2020-04-21, 13:42
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Har man lockdown så stoppar man smittspridningen.
Det tar 5 dagar innan symtom visar att man har corona och 10 dagar efter det att dö så 2 till 3 veckor. Har man lockdown i en månad så bör nästan alla våra friska eller ha dött och inrapporterade fall blir minimala.

Fast inget land som haft vad jag tror du kallar lockdown har ju lyckats stoppa smittspridningen. Den fortsätter överallt, och kommer att göra så tills vaccin och/eller utbredd immunitet genom antikroppar.

Jag tror att du antingen efterlyser en total lockdown (alla går hem, ingen går ut, inget är öppet) under 4 - 5 veckor, men den skulle ju ha ihjäl massor med människor i sig, och bara fungera om den gjordes överallt i världen samtidigt.

Eller så menar du att vissa länder har lyckats bromsa smittspridningen mycket under en period genom mycket drastiska åtgärder som också efterlevts ganska väl. Detta är dock inget stopp av smittspridningen - den fortsätter, och varje gång du öppnar upp lite så ökar den igen. Det har fungerat hos vissa och inte hos andra, även om det är svårt att tolka alla siffror då alla rapporterar och testar lite olika.
Citera
2020-04-21, 13:44
Medlem
Kan säga att en väldigt nära anhörig född 65 ligger inne med Corona! Han har kol, dålig lever dåliga njurar men pigg annars! Hade lunginflammation för 3 veckor sen o låg i respirator pga bakterier, fick Corona på sjukhuset i Eksjö! Fick åka in 1 vecka senare pga det! Legat inne tills nu 1,5 vecka o nu vill dom skicka hem honom, svårt att andas, kan knappt gå, jag frågar hur dom tänkt skicka hem honom, då undrar dom om jag kan köra hem honom! Helt sjukt.. vissa skötare kommer med full mundering och vissa utan något alls..... dom säger att dom inte kan ha hur många som helst liggandes om dom inte kräver respiratorisk vård.. dom tvingar han sluta med syrgas nu... ett skämt är svensk sjukvård..
Citera
2020-04-21, 13:45
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Fast inget land som haft vad jag tror du kallar lockdown har ju lyckats stoppa smittspridningen. Den fortsätter överallt, och kommer att göra så tills vaccin och/eller utbredd immunitet genom antikroppar.

Jag tror att du antingen efterlyser en total lockdown (alla går hem, ingen går ut, inget är öppet) under 4 - 5 veckor, men den skulle ju ha ihjäl massor med människor i sig, och bara fungera om den gjordes överallt i världen samtidigt.

Eller så menar du att vissa länder har lyckats bromsa smittspridningen mycket under en period genom mycket drastiska åtgärder som också efterlevts ganska väl. Detta är dock inget stopp av smittspridningen - den fortsätter, och varje gång du öppnar upp lite så ökar den igen. Det har fungerat hos vissa och inte hos andra, även om det är svårt att tolka alla siffror då alla rapporterar och testar lite olika.
Se till Taiwan och Sydkorea, dom har ingen smitta.

German politician Sandra Bubendorfer-Licht described Taiwanese response to the virus as outstanding.

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu indicated that the Israeli government would use Taiwan's experience to fight the epidemic
Senast redigerad av Honeyfly 2020-04-21 kl. 13:49.
Citera
2020-04-21, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Exakt. Rätt metod.
Ta gärna över som chef för FHM.
Hade gärna gjort det.
Tack för ditt förtroende.
Säger sig självt att man dör eller inte under max 3 veckors tid.
Kan inte folk vara hemma under 1 månad och få betalt av staten så är det illa.
Sverige som ska vara så rikt.
Nähe du Sverige har valt fel väg att gå, de hade åtminstone kunnat stänga ner uteserveringar.
Vill gärna ta över Tegnell och visa hur man uppför sig i en krissituation mot en osynlig fiende för att rädda människoliv.
Citera
2020-04-21, 13:47
Medlem
Covids avatar
De har inte haft någon lockdown. Det har däremot Kina, som är fritt från corona.

Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Se till Taiwan och Sydkorea, dom har ingen smitta.
Citera
2020-04-21, 13:48
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Hade gärna gjort det.
Tack för ditt förtroende.
Säger sig självt att man dör eller inte under max 3 veckors tid.
Kan inte folk vara hemma under 1 månad och få betalt av staten så är det illa.
Sverige som ska vara så rikt.
Nähe du Sverige har valt fel väg att gå, de hade åtminstone kunnat stänga ner uteserveringar.
Vill gärna ta över Tegnell och visa hur man uppför sig i en krissituation mot en osynlig fiende för att rädda människoliv.

Ööh. Jag kanske inte förstår din strategi. Men vad gör du efter en månad då?
Citera
Medlem
4 nya coronadödsfall i norrbotten, går att läsa i dagens NSD betalsida
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake
Kan säga att en väldigt nära anhörig född 65 ligger inne med Corona! Han har kol, dålig lever dåliga njurar men pigg annars! Hade lunginflammation för 3 veckor sen o låg i respirator pga bakterier, fick Corona på sjukhuset i Eksjö! Fick åka in 1 vecka senare pga det! Legat inne tills nu 1,5 vecka o nu vill dom skicka hem honom, svårt att andas, kan knappt gå, jag frågar hur dom tänkt skicka hem honom, då undrar dom om jag kan köra hem honom! Helt sjukt.. vissa skötare kommer med full mundering och vissa utan något alls..... dom säger att dom inte kan ha hur många som helst liggandes om dom inte kräver respiratorisk vård.. dom tvingar han sluta med syrgas nu... ett skämt är svensk sjukvård..
Du har ju redan haft sjukdomen. Så varför kan inte du köra honom?

Citat:
Jag har
svullna ögon
Chills
Headache ”värsta jag känt nånsins”
Ont i kroppen, rygg och ben mest
Både torr hosta och ibland slem
Feber trots Ipren Alvedon pga huvudvärken 38,6

Synd jag inte får testa mig bara. Legat i sängen sedan i torsdags.
Citera
Medlem
Covids avatar
Men det är för sent nu. Du får vänta tills nästa pandemi.

Citat:
Citera
2020-04-21, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III

Nej 1 månad klarar alla att vara hemma och få betalt utan att få sparken för staten betalar de anställda. Det betyder absolut inte att du inte får gå ut och ta en promenad men du måste ha tillstånd för att göra Det 1 timme om dagen typ. 1 i familjen får gå och handla mat osv osv annars böter om man vistas ute utan tillstånd.
Ingen dör av att stanna hemma 1 månad.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:

Länkade tidigare idag till en artikel om en man som smittats i ett sjukhus.
Det är skandal att man blandar coronasmittade med andra patienter. Bara en av alla skandaler när det gäller coronahanteringen.

Vet många, bl.a. jag själv som undviker sjukvården i dagsläget. Rekommenderar släktingar och andra att inte uppsöka vård om det inte är absolut nödvändigt.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Dagens pressträff från Folkhälsomyndigheten kl.14.00
https://www.youtube.com/watch?v=nPdrMAPBgPM

Anders Wallensten, biträdande statsepidemiolog, Folkhälsomyndigheten,
Taha Alexandersson, ställföreträdande krisberedskapschef, Socialstyrelsen,
Morgan Olofsson, kommunikationsdirektör, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in