2020-04-19, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jpegs
Var har du sett överfyllda fik? Jag ser människor som promenerar utomhus.
Vid Torpet Orhem (naturreservat Flaten, södra stockholm) var det fullt. Oturligt nog hade jag inte någon kamera med mig.
https://www.facebook.com/torpetiorhem/
Citera
2020-04-19, 17:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jpegs
Ständigt detta ”vänta och se massdöd” typ. Man väntar och väntar. Men nu verkar peaken (i Sverige) ha varit. Det är ju en tydlig platå. Det blir inte 700-800 döda per dag inom en snar framtid dom folk i denna tråden sagt? Det kommer gå nedåt eller fortsätta vara platå, kanske långsamt men ändå.

Under tiden som autisterna väntar så lever vi människor våra liv. Vi sätter mål, jobbar mot målen och bli bättre människor för vår familj och vårt samhälle. Dessa sorgliga människoliv kommer dock sitta kvar här långt efter Covid-19 och hitta något annat att beklaga sig över.
Citera
2020-04-19, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtens-fislukt
Alla de unga friska som dött då? Dina studier väger tyngre?
Kärnfriska yngre människor har större risk att dö av förstoppning än Corona viruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Jag såg en undersökning som säger 200% dödlighet och då var ännu inte ens svensk smittad.
Men då räknas inte alla med, enorma mängder dör utanför sjukhusmiljö, så siffran är snarare uppåt 250% dödlighet.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det beror ju på vad man menar med "rätt" och "fel". Jag tycker att vi borde ha räddat så många människoliv som möjligt, och då är Tegnells taktik "fel". Men vill man bara bli av med problemet så fort som möjligt, och kunna leva så normalt som möjligt fram till dess, utan hänsyn till människoliv - ja, då har ju Tegnell "rätt".

Problemet var att Tegnell inte var ärlig med sina avsikter. Och att Löfven inte förstod bättre. För jag tror inte att Löfven skulle ha offrat våra gamla och andra svaga grupper, om han hade vetat att det ingick i Tegnells strategi. Löfven är lite dum och mycket osäker, men jag tror inte att han är kall eller ond. Jag tror att han faktiskt tror på socialdemokratins grundläggande värderingar, även om just hans godtrogenhet, osäkerhet och brist på utbildning och studietradition, ställer till det ibland...

Men är du helt säker på att Tegnells taktik kommer innebära fler döda när det här är över? Att det dör fler på kort sikt är nog rätt, men om det innebär att man räddar fler på lång sikt. Vad är då bäst?

Är du helt säker på att det är Löfven som inte förstår eller finns det någon möjlighet att det faktiskt är du som inte förstår?

Detta är absolut inte menat som något hånfullt inlägg.
Citera
2020-04-19, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
Dina prognoser var visst inte så rätt heller...

Det är i alla fall närmare än en miljon döda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"Febern blev värre och Harriets hälsa gick upp och ner. Hennes barn ringde dagligen för att få uppdateringar om Harriets mående.

– Hon har ju en grundsjukdom, ett hjärtfel. Så det kändes inte som att hon hade jättebra odds, säger dottern Katharina.

Men dagarna gick och efter två veckor verkade Harriet bättra sig.

– Då kände vi att det kanske skulle gå bra, säger Katharina."
Takk! Det er veldig bra at det gikk bra med Harriet.

Hvis hun hadde kommet på sykehus, hadde det kanskje ikke gått så bra (ettersom mange eldre med corona får morfin og dør på sykehus)?

Det blir interessant å få vite hva forskere etterhvert finner ut om hvorfor noen klarer seg bra og hvorfor noen ikke klarer seg bra.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Så som jag har förstått det så verkar värmen inte ha någon påverkan på viruset, vi ser hur skiten sprids i både Sydamerika, Afrika och Indonesien för att inte tala om att Indien troligen får ett helvete inom en snar framtid då deras premiärminister får de som jämför skiten med influensan att verka som högintellektuella. (Han gick ut med att folk skulle damma av tallrikarna och klappa händerna innan de skulle äta mat)

Det ända vi får hoppas på är att denna sommar inte blir en upprepning på den som var för 2-3 år sedan när det var runt 30-38 grader i skuggan.

Det där låter nästan identiskt med vår store ledare Stefan; Tvätta händerna.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fan vad snyggt gjort! Det är härligt att se när kriser lockar fram det bästa i många människor.

Tack men jag skrev det inte för att förhäva mig. Det enda jag menar är att bara för att man lider med andra och bryr sig, kan man hålla huvudet kallt när det kommer till epidemistrategier och hjälpa till. Jag har inte blivit kallad mer än en handfull gånger till sjukvården och några färre till äldrevården under denna månad och jag har en stor familj och handlar varje dag ändå. Att ta nån kasse extra varannan dag gör varken från eller till.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tycker reaktionerna på folk som rör sig ute i vårsolen är överdrivna, givet att man låter barnen gå i skolan.

Vi vuxna ska jobba hemma och isolera oss men våra barn ska leva helt som vanligt. Det är ju helt sjukt.

Det är inte bara på rasterna som ungarna är nära varann. De sitter kvar med bänkgrannar, de har grupparbeten, de har gympa osv. Och på kvällen kramar alla föräldrar sina barn och är nära dem. Har dem kanske i sängen hela natten.

Om en vuxen är nära en annan vuxen en halvtimme på en uteservering så är det katastrof, men om barnen är nära varann dagarna i ände så reagerar ingen. Ändå är vi mycket närmare våra barn och alla deras sociala kontakter som de upprätthåller som vanligt, än vad vi är den där andre vuxne på uteserveringen.
Just den här smittan verkar inte bita på barn. Det är en anledning. En annan är att vuxna är vuxna är mognare och därför har lättare för att sköta jobbet hemifrån än ett barn. Ett tredje är att långt ifrån alla vuxna kan jobba hemifrån och att det därför är bra hålla skolorna öppna. Dessutom tror jag även de tänkt på barn med mindre goda hemförhållanden som faktiskt mår bättre av att få fortsätta gå till skolan när de kan.

Hur föräldrarna beter sig mot barnen hemma är upp till dem. Det går nog att förklara för 7+ barn att det inte är lämpligt med kramar och alltför nära kroppskontakt just nu, för en tid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Oenigheten bland virusexperterna är större än någon annan expertgrupp någonsin påstår jag efter att tagit del av massor av media. Giesecke är en före detta, föredetting

”Föredetting”

Giesecke är nog en av de främsta vi har på det här området i hela landet. Han har varit med om FEM pandemier sedan 40 år tillbaka.

Men du som kan så mycket bättre, tala om för alla hur landet ligger!

Du låter lika begåvad som en 18-åring som precis fått körkort och försöker läxa upp en F1-förare i hur man kör bil.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
Ja, massor av unga börjar dö varje dag.
Finns nu ny forskning om att män kan bli sterila!

Varsågod, ta risken du ditt smuts att bli sjuk jag själv undviker det!
Ny forskning visar att det inte alls är fallet, dessutom håller viruset på att avta, studier visar på avd de flesta av oss redan förstått. Ett stort mörkertal smittade, snart är dödlighets procenten nere på influensa nivåer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in