2020-04-20, 21:51
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Nu vet jag inte om 5000 döda stämmer, men det finns utan tvekan ett stort mörkertal.

Varför? Därför att det inte går att avgöra till 100% om någon har Covid-19. Flera sjukhus har ju rapporterat om att flera personer som uppenbarligen är smittade har testat negativt. Man vet inte varför.

Just därför så räknas nog många fall som en svår lunginflammation.

Jo, så är det ju. Det finns säkerligen flera personer som dött utan diagnos. Skulle jag chansa hej vilt så kanske ytterligare...10 procent? Kan vara mer eller mindre också. Kanske kan man också tänka sig en och annan som fått diagnos, avlidit men där dödsorsaken inte var relaterad till Corona.

Men om man hävdar att det är 5 000 döda måste man, tycker jag, grunda det på något. Jag menar att SCB:s siffror inte ger stöd för det.

Se även:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-04-20, 21:52
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Gör den det? Eller tänker jag fel?

Stockholm har nu 944 dödsfall på 2.3m invånare (FHM)

Om det är 30%, så borde 60% smittade av Stockholm generera dubbelt så många dvs. 1888 dödsfall.

Nej. Du måste räkna med fördröjningen. NU syns de som var smittade för 2-4 veckor sedan i dödstalen. De som är smittade nu kommer att synas om 2-4 veckor.

Så dagens siffra (om den nu är 944) speglar ~10% smittade, inte 30%.
Citera
2020-04-20, 21:53
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Fast nu blandar du ihop saker. Dödligheten kan vara låg men om smittsamheten är hög så man får många smittade samtidigt så får man ändå problem i vården.

Jag tror det är exakt vad vi har att göra med här. En väldigt smittsam sjukdom med låg dödlighet. Extremt många blir smittade samtidigt, få blir sjuka men eftersom det är så många smittade blir det ett problem.

Och det är inte för att förringa problemet. En väldigt hög smuttsamhet och låg dödlighet är nästan allvarligare för sjukvården än hög dödlighet och lägre smittsamhet

Det är väl ingen nyhet att om att x antal blir smittade så dör x antal, frågan är hur man stoppar spridningen av smittan? Flockimmunitet fungerar givetvis men till vilket pris med selektiv IVA istället för långsam spridning, jag förstår att det finns en balans men nu är det ingen.
Citera
2020-04-20, 21:54
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Det måste vara så att det slår ORDENTLIGT olika hårt på olika eniciteter + luftkvaliteten.

Om britton bara är i närheten av att vara rätt med sina radikal nuffror så smittar ju inte viruset mellan etniska svenskar under 60, och om det smittar så överlever vi.

Kan man ju inte säga om vildarna i Brooklyn/Bronx där dom smittas och dör i drivor. Samma i sydeuropa. I medelåldern

Viruset är rasistiskt.

Tror du verkligen det själv? Tror inte att viruset är rasistiskt utan det verkar vara helt andra saker som ligger bakom känsligheten för denna pandemi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Det är besinningslöst.
De jämför med NYC och Belgien utan att fatta att ens jämförandet med de visar på ett kapitalt misslyckande.
Många av de jämför dessutom i absoluta tal.
Man häpnar.

Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Problem med 11% av blodgivarna har antikroppar.
Tyder på att testpersonalen smittat ner de som lämnat blod.
Frågan då blir hur mycket cirkuleras personalen.
Är det samma så säger det inte mycket alls.

Omöjligt. Det tar två veckor att utveckla antikroppar.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
De har sagt att det är en sekundär konsekvens av deras strategi.
Finns det något mål?
Citera
2020-04-20, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Finns det något mål?

Smittspridning som vården kan hantera.
Citera
Medlem
Soterns avatar
Om Norrland ska uppnå flockimmunitet (60 procent) kommer det ju ta 30 år. Eller?
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Är viruset luftburet?

Som nu är så tyder allt på att viruset är luftburet och smittar lätt mellan individer.
Citera
2020-04-20, 21:56
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Men alla stockholmare är ju stolpskott. De är som yra hönor i dagens Aktuellt-sändning, när de talar om "the herd" och att allt snart är över. Glädjeyran känner inga gränser, och därmed är det som upplagt för ett fett bakslag.

Det här viruset är inte som andra.

De som skiter i alla restrektionet finns i hela Sverige.
Blir väl så när regeringen endast ger rekommendationer.

Jag var i en mindre kommun för några veckor sedan.Träffade enhetschefer som uttryckte sig så här. Det är så mycket hysteri runt det här viruset. Det är bara en vanlig influensa.

Jag tror att ett flertal kommuner hade det tänket.
Man började lite smått att följa rekommendationer men lite för sent.
Även chefer inom olika enheter följde rekommendationer efter sitt egna huvud och beslutade därefter.

Finns inga direktiv alla måste följa.
I en kommun kan chefer inom olika enheter tolka rekommendationer som den vill.
Citera
2020-04-20, 21:57
Medlem
först nu jag ser åldersgrupp 10-19 på svenska intensivvårdregistret, 3 st. Och det är inte barn m. flerfunktionshinder som de listar som riskgrupp.
Citera
2020-04-20, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Majoriteten är symtomfria. Tar 2-4 veckor innan testet visar antikroppar. Efter att man blivit smittad. Därför är 11% väldigt lågt räknat. I verkligheten närmar sig Stockholm helt säkert 20%. Om inte 25 till och med. Och det backas även upp av utvecklingen i Sthlm.
Jo det med så klart. Tänkte bara på att inlägget åsyftade att 11% var alarmerande för då skulle vi få en översvämning av sjuka snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in