2020-04-19, 21:01
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
I’ve been looking all over the internet for these numbers, but it looks like Hor-Ulla found them somewhere else. God knows where, its a mystery.

Du vet att han kan svenska va?

https://www.theguardian.com/world/2020/apr/17/antibody-study-suggests-coronavirus-is-far-more-widespread-than-previously-thought
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Enklare variant är att kolla Worldometers kurva över "Total Deaths". Pekar oförtrutet uppåt i samma vinkel som tidigare. Inga som helst tecken på någon avmattning.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
Så är det med alla länder, antalet dödsfall kan aldrig minska, du tänker på antalet dödsfall/dag.
Kollar du total deaths i den logaritmiska skalan ser du att riktningen är betydligt mer parallell med X-skalan ju senare in i den man tittar.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Storökning: 71 procent känner tillit till Tegnell

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70OzwW/fortroendet-for-tegnell-och-lofven-okar

Nu verkar det vara Aftonbladet som vinklar lite fel här. Det är väl FHM folket känner tillit till. Men sannolikt är det nog många som känner en stor tillit även till Anders Tegnell, och det är en stor gåta. Men förklaringen är väl att folk inte känner till allt Tegnell sagt de senaste månaderna. Folk vet inte vad de har tillit till. Folk känner nog inte till exempelvis dessa citat:

Citat:
20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger.” – Intervju i Aftonbladet

20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.” – Intervju i Aftonbladet

24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - Intervju i SVT

25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT

29  januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet

29  januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet

31  januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.” – Intervju i Aftonbladet

2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet

8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT

26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT

27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen

5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter

5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” – Intervju i Dagens Nyheter

8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt.” - Intervju i Svenska Dagbladet

8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet

8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT

23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Och ändå är detta bara ett litet urval av allt tokigt han sagt...
Citera
Medlem
Artikel i DN om en mycket klok man som FHM och svenska politiker borde (ha) lyssna(t) på.

Citat:
– Jag och de andra som jobbar med mig för att modellera den här typen av risker gick ut med en varning den 26 januari, säger han. Vi bad folk att minska rörligheten mellan länder och införa kontroller. Ingenting hände. Den ekonomiska notan för att göra något åt pandemin i januari hade varit på miljoner dollar. I dag är den på biljoner dollar. Minst.

Det är med andra ord inte våra ledares reaktion på viruset som har förstört världsekonomin. Det är deras brist på en tillräckligt snabb reaktion som har förstört världsekonomin, enligt Nassim Taleb.

Det är bättre att ha panik tidigt än att ha panik sent, konstaterar han.

– Att göra rätt i den här typen av situationer är politiskt dyrt. Säg att du stängde ditt lands gränser och sedan hände ingenting. Då kommer du anklagas för åtgärder som kostade ekonomin dyrt. Politiker gör inte vad som är rätt, de gör var som riskerar dem minst kritik efteråt.

En av principerna som Nassim Taleb gång på gång trycker på i sina böcker är att ju mindre du vet om något som potentiellt kan vara ett stort hot, desto försiktigare bör du vara. Om du misstänkte att piloten var full skulle du inte kliva in i helikoptern i väntan på ”vetenskapliga bevis” för att han verkligen var full. Du skulle helt enkelt låtit bli att flyga. Vanligt folk brukar förstå sånt här. Särskilt mor- och farmödrar, brukar Nassim Taleb påpeka. De är ofta bra på precis den sorts riskbedömning som finanskillar och nobelpristagare i ekonomi är dåliga på.

Beslutfattare gick och väntade på bevis för om masker hjälpte mot smitta men du ska inte vänta på bevis i den här situationen, du ska bara göra. Och om det sedan kommer bevis för att maskerna inte fungerar då slutar du med maskerna!

Att det finns en balansgång att vandra mellan virus och ekonomi håller Nassim Taleb inte med om.

– Det där är det största skitsnacket på jordens yta just nu.

– Ponera att man låt viruset löpa fritt, då kommer man ha en sjättedel av befolkningen svårt sjuk. Det skulle få enorma ekonomiska konsekvenser. Och om man låter det löpa fritt kommer det också att påverka människors beteende på längre sikt. Paranoida individer kommer att bli extremt paranoida och det får också effekter på ekonomin.

[..]

Som Nassim Taleb ser det är den svenska politiken fel alldeles oavsett om Sverige i efterhand visar sig ha klarat sig lika bra som andra länder.

– Om jag säger till dig att jag ska spela rysk roulette. Jag lyfter pistolen till huvudet och fingret till avtrycken och pang, ingenting händer. Sedan skrattar jag och hånar dig för att du varnade mig: titta jag lever fortfarande! Det är inte särskilt vist. Och det bevisar inte att rysk roulette är en bra idé.
https://www.dn.se/ekonomi/riskanalytikern-nassim-taleb-jag-har-varit-forvanad-att-vi-inte-haft-en-pandemi-tidigare/
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av avman
Vaccin funkar på ett annat sätt.

Nä, inte på något avgörande sätt.
Citera
2020-04-19, 21:03
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Fast om du inte blir immun av att ha varit sjuk i covid kommer heller inte ett vaccin funka och då har vi betydligt större problem än du någonsin hade kunnat ana - ett slut på civilisationen såsom vi känner den.
Ja, och det verkar inte bättre.

Bromsmediciner kan kanske bli det bästa.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Så du har altså läst det på text-tv för en tid sen. Jo jag förstår.

Aha, du läste inte hela mitt inlägg? Men då ska jag hjälpa dig, här på flashback har det nämligen startat en tråd om just det ämnen, tråden länkade jag förövrigt till också, men du verkade ha missat den.

I den tråden har du följande källa:

https://www.theguardian.com/world/2020/apr/17/antibody-study-suggests-coronavirus-is-far-more-widespread-than-previously-thought

I
Citera
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det är helt förkastligt att göra politik av Corona, vad fan har en sjukdom med politik att göra? Det skulle aldrig vara en del av diskussionen om inte Sverige var så överpepprat med ideologiskt besatta personer som vet allt men inte har någon aning om något.

Apflock H: Stäng allt, bunkra ammo
Apflock V: Krama din mormor

Må fekalierna träffa dem alla!

Allt har media politik att göra. I allra högsta grad en pandemi. Hur kan du inte förstå det?
Citera
Medlem
Covids avatar
Vaccin kan fortfarande fungera, men det blir svårare. Vi har till exempel inte vaccin mot hiv och herpes.

Coronan är lurig såtillvida att den likt hiv ger sig på T-celler, som är kroppens fundamentala immunförsvar.

Därför kan man bli infekterad om och om igen, och därför uppnår vi kankse aldrig flockimmunitet. Det innebär dock inte slutet på mänskligheten, bara en evig kamp mot en återkommande infektion. Vinner man en gång, vinner man igen.

Det blir då en utdragen evolutionär batalj där människan får hitta på något motvapen, medan viruset får försöka överlista T-cellerna lika bra som hiv.

https://www.nature.com/articles/s41423-020-0424-9

Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Fast om du inte blir immun av att ha varit sjuk i covid kommer heller inte ett vaccin funka och då har vi betydligt större problem än du någonsin hade kunnat ana - ett slut på civilisationen såsom vi känner den.
Citera
2020-04-19, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
5000 ish totalt i denna första våg beroende på hur äldredomshemmen fungerar. Betydligt färre i andra vågen som kommer att slå betydligt hårdare mot övriga norden

Jesus, you think the IFR is below 0,05%?

Why do you think only 5000 will die? What are you basing this on?
Citera
2020-04-19, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Artikel i DN om en mycket klok man som FHM och svenska politiker borde (ha) lyssna(t) på.

https://www.dn.se/ekonomi/riskanalytikern-nassim-taleb-jag-har-varit-forvanad-att-vi-inte-haft-en-pandemi-tidigare/

En libanesisk ekonom som blivit känd på att skriva populärvetenskapliga böcker.
Ja, alla kan tydligen bli experter på virologi idag,
Citera
2020-04-19, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Men försök nu för fan att fatta det fundamentala i att krogarna har öppet. Det finns ännu vårdplatser och alla ska vi ha corona långsiktigt, är det verkligen så jävla svårt att förstå?? Svenska befolkningen kommer att gå ur detta som nån form av övermänniskor iom gröna corona-pass där länder såsom Bulgarien fortfarande sitter inlåsta och tynar bort i EUs utkanter. Hade du fått bestämma hade hela världen kursat fullständigt
Vårdplatser verkar inte finnas, de äldre nekas vård. Gå inte på propagandan. Folk med vanliga åkommor, till och med de som ligger i zon för hjärtattack tvekar till att söka vård för att de har skrämt livet ur folk att söka sig till vården i "onödan". Nästan allt för att kanske du och några andra ska kunna härja nästan helt fritt och fortsätta gå på krogar och trängas i köer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in