2020-04-20, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Om du tror att Corona är en influensa och inte ett virus

Detta summerar hela denna tråd. Ingen med över 55 i IQ borde ödsla tid här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski.rage
Har det getts någon bra förklaring till varför Danmark har dubbelt så många döda som Norge? Enligt siffrorna har de ungefär lika många bekräftade fall. Testar man färre? Är man överlag vid sämre hälsa i Danmark? Är man äldre? Tycker den jämförelsen är intressantare än den mellan Sverige och grannländerna då vi vet att Sverige valt en annan linje.

Which country has higher usage of public transport? That seems to be a major super spreader in many places.
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerExplorer
Hur nära är Sverige flockimmunitet? frågar SR-programmet P1 Morgon nu Karin Tegmark Wisell, överläkare och avdelningschef på Folkhälsomyndigheten.
– Vi vet inte detta säkert, den svenska strategin handlar inte om att uppnå flockimmunitet, det handlar om att skydda de allra svagaste, inleder hon med att säga.
Hon förklarar:
– Flockimmunitet använder man framförallt för vaccinationssjukdomar. Alla som har immunitet skyddar de som inte har immunitet.
– Om det här går att applicera på covid-19 vet vi faktiskt inte ännu. Om man kommer uppnå en skyddande immunitet är inte utrett. Även om vi antar att viss immunitet kan uppnås.
Med all sannolikhet får man någon sorts immunitet vid en infektion, men den är inte lika bra vid coronavirus som vid exempelvis mässling, säger hon också.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Nu på klassiskt svenskt sätt svänger man kappan och ljuger oss rakt upp i ansiktet!
Att deras strategi aldrig varit flockimmunitet utan att skydda våra svaga???

De har sagt från dag 1 att strategin är att skydda riskgrupperna. Av det har följt att riskgrupperna är säkra när resten av oss har nått flockimmunitet. De kan säkert peka på att de aldrig sagt att de syftar till flockimmunitet men det är indirekt meningen i strategin att skydda riskgrupper och varför tex grundskolor inte stängts.
Citera
2020-04-20, 07:50
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Det här är bara trams.

Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Vänta här,

Nu förstår jag varför antalet dödsfall inte skenar som jag trodde det skulle göra.

Det är precis som när dom ändrade testfrekvensen och sa att "det ser bra ut nu nya fall minskar".

Man har infört triage regler och äldre nekas sjukvård, dom får dö där dom är.
Eftersom dom inte testats ingår dom inte i statistiken.
Eftersom dom inte ingår i statistiken ser FHM kurvor "bättre" ut.

Svårare än så var det inte.

Kan jag lista ut det förstår FHM det också så varför dom säger att kurvorna börjar plana ut lämnar jag som en övning åt er.
Det testas även i hemsjukvården. Sveriges dödstal har hög medelålder. Hemsjukvården är en allt större del av totalen motsäger din tes
Citera
2020-04-20, 07:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ski.rage
Det förvånar mig hur lite alla ”experter” här inne vet om vad det faktiskt innebär att vårdas i respirator. Bara det att vara nedsövd i flera dagar är en enorm påfrestning för kroppen. Själva respiratorbehandlingen i sig är ytterligare en påfrestning. Det kan ta upp till flera månader att återställa sig efteråt.

Många här inne verkar likställa respirator med syrgasmask. Det är fel.

Sant. Okunskapen om sjukvården såväl på organisatorisk nivå som ner till sjukhussängen är enorm i tråden. Man fyller dessa luckor med att tro att de man nu lär sig om vården bara handlar om covid, när den i själva verket har fungerat så här i årtionden.

Sjukvården har alltid innehållit krassa prioriteringar och ond bråd död.

Möjligen har libertarianernas och de konservativas new public management och privatiseringvåg, gått för långt i äldreomsorgen, där ekonomi och skatteparadisplaceringar genererat outbildad personal och blöjvägning. Personal som är timanställda utan sjuklön och därför tvingas till jobb av ekonomiska skäl även när de känner sig hängiga...

Om man undrar varför färre dött i covid inom äldrevården i Norge och Danmark, tror jag att svaret står att finna i Sveriges enorma privatisering av äldrevården mellan 2006-2014.
Citera
2020-04-20, 07:51
Medlem
Citat:
Nu vet man vilka grupper som viruset slår mot hårdast, är det fel att försöka skydda dom till varje pris?
Du menar att värdet skiljer mellan människor och vissa är inte värda att skydda för att den andra gruppen vill ut och röra på sig etc.
En lockdown hejdar smittspridningen och ger tid åt att samla krafterna och mobilisera för tiden när det sedan släpps upp, det betyder att med en lägre smittspridning så får vi mindre antal smittade och ett mindre antal döda. En upprepad lockdown med jämna mellanrum skulle betyda färre smittade och döda men att det skulle betyda en större ekonomisk påfrestning än att ha det som idag kan jag inte spekulera i för idag är ekonomin ordentligt på frestad utan lockdown men vad som är värst ekonomiskt är omöjligt att svara på.

Nu har politikerna delegerat allt ansvar till FHM eftersom de inte själv vågar ta ansvar. Men i FHMs uppdrag ligger inte att rädda ekonomin.

Citat:
Folkhälsomyndigheten har ett nationellt ansvar för folkhälsofrågor. Vår uppgift är att främja en god och jämlik hälsa, förebygga sjukdomar och skador samt verka för ett effektivt smittskydd och skydda befolkningen från olika former av hälsohot. Särskild vikt ska fästas vid de grupper som löper störst risk att drabbas av ohälsa.

FHM struntar uppenbarligen i sitt uppdrag, vilket är mycket anmärkningsvärt.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/om-folkhalsomyndigheten/vart-uppdrag/
Citera
2020-04-20, 07:52
Medlem
EveryBodyKnowsC-19s avatar
Citat:
Om du tror att Corona är en influensa och inte ett virus så tycker jag att du ska läsa på om skillnaderna och sen kan du återkomma.
Masshysteri? det låter en smula konspiratoriskt, kan du utveckla det så att jag förstår vad du menar och vill ha sagt med det?!.

Läs mina tidigare inlägg där jag beskriver varför "corona viruset" är som en vanlig flu.

Tänker inte förklara för dig hur du har blivit utsatt för en masshysteri här, hör inte hemma här. Däremot så kan jag skapa en tråd om det senare, men jag tror inte du kommer förstå ändå..
Citera
2020-04-20, 07:53
Medlem
S.O.Stolps avatar
Godmorgon och välkomna till chatten! Här är dagens agenda.

Någon rabblar siffror och länkar till ett diagram/studie/artikel
Någon ojar sig över att äldre dör
Sverige agerade försent och en lockdown krävs
Tegnell ska avgå

På andra sidan är det

Siffror kan vara missvisande
Dom som dör skulle dött snart ändå
En lockdown gör mer skada än nytta
Vi följer Tegnells råd så blir det bra i slutändan

Repeat.

Kom ihåg. Allt som skrivs här är bortglömt efter en minut. Samma inlägg vevas runt, runt.
Citera
2020-04-20, 07:53
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EveryBodyKnowsC-19
Du vet väl att "corona viruset" är en vanlig årlig influensa? Och att du har blivit utsatt för masshysteri?

Väldigt sorgligt alltihopa egentligen

Utan omställningen av sjukvården för att anpassa sig till just det här viruset skulle 10 gånger fler ha dött 15 000 skulle vara döda nu, inte 1500.

Vi skulle fått en masshysteri av sällan skådat slag. Ett samhälle som inte bryr sig om massdöd och folk som absolut inte skulle vågat gå till jobbet eller vistas ute. Allt skulle kollapsa.

Tänk att det finns folk som är så dumma att de inte förstår det, tänka att det finns så korkade debattörer!
Citera
2020-04-20, 07:54
Medlem
Citat:
Läs mina tidigare inlägg där jag beskriver varför "corona viruset" är som en vanlig flu.

Tänker inte förklara för dig hur du har blivit utsatt för en masshysteri här, hör inte hemma här. Däremot så kan jag skapa en tråd om det senare, men jag tror inte du kommer förstå ändå..

I literally sent you an article explaining how more people have died in America from little more than a month of so of the Coronavirus, then the entire past years flu season. You waved it away, saying you didn’t believe that many people had died. The truth is the opposite; more have died then that.
Citera
2020-04-20, 07:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja, jag förstår att man måste göra det men tanken att det kanske dör fler människor som hade klarat sig om sjukvården inte var så belastad är inget vidare trevligt

Det gäller inte bara covid 19 patienter. Otroligt många planerade operationer har ställts in för att operations personal behövs på infektionsavdelningarna. Även att det behövs fler platser för covid patienterna. I min lilla stad har hela ortopedavdelningen gjorts om till infektionsavdelning.
Alla dessa planerade operationer som ställs in för varje dag gör att det blir stopp i flödet. Det kanske tar åratal att komma ikapp efter denna pandemi.
Ja, vi kommer ha mycket att ta igen när denna kris är över. Ju längre den pågår, ju mer att komma i kapp med. Man kan bara förbereda sig på det värsta och hoppas på det bästa.
Citera
2020-04-20, 07:55
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:

Corona är ingen bakteriellt smitta utan en virus smitta, om du inte förstår skillnaden är det sorgligt och väldigt okunnigt.
Mitt sista inlägg till dig, ödslar ingen tid på ignorata förnekare.
Det finns trådar för er konspirationteoretiker, där känner du dig säkert mer hemma än här bland oss realister!
Ha en bra dag!
Senast redigerad av Honeyfly 2020-04-20 kl. 07:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in