2020-04-20, 13:52
Medlem
Merwinnas avatar
Idag när jag hade hämtat ut ett paket (eller snarare en plastkasse, med kläder i) hos postombudet, så satt jag i 30 minuter på en bänk och läste i solen. La ut kassen, väskan, plånboken och passet (allt jag rört vid) i gräset, och vände på det då och då, så att det skulle få UV-strålar på sig överallt. Solade även mina händer såklart.

Tror ni 30 minuter räcker? Jag kan inte hitta någon exakt tid, bara ATT det dödar viruset.
Citera
2020-04-20, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jo speciellt om man vet att Anders Tegnell uttalat att Stockholm snart har flockimmunitet. Nu får vi vänta på de 4000 antikroppstesterna. Vad de ligger på? Senaste de testade antikroppar inom äldrevården låg det på 2,5% (som sen kan justeras upp till högst ) - 10%.

Bullshit!
Inga antikroppstester har visat på 2,5%.
Det var helt vanliga tester, som visade om man var smittad just då.
Senaste var 20% i hemtjänsten enligt Björn Olsson.
Citera
2020-04-20, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag håller helt med om att man ska ha R lågt, men inte onödigt lågt på bekostnad av alla som ska överleva viruset.

You’ll need to keep it low enough to stop hospitals from collapsing though, because then the death rate will skyrocket.
Citera
2020-04-20, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ponera att en frisörsalong blir känd för att sprida ett nytt, okänt virus! 1% av kunderna har dött, 5%har hamnat på IVA, vi vet inte riktigt vad som ger förhöjd risk vid infektion. Dessutom visar det sig att detta virus ligger latent.

Hur många kunder får just denna salong? Jag säger att det blir konken, du säger att det går att hålla öppet som vanligt.

Kan ägaren mörka saken en period klippersig folk som vanligt, en period. Sedan är det över.
Om det fanns en frisörsalong där 1% dog och 5% hamnade på IVA så skulle jag aldrig klippa mig igen.

Men det är inte fallet här.
Citera
2020-04-20, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Döda måndagar en månad i Sverige
  • 23 mars +10
  • 30 mars +44
  • 6 april +78
  • 13 april +36
  • 20 april ?
c19.se
Jag tror på under 50 sedan kommer eftersläpningen imorgon eller ons-tors med över 100 döda.
Citera
2020-04-20, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Du hävdar att rapporten stödjer Sveriges strategi. Lustigt att Sverige inte äns nämns i rapporten.

Rapporten handlar om: Social distancing strategies for curbing the covid-19 epidemic...

Du måste ha läst in väldigt mycket i denna rapport, ungefär som FAN läser bibeln...

Skall jag vara snäll så kan möjligtvis länkas till denna rapport med att man även här förstår att socialdistansiering är nödvändigt för platta till smittokurvan.

I övrigt tycker jag du varit oärlig och försökt använda denna rapport för att stödja skräckexemplet Sverige strategi med hjälp av denna rapport.

Alla länder försöker platta till smittokurvan för att inte överbelasta sjukvården...

Dumfan, läs rapporten! Man beskriver vikten av att inte ta bort kurvan utan göra den så pass platt att sjukvården kan ta hand om de som behöver IVA-platser, dvs exakt som Sveriges strategi. Påstod inte att de nämnde Sverige utan att den stödde Sveriges strategi. Du läser inlägg som fan läser bibeln!
Senast redigerad av Krmkr 2020-04-20 kl. 14:03.
Citera
2020-04-20, 13:55
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EveryBodyKnowsC-19
Hans uttalande jämfört med andra "experter" så har han skött sig bra..

Hade du kunnat gjort ett bättre jobb?

Jag hade klarat det bättre än honom och jag har inte ens en bråkdel av den informationen som han har. Man kan förvänta sig mer av en statsepidemiolog än en amatör på flashback som använder fritiden att läsa läckt forskningsmaterial. Men det verkar inte du tycka. Hoppas du inte arbetar med något viktigt där dina beslut riskerar andras liv och hälsa.
Citera
2020-04-20, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Bullshit!
Inga antikroppstester har visat på 2,5%.
Det var helt vanliga tester, som visade om man var smittad just då.
Senaste var 20% i hemtjänsten enligt Björn Olsson.
Förlåt men menar du Björn Olsen eller Björn Olsson? Björn Olsen är en expert som pratat en del om corona.
Citera
Bannlyst
Hjärntvätt är ett extremt effektivt vapen. Om man kan använda det rätt kan det ge fantastiska resultat.

Jag fascineras av att i denna tråd jag ser en intressant trend. Man läser mer och mer användare som kallade sig eller blev kallade för alarmister som ett steg i taget går mot förnekarfasen.

Detta är förstås något som förnekarna jublar över. De har lyckats få än fler personer till deras lag.
Och självklart beror det på att de hade rätt från början (vill de tro).
Det är dock tydligt bevisat att förnekarna tillhör ett lag som saknar rättvisa argument ur den etiska synpunkten.
Just detta fel påpekades även av de före detta alarmister som nu går över till andra sidan floden.

Hur kommer det sig? Dessa före detta alarmister tycker inte heller att den etiska principen är relevant?
Den är inte längre relevant?
Eller har dem changat their mind?

Nja, har väldigt svårt att tro det. En person som var god innan och som blir dålig nu?
Nej. Det är hjärntvätt. Det är grupptryck. Det är mycket lättare att stödja majoriteten.
Är man med i minoriteten måste man kunna sin sak. De är troligtvis inte kapabla att argumentera för sin sak.
Så de går över till andra sidan. De tar del av alla spöken som finns där.
Men de tror nog att det är mindre tungt än att stå emot grupptrycket.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag har svårt att förklara, men det är väl etablerat att inbromsning+släppa snabbt på åtgärder ger en högre topp än om man inte bromsar viruset alls.

Nu ska man inte släppa snabbt, men det är ett exempel på vad jag menar.

Antar att det beror dels på att färre är immuna efter en lång lockdown, och att folk springer runt som yra höns och ska ta igen allt de anser sig ha missat, träffa sina vänner o.s.v.. Det är just därför man inte kan ge befolkningen helt lösa tyglar efter en lockdown, utan man måste släppa efter lite i taget på tyglarna.

Dock är en lång, hård lockdown och en lång fas av gradvis öppnande, självklart bättre än att släppa smittan lös... Att den där toppen är svår att undvika, är inget argument emot det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Samma sak. Sydkorea följde också WHO:s råd till punkt och pricka: testa, smittspåra, isolera. Man behövde aldrig stänga ned landet. Japan har samma linje. Taiwan likaså. För att inte tala om Kina. SMarta Tyskland och Island följde i spåren, resten av världen struntade i råden.
Det är dock oklart vad dessa länder ska göra nu. Och ingen av dem har fri rörlighet eller landgräns till ett annat land. Så de har mycket större möjligheter att stoppa smitta från att komma in i landet. Japan verkar dessutom vara på uppgång.

(Nordkorea räknas inte som landgräns.)
Citera
Medlem
Covids avatar
Solljus dödar inte viruset, du behöver UVC för det. Det förblir aktivt på ytor i upp till en vecka, beroende på omständigheterna, tills proteinhöljet torkar ut.

Men det är en droppsmitta, så du behver inte bekymra dig för viruspartiklar på kläder, föremål eller ens mat. De klibbar fast på dessa ytor och hamnar därför aldrig i lungorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Idag när jag hade hämtat ut ett paket (eller snarare en plastkasse, med kläder i) hos postombudet, så satt jag i 30 minuter på en bänk och läste i solen. La ut kassen, väskan, plånboken och passet (allt jag rört vid) i gräset, och vände på det då och då, så att det skulle få UV-strålar på sig överallt. Solade även mina händer såklart.

Tror ni 30 minuter räcker? Jag kan inte hitta någon exakt tid, bara ATT det dödar viruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in