2020-04-20, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Nu stannar du precis framför den punkt jag tänkte ta vid... Nämligen vad är det för anrop som görs strax innan i form av en misstänkt fyllekörning?

I bröderna Poutiainens bok finns allanropet ifrån IM-listan (polisens ingripandemeddelanden) fotostatkopierat på sid 129. (Även kortfattad på sid 219)

Detta meddelande är tillsynes trivialt... Men! kan också vara ett dolt anrop på polisens egna nät.... Nu ska ni få höra varför.

1) En dolt meddelande måste flyga under radarn, det måste vara trivialt och alldagligt annars reagerar såklart dom som hör anropet och undrar om det finns kopplingar till Palme mordet. Men Grön är ju en vanlig färg och fyllekörningar rapporteras ju ofta över radion, alltså reagerar ingen med att detta anrop skulle vara misstänkt.

2) Ett dolt meddelande måste vara tydligt, det får inte finnas utrymme för missförstånd. En "Grön Volvo" är lätt att komma ihåg. Jag fick själv utbildning i lumpen när man skulle sätta lösen för vaktpost att med fördel använda kombinationen av en färg och ett verktyg eftersom det var tydligt och enkelt att minnas. Testa själv? Se om ni kommer ihåg vad det är för färg på bilen om några veckor. Ni kommer garanterat att minnas.

3) Ett dolt meddelande måste vara unikt, det vore ju förargligt om det fyllekörde en grön Volvo på Södermalm precis denna tid. Men nu till poängen! Det finns nästan inga gröna volvobilar. Grön är en vanlig och inte uppseendeväckande färg men den är mycket ovanlig på bilar.

Se t.ex. denna länk om bilfärger: http://www.affarsvarlden.se/motor/article3671234.ece

Risken att en Grön Volvo skulle fylleköra just denna tid är alltså väldigt liten.

Sammanfattningsvis har jag såklart inga bevis på att detta anrop 2 minuter efter mordet är en hemlig signal. Men jag kan garatera att om det skulle skickas ett budskap på det allmänna nätet skulle det vara utformat exakt enligt de premisser som även uppfylls av den gröna Volvon.

Dvs.
1) Ej uppseendeväckande. "Grön Volvo"
2) Tydligt. "Grön Volvo"
3) Minimal risk för sammanblandning med verklig händelse. "Det finns nästan inga Gröna volvo bilar"

Anropet intill sambandscentralen är från patrullbil 3761, från VD3 (Södermalm) tyvärr finns den bilen inte med i Poutiainens appendix lista över patrullbilar. Är det någon som vet vilka poliser som satt i denna patrull? Är det någon som vet om en Grön Volvo blev identifierad under mordnatten?

SÄPO lånade ibland bilar från Volvo när de ville vara säkra på att bilen inte skulle kunna identifieras av dem de spanade på.
Citera
2020-04-20, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
"det som egentligen diskuteras" var lika mycket en kommentar till mig själv som snöade in på U-svängen.

Tänker inte fortsätta dividera denna fråga men har givetvis inte "förkastat" Larssons uppgifter utan värderat dessa också (han är bl.a. själv osäker..).
Och sammantaget kommer jag till en annan slutsats utifrån de uppgifter jag tidigare redovisat. (På sin höjd en U-sväng mellan korsningarna men det känns krystat i ett försök att få in Larssons vittnesmål)
Avgörande för min slutsats Leifs vittnesmål och hur bilarna kom att stå parkerade.

Ja. Frågan om exakta positionen för U-svängen är inte särskilt viktig, antingen skedde den framför eller bakom bilarna som stod i norrgående. I vilket fall som helst gick det fort, och HJ var första bil på plats.
LL hade problem att komma runt, och fick backa och trixa samtidigt som han ringde.
Det viktigaste är trots allt att HJ berättar i enlighet med hur han TROR att det var.
Det enda vi med säkerhet vet är att han inte stod vid Apelbergsgatan vid skottillfället.
Citera
2020-04-20, 11:02
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazarin234
En annan sak som får mig att reagera är den lite tillgjorda rösten som försöker låta överaskad ni vet nog vad jag menar "De säger att det är PALME som är skjuten"Tidigt i Lac bandet.
Betänke sen Lindström som väljer o stanna hemma ett par timmar för att fira födelsedag, det är bara statsministern som blivit mördad eller. Det är de små olika delarna som man kan lägga ihop till en helhet.

Tänk om du hade varit med på den tiden!
Du slagit Holmérs "operation alfa" med hästlängder.
Han ville plocka in 79 kurder på förhör som sedan blev 58..., vilket efter lite ytterligare dealande "bara" blev 20 st.

Du är nog uppe i över 100 inblandade i ditt och Hedbergs "tramsmord"
1 låtsaschaffis, med 2 förhörsledare/poliser..
Birre på LAC
Lindström
o.s.v.

Finns en egen tråd för din sk. teori..
Citera
2020-04-20, 12:35
Medlem
mvagrippas avatar
Konstnären Roberta Settles boende Prästgatan 13 var en vänsterextrem konstnär som undersöktes tidigt av PU.
Visade sin Värdegrund genom hyllningsmusik till terroristen Ulrike Meinhof, givetvis utan att ägna en tanke åt offren. RS kopplingar mot OP-leo gänget låg bakom PUs intresse, som dock aldrig gav något som indikerade inblandning i MOP.

http://www.soundofmusic.nu/www.soundofmusic.nu/artikel/roberta-settels-1929-2014/
Citera
2020-04-20, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Allanropet om en grön Volvo har gäckat många. Varför skicka ut ett sådant struntärende, men inte mordet?

Bästa hypotesen så här långt är att 3761 var en bärbar station från ordningspolisen VD 3 (Södermalm). Någon 3760 (bil) är dock inte angiven som i tjänst enl bröderna P förteckning. Det förklarar fortfarande inte hur det blir ett sådant genomslag.

Ett annat alternativ är att gå till försvaret. Gammal källa från 1969 förvisso.
Här tillhör den anropssignalen K1 Livgardesskvadronen (antagligen uppgraderad benämning 1986). I ett sådant scenario skulle ett meddelande om en Grön Volvo från 3761 betyda att övningsmålet är nått och övningen är avbruten. Det skulle alltså vidarebefordras i god tro av SBC till ingående enheter i så fall.

En kuppövning skulle förklara en hel del initial förvirring och sedermera ovilja att öppet diskutera vissa aspekter. För att inte tala om det psykologiska motståndet att medge att det skett ett mord på regeringschefen om centrala delar av kuppförsvaret varit på fötter samtidigt.

Sidan 39: http://www.fht.nu/bilder/Flygvapnet/Samband/fskr/flyg_publ_dok_fskr_kat.pdf

Var ser du uppgiften om att grön volvo betyder avbruten övning?
Citera
2020-04-20, 14:16
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ok, då är jag med. Finns en del Göteborgskopplingar direkt efter MOP. Bl a den göteborg alt mölndalspolis som den pratglade Lasse Lundberg sammanträfdade med morddagen.

Ja, Lasse hängde ju i GBG under mordnatten och raggade upp ett "knarkar-par".
Hans "roman" om BP /Jack Smiter är riktigt underhållande. Stora delar av den har ju även gått som avsnitt i Hörnings podd.

Citera
2020-04-20, 14:25
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen

Det var ett scenario, för det fall en kuppövning pågick. Absolut långsökt, men allanropet om Volvon har ingen nöjaktig förklaring. Därför prövar jag olika alternativ.
Citera
2020-04-20, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen

Så fort spekulationerna involverar militär verksamhet överstiger tolkningarna min fantasi.
Färgkoder i det militära, om det är det som avses, är följande

Blå = egna förband
Grön = allierade förband (dvs med egna förband allierade)
Röd = fiendeförband
Åtgärd: Allmänt larm!
Anteckningar: Grön Volvo/Kör underligt.
Tid: 86-02-28, 23:23
Tolkningen skulle då bli "Volvon som kör underligt är ett allierat fordon"

Fråga mig inte varför man går ut med något sådant i ett allmänt larm.
Citera
2020-04-20, 15:30
Medlem
OPK123s avatar
1986 skedde 15 mord i Sverige med skjutvapen.

Av dessa 15 mord skedde sex utomhus.

Av dessa sex mord som skedde utomhus skedde två av dessa genom att gärningsmannen sköt offret bakifrån.

Källa: SCB
Citera
2020-04-20, 15:48
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, Lasse hängde ju i GBG under mordnatten och raggade upp ett "knarkar-par".
Hans "roman" om BP /Jack Smiter är riktigt underhållande. Stora delar av den har ju även gått som avsnitt i Hörnings podd.

Jag talade med LL vid ett tillfälle och har en känsla av att både Ivan Von Birchan och Viktor Gunnarsson har en överman där när det kommer till svada . Inte lätt att få ut något av honom. Men det står klart att han blev rätt stirrig när Olof Palme gick och dog samma dag som han gav ut ”Kultur-Nytt”.
Citera
2020-04-20, 16:05
Medlem
Jag tror staten låg bakom Palme mordet. Han var för bra, för genuin. en FÖR bra ledare.
Citera
2020-04-20, 16:40
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jag talade med LL vid ett tillfälle och har en känsla av att både Ivan Von Birchan och Viktor Gunnarsson har en överman där när det kommer till svada . Inte lätt att få ut något av honom. Men det står klart att han blev rätt stirrig när Olof Palme gick och dog samma dag som han gav ut ”Kultur-Nytt”.

Ja, hahaha, det blev inte så många fler nummer av den tidningen.
Jag har de 2 numren från 1986. I hans "roman" får man uppfattningen av att Kultur-Nytt är större tidning, men detta är 4 liggande A4-blad som utgör 8 sidor..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in