2020-04-20, 11:45
Medlem
aina08s avatar
Vårsolen lockade ut stadsborna i helgen – trots Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Fullpackade lokaler ledde till flera anmärkningar av miljöförvaltningen.

Under helgen har det rapporterats om trängsel på barer och restauranger i Stockholm.

Men när det kom till kritan var det inte så farligt. Under lördagen gjorde miljöförvaltningen i Stockholm kontroller, bland annat efter rapporter från polisen, på 29 krogar, restauranger och caféer. Fem av dem fick anmärkningar.

– Framför allt berodde anmärkningarna på att vi tyckte att det var för trångt mellan borden och stolarna. Men inspektörerna har hela tiden en dialog och tittar över lokalerna, det kan vara så att man kommenterar att det är för mycket folk som står i kö till toaletterna till exempel, säger Peter Brådenmark, talesperson för miljöförvaltningen.

Restauranger riskerar att förlora tillståndet om man inte efterföljer de nya reglerna om trängsel, som bland annat säger att besökare ska äta och dricka sittande vid bord och hålla avstånd till varandra. Samma regler gäller såväl inomhus som för uteserveringar.

Innan det blir aktuellt görs dock en uppföljning av de restauranger som fått anmärkningar – och hittills har samtliga som följts upp vidtagit adekvata åtgärder.

Sedan den 7 april har miljöförvaltningen i Stockholm gjort totalt 210 kontroller, av dem har 33 fått anmärkningar.

Även i Malmö har soldyrkare flockats på uteserveringar – miljöförvaltningen har fått in flera klagomål om trängsel på krogar på Lilla torg och Möllevångstorget. Men när man sedan gjorde kontroller i fredags var det bara en verksamhet som inte fick godkänt. Totalt kontrollerades mellan 15 och 20 krogar.

(TT)

Som jag sa igår. Inga restauranger eller caféer kommer att stängas på grund av en anmärkning.
Det är bara tomma hot.
Sen är de allvarligaste att folk går ut och lever på som dom gör.
Ja man ska hålla avstånd, men om flera hundra personer är på samma plats så går de inte att hålla avstånd. De är självklart att de blir köer och folksamlingar. De enda sättet att förhindra de är att folk håller sig hemma, vilket de så klart inte gör så länge de inte måste.
Häll sen lite alkohol i blodet så försvinner ännu mer vett.
Det finns inte en chans att alla som är ute sitter still och dricker vid bord överallt.
Viruset älskar dessa miljöer full av idioter.
Citera
2020-04-20, 11:45
Medlem
Ännu en bieffekt av coronan. Ny pigmentering.

https://www.globaltimes.cn/content/1186141.shtml
Citera
2020-04-20, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Att man har rutiner för effektiv spårning och omfattande testning på plats.
Om t.ex. en asymptomatiskt person uppvisar symptom så skall man smittspåra, testa och isolera alla som denna har varit i kontakt med senaste dagarna.
På så sätt kan man (om allt fungerar) hålla smittan under kontroll och skydda utsatta grupper.

Jag förstår inte. Hur kan en person som bär på smittan utan symptom uppvisa symptom? Ska man kontinuerligt testa x-antal miljoner? Är detta ”att ha smittan under kontroll”?
Citera
2020-04-20, 11:46
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast jag förstår inte vad försprånget går ut på, annat än att man hinner mobilisera vården?

Man får ingen fördel ifråga om smittspridning av att trycka ner spridningen ett tag. Tvärtom så är det värre ur smittsynpunkt att börja från 100.000 smittade efter en månads lockdown, än att ha 100.000 smittade innan lockdown, eftersom man efter en lockdown kommer att starta från en mer slumpmässig utspridd smitta istället för ett kluster. Det är värre att ha en smittad i tio städer, än tio smittade i ett kompisgäng i samma stad.
Kanske uttryckte mig klumpigt men jag är inne på samma bana som dig. Det är mer eller mindre oundvikligt att tämja viruset som ett djur på cirkus. Det handlar helt och hållet bara om sjukvårdskapaciteten finns där eller inte för att klara av stormen.
Citera
2020-04-20, 11:47
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
The sudden dip on Skärtorsdagen continuing over the Easter holiday is strange. I’d give it a month to see if the tally changes, considering the coinciding with public holidays — just to make sure.

Ungefär så tänker jag också. Man tycker ju att en vecka skulle vara tillräckligt för att hämta upp eftersläpningarna, men det har bara fortsatt att trilla in enstaka siffror som är äldre än så.

Sedan kan man fråga sig samma sak gäller SCBs siffror? Är det kris i rapporteringen på golvet någonstans som påverkar både FoHMs Covi-19 -siffror och de allmänna dödssiffrorna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Tack. Och det finns viss sanning i det du säger också.
Men tyvärr finns en helt avgörande skillnad mellan Sverige och resten av världen.

Ja, resten av världen har inte råd, möjlighet eller lust att låta en nedstängning pågå hur länge som helst.
Så de blir tvungna att öppna. Och det gör dem som sagt genom att vidta alla möjliga försiktighetsåtgärder.

Inget land kan längre garantera att varje enskild individ skyddas. Vilket är istället grunden med en lockdown.
När du tvingat alla hemma har du skyddat ALLA. Dvs staten har gjort sitt. Inte en jävel kan klaga på att staten inte har gjort sitt för att skydda alla enskilda individer. Sen att det dör folk är oundvikligt. Det är alldeles för många faktorer som avgör ifall man blir smittad eller inte. Ingen stat har den ekonomiska styrkan att på noll tid bygga ett isolerat hus för varje enskild medborgare. Därför kan inte alla räddas. Därför dör det ändå folk i lockdown länder. Men i dessa länder kan staten inte känna nån skuld gentemot sitt folk.

När det gäller Sverige, är problemet inte lockdown i sig. Visst att lockdown ger en signal, samma signal som resten av världen har givit till sitt folk. Signalen är:
"Hör ni. Vi vill skydda vår befolkning (där med vår befolkning syftar man till varje enskild individ )".

Sverige har aldrig givit den signalen. Sverige har behandlat sitt folk som siffror. Sverige har aldrig fokuserat på den enskilda individen. Vi är verkligen som en fårstock, finns ingen bättre liknelse än fårstock. Den enskilda individen har man bortsett ifrån. Det intressanta var massan.
Sverige "räddar" över 9 miljoner människor. Fårstocken. Så landet kan fortsätta sen när coronaviruset är över.

Slutsumman är att "felet" finns i grunden. Det är totalt irrelevant hur många som kommer dö i Sverige, eller Italien eller andra länder.

Det enda relevanta är approachen. Världens approach har varit att ge alla människor lika värde. Alla har rätt att bli skyddade.
Detta har inte hänt i just det landet som har skrutit så länge med människors lika värde. Ironiskt. Väldigt ironiskt.

Håller med dig i det mesta.

Jag har var tidigt inne och propagerade för en lockdown i Sverige.
Kanske inte så mycket för alla människors skull kan jag erkänna, utan snarare för att själv gillat känslan av att vi gör något. Jag personligen hade känt mig mycket mer trygg i det. Och det kanske är just därför som väldigt få i andra länder klagar.

Nu har vi hamnat i ett läge där det är försent med lockdown, och då måste vi alla försöka förhålla oss till det. Och försöka göra det bästa av situationen vi befinner oss i.
Jag vänder mig lite emot folk som skriker folkmord för fulla halsar, det hjälper oss föga.
Det pågår inget folkmord, däremot är det fruktansvärt att se dödstalen varje jävla dag, och jag hoppas att mina ”gamla” klarar sig.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Enligt bland annat WHO är det väldigt osäkert om man bildar antikroppar. Vissa gör det, men andra verkar knappt ha några alls. Dessutom ger det inte någon långvarig immunitet.
Vi kan få en situation som liknar polioepidemin som en gång härjade där en massa människor blev skadade för livet.

Fast att den absolut övervägande majoriteten bildar antikroppar är nog visat såväl i Kina som här i Sverige.

Kanske refererar ovan till att det, som jag nämnde, finns personer i en mindre studie i Kina som tidigare testat positivt, men som inte haft några symtom som inte uppvisade antikroppar (Tror det var 17 av 171 respondenter, men är osäker på att jag kommer ihåg rätt). En del tror att det beror på att de testat falskt positivt, en del på att deras kropp vunnit över viruset på ett annat sätt.

Så, vad WHO säger är kanske att vi inte kan säga att alla per definition får antikroppar.

Björn Olsen pratade senast idag om testerna de gjort i Uppsala som visar att antikropparna neutraliserar viruset.
Citera
2020-04-20, 11:48
Medlem
EveryBodyKnowsC-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Varför skulle du vara död redan? Är du så blåst att du inte förstår statistik överhuvudtaget?

Statistik från var? Säg inte att du tror på den som redovisas i media? Då är du som är blåst i så fall...

Men jag kan ta det en gång till om du vill. I mina tidigare inlägg så skrev jag att jag var väldigt sjuk för en mån sen, jag hade alla symptomer som du får när du drabbas utav "viruset", och jag var hemlös i Stockholm just den perioden. Mitt immunförsvar är inte den bästa, jag röker, jag har diabetes, jag dricker (för mycket), man kan klassa mig som alkoholist.

Borde inte jag tillhöra den stora riskgruppen då? Men konstig nog så är jag stark o kry nu, märkligt va?
Citera
2020-04-20, 11:49
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast jag förstår inte vad försprånget går ut på, annat än att man hinner mobilisera vården?

Man får ingen fördel ifråga om smittspridning av att trycka ner spridningen ett tag. Tvärtom så är det värre ur smittsynpunkt att börja från 100.000 smittade efter en månads lockdown, än att ha 100.000 smittade innan lockdown, eftersom man efter en lockdown kommer att starta från en mer slumpmässig utspridd smitta istället för ett kluster. Det är värre att ha en smittad i tio städer, än tio smittade i ett kompisgäng i samma stad.
Så utan lockdown får man kluster, men inte med?

Men utan lockdown så rör sig folk fritt och du får spridning.
Med lockdown så har man ”fryst” smittosituationen ”geografiskt” sett till hur det såg ut när restriktionerna infördes. Sen så gör man en kontrollerad nedtrappning av restriktionerna samtidigt som man gör tester.

Det verkar som att du slår knut på dig själv när du försöker hitta fel på lockdown.
Citera
2020-04-20, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
The sudden dip on Skärtorsdagen continuing over the Easter holiday is strange. I’d give it a month to see if the tally changes, considering the coinciding with public holidays — just to make sure.

I agree
But i have the 5 last updates (saved) and it seems that they update with no surprises.

But we will se
Citera
2020-04-20, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Tack för ett mycket bra och sakligt inlägg (och en del jobb)!

Det blir intressant att se denna över en ännu längre tid.

Ska bli mycket intressant att se nästa veckas update
Citera
2020-04-20, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag förstår inte. Hur kan en person som bär på smittan utan symptom uppvisa symptom? Ska man kontinuerligt testa x-antal miljoner? Är detta ”att ha smittan under kontroll”?

Testa, spåra, isolera.

Som man förespråkat sen början i världen.
Bästa sättet för att ha koll under en pandeni.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in