2020-04-20, 21:10
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
11 säger du, 20 säger nån, 2 säger WHO.

För i helvete har rejäla tester genomförts av svenskar eller när kommer det att göras?
11% får väl ändå anses som betydligt mer statiskt säkerställt än WHOs 2%.
Och som någon skrev, 11% är ju i så fall ett absolut minimum eftersom man inte får lämna blod om man är sjuk.

Vi har ju i Sverige, iaf i Stockholm, några väldigt konkreta siffror att gå på. 7% av de som togs in på BB var smittade, en vecka innan påsk. Det bör innebära att det är iaf 30-40% i dagsläget om R-värdet för viruset stämmer.
Citera
2020-04-20, 21:11
Medlem
Haloumis avatar
Imperial College verkar veta vad dom pratar om alltså.

Typ flera dagar sedan uppskattade dom det till 10,56% smittade i Sverige. I deras studie.
Citera
2020-04-20, 21:12
Medlem
AndersTengells avatar
bra intervju med tom britton på aktuellt nu tycker jag, snabba puckar och en konkret diskussion!

inte massa töntfrågor i ett slött tempo som det alltid brukar vara på svt

både programledaren och tom britton var SNÄRTIGA
Citera
2020-04-20, 21:12
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff

Ingen fara, han sa ju på Aktuellt att de 11% egentligen va 20%-30%

nu är det formler så då är ju saken matematiskt under kontroll,

Ärligt talat vad gör en matematiker i Aktuellt,

när epidemiologen Rocklöv forskar på de här grejjerna?
Citera
2020-04-20, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Du är duktig på att relativisera.. kommer du vara lika duktig på att relativisera om du själv hamnar i respiratorn "trots att du kanske inte har någon underliggande sjukdom etc" Kommer du tycka att det känns helt okej då.. fast det förstås, du inbillar dig säkert att det aldrig kommer att hända dig.

Känslomässig utpressning? Ja när argumenten tryter och verkligheten kommer ikapp så har man kanske inga andra argument.

Men. Jag har själv legat inne med allvarlig infektion ett par gånger och kämpat för livhanken, då är jag i mina bästa år och fullt frisk för övrigt men oturen var framme och en vanlig influensa ledde till allvarliga konsekvenser. Lägg därtill en nära anhörig som fick åka ambulanshelikopter till Uppsala universitetssjukhus pga en vanlig öroninflammation som gick vidare till hjärnan med påföljande blodpropp. I respirator, nersövd en dryg vecka. Överlevde mot alla odds, men det var nära. Förlamad från halsen och ner, som släppte successivt. Också en person i sina bästa år och fullt frisk i övrigt förutom en vanlig influensa som slutade i katastrof. En annan anhörig, dock i riskgruppen, äldre med vissa andra problem, fick en varböld som växte "inåt" med påföljande blodförgiftning, höll också på att stryka med. En god vän dog i cancer, hade inte fyllt 20 år ens.

Så joo, jag har haft min beskärda del av sjukdom och död. Dock var det innan Coronahysterin och livet det gick liksom vidare på den tiden. Trots sjukdom och elände.
Senast redigerad av vinkelhak 2020-04-20 kl. 21:15.
Citera
Bannlyst
3 mill smittade och 500 ligger på IVA, räkna på den ekvationen proffessor Britton.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
11 procent har haft viruset?!!!!

Det är ju för fan ingenting.

Finns några testresultat som visar 11%? Eller är någon professor som gissar med sin fantastiska modell?
Men om det motförmodan är 11% smittade och vi har 1500 döda så skulle Sverige komma undan med (om vi gissar att ca 60% ska bli smittade) 1500*6=9000 döda i denna epedemi? i så fall ganska långt ifrån de prognoser om antal döda med jag sett killgisningar på i denna tråd.
Citera
2020-04-20, 21:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Berätta hur 11% är ”fantastiska nyheter” när Tom Britton estimerade häromdagen att 30% av stockholmarna har haft viruset.

Det är fantastiska nyheter då det innebär att viruset har en mycket låg dödlighet. Om tusen dör av en miljon infekterade svenskar innebär det 0,1%. Helt klart goda nyheter.
Citera
2020-04-20, 21:15
Medlem
Citat:

Epidemiologe Rocklöv har gjort bort sig och gömmer sig. Hans kompis Olsen har hoppat av debatten av samma anledning.
Citera
2020-04-20, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Tycker det låter lite om jag ska vara ärlig, förstår inte argumentet att det skulle vara mer för att dom "testat friska människor"? Spelar väl ingen roll?

de som har symptom får väl inte komma överhuvudtaget eller?
Citera
2020-04-20, 21:17
Medlem
Covids avatar
Därför att smittspridning modelleras matematiskt, och matematiker tenderar att vara väl skickade att hantera matematiska modeller.

Citat:

Citera
2020-04-20, 21:17
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
om de börjar mula på löpande band för att de inte får tillgång till syrgas,

för att syrgasen tar slut och inte har förstärkts i hemtjänsten,

Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Hur kan man få brist på syrgas? Syrgas är ett av de mest enklaste saker man kan framställa.

Precis.

Jag hoppas på att beredskap nu finns ute i landet för att folk på löpande band kommer att behöva mer syrgas nu än de behövde i december 2019, att man har skalat upp för det som krävs för denna pandemin,

men å andra sidan trodde jag vi hade beredskap i landet för en pandemi,

och det hade vi ju inte!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in