gissning är dock att motståndarsidan, pseudovetenskapsmännen och proffsbloggarna just nu laddar sina kanoner och söker rasera detta illa kvickt. De borde sitta i skamvrån.

Alla som kväser debatten bör landsförvisas.

Det har aldrig varit så viktigt som nu att ha högt i tak och debattera strategier.
Citera
Medlem
Nu är jag lite förvirrad... jag läser rapporter som påstår att det inte kommer att bli någon immunitet och andra säger tvärt om, vad är sanningen i det hela?

Om vi inte har någon immunitet så är ju allt fhm pratar om tokerier. Jag har slutat lita på dem iaf..
Citera
Medlem
Skulle väldigt gärna vilja veta ålder och nationalitet på de som dör. Någon som har statistiken?
Citera
2020-04-21, 16:07
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Sen när ligger Nederländerna (43mil och 229 döda/miljon) längre bort än Ryssland (50mil).
Och sen jämför du olika storheten med tanke på hur man i olika länder diarieför dödsfall.

Du har rätt naturligtvis skall Nederländerna vara med. Och kommer då först i listan med dagens siffror.

räknar man om Sverige till Nederländernas befolkning så hamnar Sverige på lite över 3000 döda och Nederländerna med 3900 döda (x1,7) då Nederländerna har 17 miljoner innevånare och Sverige 10 lite grovt räknat. Hur det verkligen ser ut denna dag kan vi gå tillbaka till om 2.3 veckor eftersom dagens döda i Sverige inte är fullt råknade ännu. Jag är övertygad om att dödssiffrorna i Sverige kommer överstiga Även nederländerna då alla döda Svenskar räknats.

Så postaren av listan kan lungt ta med även nederländerna som ett grannland. Även Island borde vara med eller räknas ihop med Danmarks siffror.
Citera
Medlem
Soterns avatar
185 nya dödsfall borde vara en klar uppgång igen. Eller är det den berömda eftersläpningen igen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu dör det fler i Sverige på en dag än det gör i Belgien och Nederländerna som tidigare hade många fler än Sverige. Det går verkligen bra nu.

Belgien: +170
Holland: +165
Sverige: +185

Snart kanske vi tar ledningen. Men det tycker väl FHM är bra. Då får man bort en massa gamla och sjuka vilket gynnar folkhälsan.
Det finns nästan 2 miljoner som är 65 år eller äldre så de får öka takten innan det märks i statistiken.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren

Han har nämnt kinesiska rapporter från januari. Kanske är dom?
Citera
2020-04-21, 16:08
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren

Han verkar se det väldigt svart eller vitt.

Om man inte tillhör de 15-20.000 personer som har sökt vård på sjukhus så är man hemma med en lättare nästäppa eller inte känner av det alls.

Jag vet flera som varit hemma med andningssvårigheter och varit helt jävla däckade, och det bara av dem som Jag känner.

Köper inte hans argument om inte någon här kan visa på att han har rätt.

FHM borde stoppa Giesecke från att uttala sig i media. Han är samhällsfarlig.
Citera
2020-04-21, 16:08
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norik
Nej, inte ett massivt mörkertal. En analys av SCBs dödsiffror av alla orsaker och av FHMs siffror om döda med Covid-19 ger ungefär 25% mörkertal. Så ta antalet rapporterade döda x 1,25 så får du totalen.
1. Har ej skrivit massivt
2. Köp ej SCB 25% lika lite som jag köper FHM motstridiga påståenden.
Citera
2020-04-21, 16:09
Medlem
GonerStoners avatar
Vart får man dom mest pålitliga siffrorna ifrån?
Vilken hemsida?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in