2020-04-20, 13:48
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Frisörsalong är ju delvis en metafor för att avstå allt utom det basala.

Vem som helst skulle avstå ett frisörbesök för att rädda ett liv. Men att alla i ett helt land ska avstå alla sina frisörbesök ett helt år, av oklara skäl, är en annan femma.

Inte för att låta okänslig, men rent krasst. Ponera att smittspridningen genom frisörsalonger i Sverige har ihjäl totalt 1 person på ett år, och den personen är 90 år och dement. Är det värt det då?

Någonstans måste man ju dra en gräns, för folk dör ju redan kors och tvärs av vanliga företeelser i samhället. Som bilkörning, skidåkning, godis, alkohol m.m.
Ponera att en frisörsalong blir känd för att sprida ett nytt, okänt virus! 1% av kunderna har dött, 5%har hamnat på IVA, vi vet inte riktigt vad som ger förhöjd risk vid infektion. Dessutom visar det sig att detta virus ligger latent.

Hur många kunder får just denna salong? Jag säger att det blir konken, du säger att det går att hålla öppet som vanligt.

Kan ägaren mörka saken en period klippersig folk som vanligt, en period. Sedan är det över.
Citera
2020-04-20, 13:49
Medlem
Vad vet vi om virusets långsiktiga konsekvenser? Diskuteras detta på presskonferenserna?

Man hör ju rykten om att överlevare kan få ett AIDS-liknande tillstånd, nedsatt intelligens efter en släng av hjärninflammation. Vi verkar ju också se reaktiveringar där folk hamnar på sjukhus igen. Från en del andra virus vet vi att de kan orsaka alltifrån lymfom till livmodershalscancer åratal senare.

Så är detta något vi funderar på nu eller är planen att först i lagom takt smitta hela befolkningen och sedan får vi se vad som händer? Eller kanske har Tegnell redan fastslagit att risken är minimal?
Citera
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Alltså, säger inte detta emot själva idén om flockimmuniteten som Anders Tegnell hävdar man har i Stockholm?

Om man testar 700 personer - och 2,5% är positiva - kan man då räkna med (från prov från 700 personer) att man i Stockholm var 60 000 som bar på smittan?

Säg gärna till mig hur man räknar då? Vilken modell kan detta vara? Finns några variationer felmarginaler?

Stora problemet med att tolka dessa data är att ingen vet hur länge en lätt sjuk eller asymtomatisk är positiv i ett test som ju påvisar aktiva virus RNA. De är också lite svåra att ta. Skall långt in i näsan.

Om man bara är positiv 3-5 dagar så är ju 2,5% ett högt värde. Och många som redan var smittade negativa. Är man positiv en månad så år ju smittan mycket mindre spridd.

Det är svårt att dra någon slutsats om hur spridd sjukdomen är.

Hade varit intressant om man följde de positiva med prover dagligen. Har letat men inte funnit någon sådan studie
Citera
Medlem
Covids avatar
Nej, om du vore journalist skulle du rätta dig efter husse och sitta stil i båten. Inte bita den hand som föder dig. Ha respekt för auktoritet. Betona samförståndsandan och kollektivet. Inte gå utanför ramarna. Och framförallt inte så tvivel, väcka oro eller skapa irritation, eller för den delen mata trollen i undervegetationen på Flashback med flera med jobbiga frågor. Tror du att du är Lamotte, eller? Inte på Wolodarskis-Sokolnickis skift.

Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Vore jag journalist så hade jag frågat om det på varenda presskonferens och gjort grävande reportage om varför det ser ut såhär.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jo speciellt om man vet att Anders Tegnell uttalat att Stockholm snart har flockimmunitet. Nu får vi vänta på de 4000 antikroppstesterna. Vad de ligger på? Senaste de testade antikroppar inom äldrevården låg det på 2,5% (som sen kan justeras upp till högst ) - 10%.

15000 fall är ingen flockimmunitet.
Citera
2020-04-20, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Yes, and the effect that just a 0.1 change in the R0 would bring. I’m guessing Germany has run models that tell them the lockdown methods they’ve chosen land them at an R0 of 0.7, and that they’ll be working extensively to keep that R0 as low as possible upon opening.
Jag håller helt med om att man ska ha R lågt, men inte onödigt lågt på bekostnad av alla som ska överleva viruset.
Citera
2020-04-20, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Thanks, I appreciate that.

Jag tycker det är viktigt att vi kan ha debatt här inne med någorlunda attityd mot varandra.
Jag skriver oftast vad jag tror, baserat på det jag läser. Andra människor läser kanske samma sak, men drar helt andra slutsatser.
Jag kan självklart ha fel precis som många andra, men jag ser det mer som att jag ”skriver av mig” här inne. Jag är beredd att ändra mig om jag anser mig överbevisad, och det är kanske därför jag velar lite gällande vad jag tycker är rätt väg.

Hoppas hur som helst att denna skiten är över så fort som möjligt med så få döda som är möjligt. Där tror jag iaf att alla är överens..
Citera
2020-04-20, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Nu rör du verkligen till det ...
Jag har svårt att förklara, men det är väl etablerat att inbromsning+släppa snabbt på åtgärder ger en högre topp än om man inte bromsar viruset alls.

Nu ska man inte släppa snabbt, men det är ett exempel på vad jag menar.
Citera
2020-04-20, 13:51
Medlem
Covids avatar
Samma sak. Sydkorea följde också WHO:s råd till punkt och pricka: testa, smittspåra, isolera. Man behövde aldrig stänga ned landet. Japan har samma linje. Taiwan likaså. För att inte tala om Kina. SMarta Tyskland och Island följde i spåren, resten av världen struntade i råden.

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Man måste ju även se till sitt lands och folks bästa bästa.
Citera
2020-04-20, 13:52
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
En ganska normal population när man ska ta reda på vad folk tycker i opinionsundersökningar.

Men det brukar inte säga så mycket med tanke på vilka man frågar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
en massa opinionsundersökningar som hävdar att Tegnell ock Löfven är så otroligt populära, vilket givetvis bara är en påverkans operation från deras sida....

Ja. Man måste vara helt hjärndöd för att verkligen tro på de uppköpta "opinionsundersökningar".
Citera
Medlem
Döda måndagar en månad i Sverige
  • 23 mars +10
  • 30 mars +44
  • 6 april +78
  • 13 april +36
  • 20 april ?
c19.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera