2020-04-20, 09:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Ahhh, misstolkade tydligen att du vill ha massvaccination.
Vad bra vi skapar ett virus, sedan skapar vi en artificiell lösning för att vi har skapat skiten.
COVID19 är inte "skapat" (dock tror jag inte att jag kan övertyga dig):

On the origins of the virus that causes COVID-19

Unfounded speculation on the origins of the SARS-CoV-2 virus that causes COVID-19 has prompted the following statement from Professor Holmes, who was involved in mapping the genome of the virus.
"There is no evidence that SARS-CoV-2, the virus that causes COVID-19 in humans, originated in a laboratory in Wuhan, China.

"Coronaviruses like SARS-CoV-2 are commonly found in wildlife species and frequently jump to new hosts. This is also the most likely explanation for the origin of SARS-CoV-2.

"The closest known relative of SARS-CoV-2 is a bat virus named RaTG13, which was kept at the Wuhan Institute of Virology. There is some unfounded speculation that this virus was the origin of SARS-CoV-2. However:
(i) RaTG13 was sampled from a different province of China (Yunnan) to where COVID-19 first appeared; and

(ii) the level of genome sequence divergence between SARS-CoV-2 and RaTG13 is equivalent to an average of 50 years (and at least 20 years) of evolutionary change.
"Hence, SARS-CoV-2 was not derived from RaTG13.

"In addition, we know that viruses related to SARS-CoV-2 are also found in pangolins. This suggests that other wildlife species are likely to carry relatives of SARS-CoV-2.

"In summary, the abundance, diversity and evolution of coronaviruses in wildlife strongly suggests that this virus is of natural origin. However, a greater sampling of animal species in nature, including bats from Hubei province, is needed to resolve the exact origins of SARS-CoV-2."
https://www.sydney.edu.au/news-opinion/news/2020/04/16/COVID-19-statement-professor-edward-holmes-sars-cov-2-virus.html#
Citera
2020-04-20, 09:01
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antonius.Block
Fler solskenshistorier! 92-åriga Louise Skytte skrivs ut efter att ha genomlidit covid-19. Sju av tio åldringar överlever covid-19.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/louise-92-jag-ville-valdigt-garna-leva

Syrgas! Överst på listan.

"Många behöver syrgas, antibiotikabehandling, insatser för nutrition och mycket mer berättar Greger Slättman. Förloppet kan vara långdraget men det gäller att kämpa och vänta ut infektionen."
Citera
2020-04-20, 09:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EveryBodyKnowsC-19
Äter och dricker precis som vanligt. Tror inte på denna hoax.

Men vill du stärka ditt immunförsvar så borde du duscha mindre, vi människor tvättar oss allt för ofta så att immunförsvaret löper amok. Vi är ju trots allt skapade för att leva i grottor
Undrar vad som händer när man isolerar och distanserar sig så mycket. Mår immunförsvaret bra av det? I vanliga fall utsätts vi ju för lagoma doser smittämnen i vår omgivning vilket leder till normala reaktioner hos immunförsvaret, men med alla de försiktighetsåtgärder vi nu tar blir immunförsvaret en soffpotatis som inte får sin dagliga workout.

Vad händer när faran är över och alla börjar umgås igen? Kommer vi bli sjuka i allt möjligt då på grund av våra otränade immunförsvar?
Senast redigerad av outoftheblue 2020-04-20 kl. 09:08.
Citera
2020-04-20, 09:03
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Beredskap för pandemi fanns inte.

Om lager av skyddsutrustning, respiratorer och syrgas och mediciner hade funnits,

Och inhemsk produktion av skyddsutrustning hade startats i januari,

så hade läget varit annorlunda,

Fråga vem som helst på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap,

Och passa på att fråga dem vad de pysslat med sen svininfluensan 2009,

Och varför inhemsk produktion inte rullade igång i stor skala i januari, 2020,
Detta alltså från den regering vars förtroende skjutit i höjden bland svenskarna efter corona.
Citat:
Sveriges obefintliga krisberedskap har hamnat i ljuset i och med coronaepidemin. Men så sent som för tre år sedan stod Anders Ygeman, f.d. inrikesminister och numera digitaliseringsminister, och sa att sådana lager ska inte återuppbyggas. Ygeman menade i istället att vi kan ”utbyta varor med länder i vår närhet”.

https://samnytt.se/regeringens-besked-for-tre-ar-sen-sverige-ska-inte-ha-beredskapslager/
Citera
2020-04-20, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EveryBodyKnowsC-19
Mår illa av när jag hör svenska nyheterna, men fortsätt spä på masshysterin.

Tegnell kommer framstå som en hjälte efter det här..

Nu lyckas jag inte tyda ditt inlägg men något som slog mig häromdagen var att,

-Sverige har 10ggr fler döda än Norge.

-Aftonbladet vill göra Anders Tegnells födelsedag till nationaldag och Hallengren hade ett mysreportage.

Jag fick lite diktaturvibbar där man hyllar unisont det som gjorts hur det än har skötts.
Den kritiska granskningen från media av våra krishanterare lyser helt med sin frånvaro.

Det är ju bara han tysken på presskonferenserna som ställer lite svåra frågor.

Det är också ganska uppseendeväckande att man mitt under pågående kris som krishanterare låter sig intervjuas i skavlan och gör mysreportage.

Jag skall sia om Anders Tegnell, han går i pension i April 2021.
Han kommer lämna med en rejäl pension som vi skattebetalare får stå för.
Han kommer anse sig missförstådd och också trygg i vissheten att han gjorde rätt, att det blev fel beror på att andra inte följde hans kungliga dekret.

I USA har dom ett kul system eftersom alla pensioner är från företagen. Om man (bevisligen) blir tagen med handen i syltburken så drar dom in ens pension och ger en sparken.
Det hade känts som en vettig väg framåt här för hovnarren, han få gå i pension men får inte en krona av våra skattepengar.
Citera
2020-04-20, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
COVID19 är inte "skapat" (dock tror jag inte att jag kan övertyga dig):

On the origins of the virus that causes COVID-19

Unfounded speculation on the origins of the SARS-CoV-2 virus that causes COVID-19 has prompted the following statement from Professor Holmes, who was involved in mapping the genome of the virus.
"There is no evidence that SARS-CoV-2, the virus that causes COVID-19 in humans, originated in a laboratory in Wuhan, China.

"Coronaviruses like SARS-CoV-2 are commonly found in wildlife species and frequently jump to new hosts. This is also the most likely explanation for the origin of SARS-CoV-2.

"The closest known relative of SARS-CoV-2 is a bat virus named RaTG13, which was kept at the Wuhan Institute of Virology. There is some unfounded speculation that this virus was the origin of SARS-CoV-2. However:
(i) RaTG13 was sampled from a different province of China (Yunnan) to where COVID-19 first appeared; and

(ii) the level of genome sequence divergence between SARS-CoV-2 and RaTG13 is equivalent to an average of 50 years (and at least 20 years) of evolutionary change.
"Hence, SARS-CoV-2 was not derived from RaTG13.

"In addition, we know that viruses related to SARS-CoV-2 are also found in pangolins. This suggests that other wildlife species are likely to carry relatives of SARS-CoV-2.

"In summary, the abundance, diversity and evolution of coronaviruses in wildlife strongly suggests that this virus is of natural origin. However, a greater sampling of animal species in nature, including bats from Hubei province, is needed to resolve the exact origins of SARS-CoV-2."
https://www.sydney.edu.au/news-opinion/news/2020/04/16/COVID-19-statement-professor-edward-holmes-sars-cov-2-virus.html#

I can understand the theory of it coming from the coronavirus laboratory in Wuhan. It makes sense, in many ways. China has had viruses escape from laboratories before and alarms were raised in regards to the safety of this one. 1+1=2 kinda’ deal.

But I don’t believe it’s an artificial virus. There’s no evidence for that. Artificially guided reproduction for research purposes inside animals, sure, I can buy it — but it’s a naturally occurring virus nonetheless.
Citera
2020-04-20, 09:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Lagerhållningen av läkemedel beslutas av regering och riksdag, ansvaret ligger där inte hos nåra privata apotek som inte fått förhållningsregler. Det är ju självklara saker.

Har aldrig påstått något annat.
Citera
2020-04-20, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Medvetet drag från FHM för att kunna manipulera.

Jag menar.. kan region Stockholm räkna ut antalet dödsfall i Stockholm samma dag och offentliggöra så bör väl för i helvete FHM kunna räkna ut Sveriges dagen efter. Eller ÅTMINSTONE ta med Stockholms siffror. Men nej. De räknar på ett hemligt sätt de. Så det blir 1 månads eftersläpning..

dom skulle haft två kurvor, en som lägger in antal fall som rapporteras den dagen på den dagens datum och en med eftersläpning.

dom får gärna rapportera båda men nu blir det svårt att jämföra med tex. worldometer och andra.
Citera
2020-04-20, 09:09
Medlem
EveryBodyKnowsC-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
1. försöker inte förlöjliga dig på något sätt utan jag tänkte på en artikel som jag med flera tycker är intressant av flera orsaker.
Jag tror inte för ett ögonblick på att viruset kommer från en hund som har ätit en smittad fladdermus.
Läs artikeln själv så inser du att jag inte försökte förlöjliga dig.
https://www.gilmorehealth.com/chinese-coronavirus-is-a-man-made-virus-according-to-luc-montagnier-the-man-who-discovered-hiv/

2. Jag tillhör dom som kommer att ta vaccinet av olika orsaker även om jag är emot vaccin förövrigt så har jag inget val, alternativet är ett väldigt ensamt liv med långa tider av isolering.

3. Jag har läst otroligt mycket om dom saker du pratar om och möjligheten finns att deras mål om detta skulle visa sig stämma kommer att vara förödande för mänskligheten. Men vi är inte där ännu och ser vi krasst på verkligheten så kommer vi dras med Corona under väldigt lång tid framöver, det är just nu ett av det största bekymren som existerar globalt.
Effekter av Corona kommer vi se under årtionden som kommer och framtiden ser väldigt mörk ut kan man säga utan att överdriva.

Kika lite snabbt på artikeln, ska läsa hela sen efter jag har sovit. Jag har faktiskt varit inne på samma spår, att det skapades i ett laboratorium, men skillnad i min teroi då var att det skapades för att användas som ett biologisk vapen mot andra länder och att regeringen tappade kontroll över det, och har nu spridits sig över hela världen.

Men den teorin tror jag inte på nu. Jag tror mer på det jag skrivit tidigare.

Det är helt upp till dig om du vill ta vaccinet, när det kommer. Vill bara säga en sak, jag var svårt sjuk för en mån sen och hade alla symptomer när du får det här så kallade "viruset" och jag kan säga att jag tillhör den stora risk gruppen, jag röker o snusar, jag har diabetes, jag dricker (för mycket). Titta på mig nu, jag är stark o kry, borde inte jag ha strukit med?
Citera
2020-04-20, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Är det jag som läser uppgifterna helt fel eller är det fler döda rapporterade under denna helg än någonsin tidigare?

Denna vecka kan nog bli riktigt livlig.
Citera
2020-04-20, 09:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Min mor låg i respirator när jag var liten, hon sa häromdagen att hon hellre dör än ligger i respirator igen.

Då var hon sannolikt ofullständigt sederad.
Citera
2020-04-20, 09:11
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu skriver även the Economist om att det kan finnas många coronadöda världen över som inte registrerats. Ja, man måste hålla ett öga på det att vården och myndigheterna inte friserar statistiken genom att "glömma" folk som dör hemma etc.

Överdödlighet är det som man ska hålla koll på. Där kan finnas även andra döda (stroke, infarkter, skjutna etc) som indirekt dött pga coronan då vården varit ansträngd och inte klarat av sitt vanliga jobb.

https://www.economist.com/graphic-detail/2020/04/16/tracking-covid-19-excess-deaths-across-countries
Om någon dör i liknande symptom utan att man testat. Ska de då bokföras som covid-19?

Alla länder har inte kapacitet att testa alla och då prioriteras de levande.

Att leverera realtidsdata till statistikknarkare runt om i världen är inte en prioritet.

Man behöver dock ha felkällorna med i beräkningen när man tolkar siffrorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in