2020-04-19, 20:19
Medlem
Korders avatar
Lite intressant läsning;

Citat:
Sweden’s Covid-19 strategy may ultimately result in a smaller -- albeit historically deep -- economic contraction than the rest of Europe is now facing, according to HSBC Global Research economist James Pomeroy.

“While Sweden’s unwillingness to lock down the country could ultimately prove to be ill-judged, for now, if the infection curve flattens out soon, the economy could be better placed to rebound,” he said.

Pomeroy pointed to some Swedish characteristics that may be helping the country deal with the current crisis. More than half of Swedish households are single-person, making social distancing easier to carry out. More people work from home than anywhere else in Europe, and everyone has access to fast Internet, which helps large chunks of the workforce stay productive away from the office.

And while many other countries have introduced strict laws, including hefty fines if people are caught breaching newly minted social-distancing laws, Swedes appear to be following such guidelines without the need for legislation. Trips from Stockholm to Gotland -- a popular vacation destination -- dropped by 96% over the Easter weekend, according to data from the country’s largest mobile operator, Telia Company. And online service Citymapper’s statistics indicate an almost 75% drop in mobility in the capital.

Hela artikeln; https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-19/sweden-says-controversial-covid-19-strategy-is-proving-effective
Citera
2020-04-19, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Början på folkimmunitet i New York?

det införde väl sin lockdown den 22e mars och det tar väl runt 3 veckor från att ha blivit smittad till att man dör.

Så det är nog större chans att det är resultatet av lockdownen än början på nån flockimmunitet.
Citera
Medlem
Så FHM tänkte spara på liksäckar. Behövs tydligen inte.

The Swedish Funeral Home Association, which represents funeral providers, has criticised the decision taken by some local health authorities and municipalities to stop using bodybags to seal the deceased who have died from the effects of covid-19.

The decision was taken some weeks ago when the Public Health Agency changed its recommendations, and now the Association's director Ulf Lerneus says that decision was unfortunate.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054&artikel=7455488
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag vet inte, jag bor inte i Sverige men jag börjar misstänka att det är jävligt mycket fel på Sveriges siffror med tanke på hur många i min familjs umgängeskrets som strykt med på sistone.

En annan grej som jag tycker är suspekt är att FMH tycker att Sverige har låg dödlighet för att Sverige är så jävla bra på att rapportera dödsfall. Det insinuerar att Norge och Danmark rapporterar betydligt mindre än hälften av sina dödsfall. Exakt hur få av sina fall är det Tegnell anser att Norge och Danmark rapporterar och vad säger det om Sverige isåntfall? Givetvis ljuger Sverige också om Norge och Danmark ljuger så mycket.
Nä. Jag tror du kan vara ganska trygg med Sveriges siffror.

En parentes, jag som faktiskt bor här känner ingen som dött.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jaha, du är samma dåre som sa att den gravida kvinnan var somalie, så det var inget att lita på pga du antog att hon inte kunde språket.

Tack för påminnelsen.

Vissa har ju mer idiotiska åsikter än andra som sagt.

Har det framkommit fler uppgifter om den avlidna gravida kvinnan? Stämde inte vikten på 165 kg heller?
Citera
2020-04-19, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja jag kan hålla med dig om mycket utav det du skriver här men i den här pandemin tycker jag att det är opassande att säga alarmist . Blir rent utav löjligt.

Men du måste ju också ha reagerat på somliga som agerat som rena undergångsprofeter i tråden?
Men visst, det blir lätt onyanserat när man placerar varandra i kategoriska fack. I likhet med de som kallar andra för förnekare.

Antalet förnekare och alarmister är sannolikt färre IRL än på Flashback. Här blir det lätt polariserat.
Citera
2020-04-19, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Kan vara. En annan teori som forskare presenterat är att folk i väldigt hög ålder, 75 plus, tenderar att inte röka/ha slutat röka. Ålder är ju den viktigaste riskfaktorn så det skulle också kunna förklara varför det är så få rökare.
Takk! Det du fortalte om her høres ut som en veldig sannsynlig forklaring.
Citera
2020-04-19, 20:22
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Precis. Och i random förort där det är många invandrare är det munskydd som gäller till 50 procent nu. De har inte hört talas om Dr Tengele utan de tittar på sina nyheter från hemländerna, som troligen är mindre censurerade än svensk propagandamedia.

Invandrarna har en helt annan koll på verkligheten än den generelle, dumme och naive svensken. De VET att myndigheter ljuger och förstår att läsa mellan raderna om de kan läsa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det finns en tidsfaktor i detta. I praktiskt taget alla länder fortsätter smittan att spridas. Så även i Sverige. Bara med de som redan är smittade kommer åtskilliga att dö. De som dör idag smittades för flera veckor sedan. En del av de som smittas idag kommer att dö inom några veckor.
Nu verkar det som att dödligheten har gått ner en aning på senare tid. Man kan anta att det beror på att det börjar bli färre gamla som blir sjuka och kanske lite färre i utsatta områden. Men det kan också bero på hur man räknar och rubricerar dödsfallen.
Men 60.000? Skärp dig.

Ps. Ger dig fullt veto att kopiera detta om X-tid och skratta mig rakt upp i ansiktet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Har det framkommit fler uppgifter om den avlidna gravida kvinnan? Stämde inte vikten på 165 kg heller?

Hon vägde 95kg
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det här är ju inte en nyhet utan något som rapporterades från Kina redan i januari.

Resultatet bekräftades i så fall i veckan, enligt CNN.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Fast när han snackar om att plana ut så hänvisar han till antalet som behöver vård av sjukkvården, dom siffrorna ligger en vecka före dödssiffrorna.

Bedrägligt beteende är ju att också klaga FHM utan att ens orka sätta sig in i vilka siffror dom använder sig av när det påstår att det planar ut.

Tror inte en festkåt stockholmare bryr sig ett skit om Tegnell pratar om dödsantalet eller antalet upptagna sjukvårdsplatser. Dom hör bara orden "planar ut".

Kommer snart nedstängningar och hårdare restriktioner pga av stockholmarnas beteende.

Du är väl inte så naiv och tror att dom inte kommer använda sin nyvunna makt?
Man skaffar inte vapen bara för att hänga dom på väggen. Klart som fan att man vill provskjuta dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in