2020-04-20, 21:42
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White-Cheddar
Citat:
[Diverse länkar som pekar på att rökare är underrepresenterade bland svårt sjuka Covidpatienter]
Då lär väl snus vara betydligt bättre och då kommer vi in med det att svenskar snusar en hel del och att snus har betydligt mer nikotin än ciggaretter. En intressant vinkel.
Inte nödvändigtvis, det finns en (säkert mycket hemmasnickrad) teori om att det faktum att rökare ofta har en kronisk men produktiv (=slemmig) hosta kunde vara det som ger den skyddande effekten. Viruset får helt enkelt inte fäste lågt ner i lungorna eftersom rökaren redan i normalstadiet regelbundet hostar slem. Eller alternativt viruset kommer inte åt att infektera speciellt effektivt i luftvägarna eftersom det är för mycket slem mellan det och de celler det vill åt.

En nikotin-teori skulle vara intressant att läsa om.
Citera
2020-04-20, 21:43
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Och arbetslösheten skulle landa på vad?

Oväsentligt just nu. Under en världsomspännande epidemi är det liv och hälsa som jag prioriterar. Inte pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Finns ingen farligare tanke än att försöka få det att "ebba ut" med lock-down. Då står vi helt oskyddade till hösten när länderna runt oss kommer brinna.

Hört talas om stängda gränser?
Andra länder använder sig av just de metoder som jag förespråkar.
Citera
Medlem
Citat:
Aktuellt just nu.

För 2-3 veckor sedan hade 11% av alla blodgivare antikroppar mot covid19.

Och det testet upptäcker inte ens alla fall. Men det är helt säkert att det inte visar för mycket.

I Stockholm eller hela riket?

Testade man bara i Stockholm ger det 944x6=5664 döda i Stockholm vid 60%.
Applicerat på hela riket ger det ca 62304 döda vid 60%.

Testade man random i hela riket ger det 1580x6=9480 döda i riket vid 60%.

Detta är generella uppskattningar.

Jag tror tyvärr man enbart testat i Stockholm.

Då får vi flera 100k döda totalt med nästa våg inräknat.

Fan.

Jag som trodde på detta 😔
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Fast sjukvården jobbar i huvudsak med de levande. Där är också avsaknaden av skyddsutrustning ett stort problem. Åter igen, framförhållning alltså.
Ja? Om många smittas samtidigt så lever de väl? Eller hur menar du?
Citera
2020-04-20, 21:45
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Dom säger på Aktuellt att allt talar för att hög smittdos = allvarlig sjukdom
Kyssar leder till högre smittdos?
Citera
2020-04-20, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Plus alla från EU/EES, skyddsbehövande (asylsökande) bla bla bla. kan resa in. Sveriges "stängning" är en halvmesyr som det mesta landet företar sig just nu.

Jag vet en grupp på 40 pers som kom från ett annat land utanför Sverige (jag ska inte säga vilket). De sattes INTE i karantän...en av dem var hos en man, smittade honom och han dog. Hade Sverige gjort som andra länder, hade man lagt dessa i karantän hade dessa personer inte smittat andra.
Citera
2020-04-20, 21:46
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Men alla stockholmare är ju stolpskott. De är som yra hönor i dagens Aktuellt-sändning, när de talar om "the herd" och att allt snart är över. Glädjeyran känner inga gränser, och därmed är det som upplagt för ett fett bakslag.

Det här viruset är inte som andra.

Helt sant.

Professor Woo-Joo Kim som fightats alla värre virus i modern tid,

tycker Coronavirus SARS-CoV-2 är svårast att ha att göra med,

https://www.youtube.com/watch?v=QwoNP9QWr4Y
Citera
2020-04-20, 21:48
Medlem
severustheemperors avatar
Problem med 11% av blodgivarna har antikroppar.
Tyder på att testpersonalen smittat ner de som lämnat blod.
Frågan då blir hur mycket cirkuleras personalen.
Är det samma så säger det inte mycket alls.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White-Cheddar

Då lär väl snus vara betydligt bättre och då kommer vi in med det att svensakr snusar en hel del och att snus har betydligt mer nikotin än ciggaretter. En intressant vinkel.
Jag är tveksam.. jag snusar mkt själv. Det är väl inte många som petar sig i ansiktet mer än snusare. Personligen tar jag ju i snuset och stoppar in under läppen en jävla massa gånger under dagen. Bättre smittväg än så går det väl inte hitta gissar jag. Och jag var också bland de första att bli smittad i Östergötland
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
I Stockholm eller hela riket?

Testade man bara i Stockholm ger det 944x6=5664 döda i Stockholm vid 60%.
Applicerat på hela riket ger det ca 62304 döda vid 60%.

Testade man random i hela riket ger det 1580x6=9480 döda i riket vid 60%.

Detta är generella uppskattningar.

Jag tror tyvärr man enbart testat i Stockholm.

Då får vi flera 100k döda totalt med nästa våg inräknat.

Fan.

Jag som trodde på detta 😔

Du kan inte ta dagens dödstal på siffror som visar på antal smittade för 2-3 veckor sedan...
Citera
2020-04-20, 21:49
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Där det finns något att öppna upp. Lockdown har knäckt närings- och samhällslivet på många platser. Det som överlever är stora multinationella kedjor typ Starbucks, Eurospar, Lidl etc, men de traditionella småbutikerna och småcaféerna är nu ett minne blott.

- Det är brutalt att låta småföretagen ta smällen av en samhällskatastrof, såsom en epidemi. Ifall småföretagarna har varit solidariska mot samhället och stängt ner, så behöver samhället visa solidaritet mot småföretagarna.

Småföretagarna bör få stöd så att dom kan överleva. Naturligtvis behöver stödet finansieras på något sätt. Kanske med importtullar för varor från Asien?

Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
I Europa verkar peaken ligga bakom oss och nu är det resten av världen vi får följa. Främst Indien är ett oerhört stort problem pga livsstil och befolkningstäthet. Om corona får fäste i de fattigare befolkningslagren kan panik uppstå och tiotals miljoner börja röra sig därifrån.

Ett annat problem är var alla de tiotals miljoner och utfattiga till följd av västvärldens lockdown kommer att ta vägen. Svaret är givet: Europa. Och frågan är hur vi ska lösa detta.

- Lösningen är att förstärka gränserna. Det är inte Europas ansvar att inhysa omvärldens växande överbefolkning. Det är fattiga länders ansvar att inte skaffa enorma mängder barn som det inte finns resurser eller utrymme för.

Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Vid de laget har Sverige nått folkimmunitet så vi har möjlighet att fullt ut möta dem alla med öppna hjärtan!

- Nej. Inget mer av den destruktiva öppna-hjärtan-politiken.

Just nu lider Europas folk nöd. När epidemin har gått över, så kommer Europa att ha förlorat många medborgares liv. Och Europas ekonomi kommer att vara i kris. I ett sådant läge är det moraliskt förkastligt att Europa ska avvara resurser på att hjälpa folk från andra länder. Den som lider nöd bör få omvärldens hjälp. Den som lider nöd bör inte belastas med att behöva hjälpa omvärlden.
Citera
2020-04-20, 21:50
Medlem
Kan de vara så att vissa lämnar blodprov för att veta om man haft smittan (vilket man tror sig)? Får man återkoppling på resultatet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in