2020-04-21, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tack men jag vet det och jag tror inte 60% räcker för corona

Det är bara att stoppa in siffrorna du tror på i formeln så ser du vad som behövs. Så kan du verifiera vad tror på är möjligt.

Det finns alltid problem. Vanliga regler är

1 20 procent smittbärarna står för 80 procent för smittspridningen. - Här behövs det mer kunskap.

2 Superspridarnas roll är lit oklar när man räknar R0. De är i bland med och i bland inte när man räknar. - Här behövs det mer kunskap. Är det miljön, individen eller kombinationen som avgör superspridning

Sen är det fortfarande lite oklart hur och när det sprids.

A När börjar och slutar smittade sprida? Det sista jag läste var någon dag innan symtom och 5 dagar efter första symtom. Om man inte blev jättesjuk

B Sen verkar det sprida vid längre nära kontakter dvs familjemiljöer och arbetsmiljöer.
Citera
2020-04-21, 06:37
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Sverige har gjort rätt.

Forskare från Oxford universitet berömmer den svenska coronastrategin.

– Man har hållit huvudet kallt, utan att måla upp ett domedagsscenario, säger Carl Heneghan, professor i evidensbaserad medicin.

Citat:
Tidningen Daily mail konstaterar i en dagsfärsk artikel att allt fler data pekar på svensk fördel. Vid en jämförelse mellan länderna slår man fast att Sverige har färre dödsfall och färre bekräftade fall per capita. Och, inte minst - vi dras med en lägre arbetslöshet än Storbritannien.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8235979/UKs-coronavirus-crisis-peaked-lockdown-Expert-argues-draconian-measures-unnecessary.html

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPGlm1/oxfordprofessorn-hyllar-sverige-foredome-i-coronakrisen
Citera
2020-04-21, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Ingen brist på handsprit längre
Biltema har, sen såg jag att färgaffärer har börjat sälja

Biltema "ca 75 % alkohol". Biter det verkligen på Covid-19...? Jag har för mig att 70 %-ig handsprit inte räckte, utan skulle vara 90 %-ig. Saknar dock källa för det. Någon som vet?
Citera
2020-04-21, 06:41
Medlem
Nihennas avatar
Var det inte vid den här tidpunkten som samhället skulle ha kollapsat helt, och djungelns lag skulle råda, enligt vissa?

Dricksvattnet skulle vara slut. Mathyllorna i affären skulle stå tomma. Vilda djur skulle springa runt på gatorna medans människor sprang mellan hus, beväpnade för att skydda sig från rivaliserande grupperingar.

Jag tycker det ser rätt så stabilt ut, även i de värst drabbade länderna.
Citera
2020-04-21, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Oj, nu fullkomligt öser det in nyheter om hur forskarvärlden lovordar Sveriges strategi.

Senast i Daily Mail är det britterna som anser att Sverige gjort allt rätt och hållit huvudet kallt,
jämfört med Storbritannien som låste ner allt och haft över 15 000 döda ändå. Man menar att Sverige (Stockholm för att vara ärlig) nu närmar sig immunitet samtidigt som vården klarat situationen trots allt.

Trevlig läsning!

Jag undrar hur Tegnell/Sverige-hatarna reagerat framöver när denna bild stärks. Först kommer de att förneka såklart, leta upp den tynande andel artiklar som går i motsatt riktning. Sen helt enkelt lämna tråden i takt med alla "Vad var det vi sa"-inlägg som kommer strömma in, och som kopplingen som påfrestande.

Jag har sparat en massa gamla inlägg av typen "om två veckor har över hälften av Sveriges befolkning dött" etc, men jag har undvikit att besvara dessa med dryga kommentarer, då jag inte tycker att det tillför diskussionen nåt.

Ibland kommenterar jag det som här, så Tegnell/Sverige-hatarna ska påminnas om att 1 500 har dött och inte miljontals Eller hundratusentals som de hade påstått.

Tegnell är en idiot och marxist, fakta. Han, den store ”experten” gick tidigare ut med att Kinaviruset inte skulle spridas i Sverige. Tegnell har haft fel om allt.

Den stora skandalen är avsaknad av skyddsutrustning inom vården, hemtjänst och liknande samt avskaffandet av alla beredskapslager. Här är sittande S-regering skyldig, MSB plus tidigare allians regeringar. SD är den enda som saknar skuld.
Citera
2020-04-21, 06:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Press F to doubt heavily.

Lockdowns were about slowing down the virus, not stopping it — as many politicians have explained to their people. It buys time to expand capacity to stop hospitals from being overwhelmed, to educate the people and to study the virus further.

In Sweden we have manage to do just that without a lookdown. UK is a joke. The serious/critical cases are always the same 1550. UK are behind the Pandemic curve. The haven't enought ICU beds. Thats because the didn,t give a shit for all old people the died i the odinary yearly influeza. So now the NHS staff will have to choose who to live and who must die.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-04-21 kl. 06:46.
Citera
2020-04-21, 06:44
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8235979/UKs-coronavirus-crisis-peaked-lockdown-Expert-argues-draconian-measures-unnecessary.html

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPGlm1/oxfordprofessorn-hyllar-sverige-foredome-i-coronakrisen
Professorn utgår från en dags statistik (gårdagens). Majoriteten av engelsk media skriver inte positivt om Sverige.
Citera
2020-04-21, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Var det inte vid den här tidpunkten som samhället skulle ha kollapsat helt, och djungelns lag skulle råda, enligt vissa?

Dricksvattnet skulle vara slut. Mathyllorna i affären skulle stå tomma. Vilda djur skulle springa runt på gatorna medans människor sprang mellan hus, beväpnade för att skydda sig från rivaliserande grupperingar.

Jag tycker det ser rätt så stabilt ut, även i de värst drabbade länderna.

Inte hört något sådant. Vi kan konstatera en del folkgrupper drabbas värre av Kinaviruset på grund av dålig hygien och religösa vanföreställningar. Homosexuella har också visat sig vara superspridare med sitt sätt hälsa och umgås.

Jag tror nog till hösten så tar det fart ordentligt i länder som Indien och liknande och då dör många. Särskilt i slummen där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Nästa idiot, Tom Britton, matematiker till yrket för de som inte vet.. gör sin teori om hur detta utvecklas.. suck..
Tydligen har alla "förlästa" fått uppfattningen att flockimmunitet är lösningen på ett virus...
Att en lockdown som enligt Brittons teori skulle ligga på ca 20% smittade i Stockholm inte skulle vara "den bästa" lösningen övergår mitt förstånd..
Britton menar att i så fall skulle viruset få fart igen..???
Varför då??
Om alla känner sitt ansvar skulle väl viruset ebba ut.
Alla hårt drabbade länder, som har kommit över puckeln på kurvan, har sett ett trendbrott vid samma nivå.

New York, Belgien, Spanien och Italien vände alla kurvan vid ganska exakt 300 döda/1M.

Antingen så kan man tro att det här är ett fantastiskt sammanträffande, och köpa en lott. Eller så kan man dra slutsatsen att de här länderna/regionerna har misslyckats med att stoppa smittan. Att trenden vänder beror då helt enkelt på att man nått 15-30% smittade, och därför ser effekten av en framtida flockimmunitet.

Man har alltså kommit ungefär ”halvvägs” till flockimmunitet, och där passerar man som bekant puckeln på kurvan.

Det är en nivå som är helt förenlig med Tom Brittons uppskattningar, eftersom Stockholm nyligen har passerade 300 döda/1M, och det verkar som att kurvan vände ner då, även här.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Jacinda visar hur man hanterar en pandemi på ett humant o etiskt korrekt sätt. Stor skillnad mot Sverige där planen är att smitta ner många utan evidens om hur immunitet fungerar med covid19.

https://www.independent.co.uk/news/world/new-zealand-coronavirus-lockdown-jacinda-ardern-prime-minister-a9474466.html?utm_medium=Social&utm_source=Faceboo k#Echobox=1587401779
Citera
2020-04-21, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Blodgivare är inte mer sannolika att ha covid-19. Det kan du inte tro.

För att donera blod i Sverige så måste du ha varit helt symptomfri i flera veckor.

Dessutom är det starka och friska som ger blod, och de är mindre mottagliga för infektioner.

Personer som ger blod till sjukvården är inte typen som struntar i FHM:s råd. Det är snarare människor som bryr sig om andras hälsa.

Varför skulle du inte tro på no false positives? De som gjort testet har väl kalibrerat testet så att det inte är så känsligt. Så att det hellre friar än fäller.
Svårt att avgöra tycker jag. Att det inte är en representativ grupp för samhället kan man iaf konstatera. Men om, och i så fall åt vilket håll håll urvalet är skevt är svårare. Dina argument talar för underrepresentation. Samtidigt kan man tänka att om person vågar söka upp blodbuss mitt under brinnande corona hysteri så är man en person som är villig att ta risker.
Sedan har det samtidigt varit larm i denna tråd såväl som i media om Sveriges katastrofala skydd av äldre. Larm om att halva avdelningar på ålderdomshem gått bort etc.. Det talar ju för att smittan skulle vara ännu mer utbredd där.
Senast redigerad av jerka11 2020-04-21 kl. 06:52.
Citera
2020-04-21, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
I stockholm där jag bor säljs det nu handsprit på både coop och ica maxi samt många andra affärer oxå.
Svensktillverkad dessutom.

Handsprit är bara en del i skyddet. Hostar någon nära dig inomhus hjälper endast partikelmask. Tvål och vatten funkar lika bra som handsprit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in