2020-04-20, 19:10
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
På WHO:s presskonferens adresserade generaldirektören Tedros Adhanom Ghebreyesus tidiga resultat från antikroppstester.

Resultaten tyder på att en relativt liten procent av befolkningen har fått viruset, även i hårt drabbade regioner. Så liten som 2-3 procent, säger generaldirektören.

Om det beror på testernas möjlighet att upptäcka antikroppar eller om det betyder att infektionstalen är så låga kommenterade inte Tedros Adhanom Ghebreyesus på presskonferensen.
(Aftonbladet)

Om detta stämmer, och det inte beror på dåliga tester, så är det ju en fullständig katastrof för Sveriges linje. Fullständig katastrof.

Då innebär det att lockdown och kvävande av virusspridningen är det enda rimliga man kan göra. Norge, Finland och Danmark har då gjort precis rätt, att köra en kort och intensiv lockdown för att utrota viruset så gått det går, och sen kan man börja öppna upp försiktigt. Bra där, Norge, Finland och Danmark!

Sveriges linje skulle med dessa siffror från WHO totalt krossas. Då får man räkna om dödstalen till något HELT annat om vi ska uppnå flockimmunitet. Då snackar vi inte 40000 döda, utan 160000.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Fakta är Fakta. Ebola har en dödlighet på 50% ska man ljuga om Ebola för att inte sprida rädsla? Jag tror som sagt inte på 20% dödlighet i Sverige. Men någon annan skrev om det, och du bad om källor.

Inte säkert att dödligheten på 0.66-3% håller sig. Mutationer kan hända.

Nej, du lyfte 20% dödlighet. Det är inte fakta utan spekulationer. Spekulationer som bevisats vara fel men ändå lyfter du det. Det är inte fakta utan något annat.

Sista meningen är på samma tema. Spekulationer vinklade på värsta möjliga sätt. Generellt leder mutationer till lägre dödlighet, något du borde veta om ifall du jobbar inom vården.

Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
I vilken tillväxt?

Har de inte?? Nej nej.
Tegnell igår kväll intervjuad, "vi håller oss nu under den branta kurvan" "nått en platå".

Dödsfall är det enda vi har att utgå ifrån. Vad annars för siffror ska vi titta på?

Ok, jag ger dig ett halvt rätt. Dödlighet är det bästa vi kan titta på. Men då ska det vara total dödlighet mätt över perioden. Hur annars ska du kunna se om en åtgärd varit effektiv? I nuläget finns det väl ingen direkt jämförbar statistik mellan länder eftersom metoderna skiljer sig så kraftigt åt.
Citera
Medlem
Citat:
På WHO:s presskonferens adresserade generaldirektören Tedros Adhanom Ghebreyesus tidiga resultat från antikroppstester.

Resultaten tyder på att en relativt liten procent av befolkningen har fått viruset, även i hårt drabbade regioner. Så liten som 2-3 procent, säger generaldirektören.

Om det beror på testernas möjlighet att upptäcka antikroppar eller om det betyder att infektionstalen är så låga kommenterade inte Tedros Adhanom Ghebreyesus på presskonferensen.
(Aftonbladet)

Fan jag som trodde att många redan haft skiten, kanske man själv, men nu verkar det inte så.
Tegnells blöta drömmar är som vi alla vet en manipulivs människas fria fantasier. Nu blir det ler och mer klart vad vi har att vänta!! Som det landet som är mest oansvariga i hela världen

Det finns ingen flockimmunitet i Sverige och det är dags att ställa Tegnell inför riksrättegång!
Citera
2020-04-20, 19:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Nu är det ju inte staten som ber näringslivet om 200 miljarder eller hur?

Var tror du staten får sina pengar ifrån? Vilken vara/tjänst säljer staten och vem är det som köper?
Citera
2020-04-20, 19:12
Medlem
-GGs avatar
Citat:
En känd krögare som drev flera restauranger i Nässjö har dött av corona enligt lokala Smålands Tidningen. Hans fru berättar för Samhällsnytt att han sökte vård när han fick andningsbesvär – men fick inte prata med en läkare.

https://samnytt.se/kand-krogare-insjuknade-i-corona-nekades-vard-och-dog/
Citera
2020-04-20, 19:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Om detta stämmer, och det inte beror på dåliga tester, så är det ju en fullständig katastrof för Sveriges linje. Fullständig katastrof.

Då innebär det att lockdown och kvävande av virusspridningen är det enda rimliga man kan göra. Norge, Finland och Danmark har då gjort precis rätt, att köra en kort och intensiv lockdown för att utrota viruset så gått det går, och sen kan man börja öppna upp försiktigt. Bra där, Norge, Finland och Danmark!

Sveriges linje skulle med dessa siffror från WHO totalt krossas. Då får man räkna om dödstalen till något HELT annat om vi ska uppnå flockimmunitet. Då snackar vi inte 40000 döda, utan 160000.

Vitvarumannen, det finns konservativa modeller som uppskattar att 10% av svenskarna någon gång haft viruset.
Citera
2020-04-20, 19:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Jag har ju förklarat det för dig, men jag kan förklara igen.

Du skrev att dödligheten inte var värre för corona eftersom dom fick behandling, du menade att annars skulle dödligheten vara värre.

På samma vis blir dödligheten större för t.ex cancer om man inte får behandling.

Nu har jag förklarat för dig så många gånger och vill du inte förstå så är det upp till dig.
Givetvis påverkar IVA och att smittspridningen hålls nere dödligheten. Att då jämföra med cancer, bilolyckor, vanlig influensa är efterblivet eftersom de inte har någon fat tail. Corona däremot skulle kunna döda 70.000-100.000 st om den fick härja fritt utan någon behandling eller åtgärder öht.

Men bra trollat
Citera
2020-04-20, 19:13
Medlem
Citat:

(Aftonbladet)

Fan jag som trodde att många redan haft skiten, kanske man själv, men nu verkar det inte så.
Precis vad jag har misstänkt. Nu ryker Tegnells teorier all världens väg. Detta har knappt börjat.
Dessutom så visar sig corona effekten nu på scbs dödsstatistik också. När man ser en markant ökning i slutet av April vilket inte går att förklara på något annat sätt. Så det blir svårt för FHM att fiffla med siffrorna utan att det blir uppenbart.
Citera
2020-04-20, 19:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Då kan man lägga ner försvaret också, i och för sig gjorde dom i princip det.

Jag förstår inte kopplingen?

Jämförelsen skulle kanske vara relevant om Sverige endast valde att sätta in en stridsvagn om vi blev invaderade istället för att använda sin fulla kapacitet?
Citera
2020-04-20, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ja jag hade förväntat en snabbare nedgång, men det verkar vara en seg svans. Ren förhoppning alltså

Det är segt virus därför blir nergången långsam.
Citera
2020-04-20, 19:15
Medlem
Melange5738s avatar
[quote=KlappMungon|71275704]Jag har svårt att förstå varifrån driften att "måla fan på väggen" hela tiden och utgå från att just detta virus skulle fungera helt annorlunda än övriga Coronavirus i immunitetshänseende. Visst är det väldigt smittsamt jämfört med SARS och MERS och väldigt mycket farligare än "vanlig förkylnings"-coronavirusen men inget av detta säger ju att utvecklingen av immunitet skulle vara sämre./QUOTE]

Fast vad menar du egentligen? Influensavaccin fungerar i 6 månader. Skulle immuniteten mot SARS2 vara mer än 6 månader för att antikropparna mot SARS1 hade en 3 årig immunitet? Ska vi bygga en krisplan på den hypotesen när vi inte VET?
Citera
2020-04-20, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Precis vad jag har misstänkt. Nu ryker Tegnells teorier all världens väg. Detta har knappt börjat.
Dessutom så visar sig corona effekten nu på scbs dödsstatistik också. När man ser en markant ökning i slutet av April vilket inte går att förklara på något annat sätt. Så det blir svårt för FHM att fiffla med siffrorna utan att det blir uppenbart.

Det är ju mycket spekulationer , 2-3 % låter inte realistiskt och är säkert helt fel.. varför tro det värsta om precis allt ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in