2020-04-19, 14:32
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det är exakt vad jag tycker.

Därav tycker jag alla dessa dårar som försöker förminska detta med att folk som dör mer av myggbett på pungen per år kan hoppa från en klippa eller något.

Helt sjukt att vissa försöker förminska Covid19.
Såklart inte lämpligt att försöka förminska Coronaviruset som Brasiliens Bolsonaro eller Trump innan han blev upplyst.

Här på Flashback upplever jag mest motsatsen, en enveten grupp som försöker blåsa upp viruset till något det inte är i syfte att skrämma folk och skapa misstro mot nuvarande styre.
Citera
2020-04-19, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Jo från och med i går får man göra detta, det är reglerat i Smittskyddslagen § 6a

"6 a § /Träder i kraft I:2020-04-18/ /Upphör att gälla U:2020-07-01 genom lag (2020:242)./ Regeringen får meddela särskilda föreskrifter om förhållandet mellan enskilda och det allmänna som gäller skyldigheter för enskilda eller i övrigt avser ingrepp i enskildas personliga eller ekonomiska förhållanden, om det av smittskyddsskäl behövs för att hantera spridning av det virus som orsakar covid-19 och riksdagens beslut inte kan avvaktas. Föreskrifterna får avse
1. tillfälliga begränsningar för folksamlingar,
2. tillfällig nedstängning av köpcentrum och andra handelsplatser,
3. tillfällig nedstängning av sociala och kulturella mötesplatser, såsom barer, nattklubbar, restauranger, kafeterior, gym- och sportanläggningar, bibliotek, museer och allmänna samlingslokaler,
4. tillfällig nedstängning eller andra begränsningar i fråga om transporter eller att använda infrastruktur, såsom hamnar, flygplatser eller buss- eller järnvägsstationer,
5. tillfälligt möjliggörande av inbördes handel eller omfördelning av läkemedel eller skyddsmaterial och annan medicinsk utrustning när det gäller privata vårdgivare och andra privata aktörer, eller
6. tillfälliga åtgärder av annat liknande slag."
Jasså det var på tiden men de kommer inte att göra någonting ändå.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Simply go to google and look it up. It was a big news report yesterday on Swedish media.

Haha, inga bevis på att man alltid gör undantag för symptomdiagnosticering bara för att det rör sig om covid alltså..

Google it...
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
I norden har alla utom Sverige valt att framgångsrikt minimera antalet Corona smittade!
Och stängt alla gränser!

Sveriges Folkhälsomyndighet gör tvärtom;

Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Sverige gör inte alls tvärtom. Sverige uppnår samma sak genom rekommendationer och frivillighet.

Sverige förnyade gränser för inresande utanför EU på anmodan från EU,

annars har väl Sverige inte stängt några gränser?

Det är länderna runtomkring som stängt gränserna mot Sverige.
Citera
2020-04-19, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Du har väl hängt med i tråden? 🙄 70+ får vända i dörren på sjukan.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
Det är sorligt men sant...
Det är inte kronologisk ålder man går efter utan biologisk ålder.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtens-fislukt
Nej, 1540 nu.. Sluta hitta på!

Naturligtvis har fler än 1540 personer avlidit med tanke på de stora eftersläpningarna (på ända upp till 2-3 veckor).

En del dagar brukar ju få sin dagsstapel två eller tredubblad, när det gått ett tag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Jasså det var på tiden men de kommer inte att göra någonting ändå.

Nej det får vi se, men nu har de verktyg för det så att skylla på att det inte finns lagrum vare sig från regeringshåll eller folkhälsomyndighetens är inte längre sant.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janbanan74
Just så är det! Kom hem från Norge igår och sakerbörjar återgå till det normala som du säger. Dem ser på oss som sjuka storebror både fysiskt och psykiskt...

Förstår inte vad som är felet..

Hyllas Norges statsepidemiolog i norsk media på samma överdrivna sätt som Anders Tegnell i Sverige?
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ja med stark betoning på Spel.
Man spelar med människors liv, fullt medvetet.
Men vem ska göra nåt åt de? De som säger nåt är alarmister och "sverigevänner" som tystas ner av media. Samma media lyfter politikern genom att berätta för folket hur deras popularitet stiger.

Det finns en risk att de förlorar mycket på detta spelet, dom har fått Hybris.

Jag har upplevt en ökning av kritiska frågor från media till styrande vilket gjort mig något förvånad.
Kanske inser Journalisterna (endel) att de sitter i samma båt som oss andra samt också har anhöriga som är äldre eller att man tillhör någon "riskgrupp".

Nu dog ju Alsing och det lär ju troligen bli flera.

Problemet är ju hur tandlöst detta sköts. Och hur Psykopatin blivit norm.

Hela grejen är så sjuk, först rekommenderar man och nu när skiten inte funkar så slår jag vad om att man kommer att börja skylla ifrån sig.

Allt eftersom dödligheten ökar.

"Ni följde inte våra rekommendationer"

"Vi har tagit vårt ansvar tillsammans med den och den och den".

Idag hörde jag på p1 att Radiohjälpen nu börjat samla in pengar till förmån för Coronadrabbade i Sverige.

Vadfan hände med alla pengar vi redan betalat, vad fick vi för det?

Och vad fick alla gamla som jobbat in allt, morfin och ett lycka till?

Totalt haveri.
Citera
2020-04-19, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Säger en söndercurlad svensk låtsasdoktor.. Hemmakarantän är att jämställa med tortyr med fruktansvärda konsekvenser. Våld och alkoholism visar sig i princip direkt, dra du åt h-te med dina hemmasnickrade hypoteser

Idioten har ett meningslöst jobb och har jobbat hemifrån en vecka. Ingen har märkt av det.

Man kan ju fråga sig hur han ska kunna köpa en ny Macbook sen när tillverkaren sitter hrmma i karantän.

Finns ingen normal människa som kan sitta i karantän och må bra. Kineser har inga känslor men ingen annan kan göra det.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Att stänga ner hela samhället är inte ens ett alternativ eftersom det strider mot italienska grundlagen. Vad man kunde ha gjort var att begränsa folks rörlighet lokalt och isolera Lombardiet från övriga delar av landet en tid.

- Var det inte just en nedstängning som gjordes i Italien? Eller det kanske beror vilken innebörd man lägger i begreppet "stänga ner". Jag förstår att åtgärderna svider, men jag förstår också paniken när man ser vidriga siffror över alla dödsoffer.

Jag har viss sympati för italienska myndigheter, eftersom dom i ett tidigt skede tog strid mot Covid-19. 31:a januari stoppade Italien flygtrafiken från Kina, för att därigenom hejda inflödet av ytterligare smittbärare. Det var mer än övriga Europa förmådde göra för att skydda sig mot epidemin. I övriga Europa fick flygplanen fortsätta att anlända med resenärer från länder med smittspridning.

Italien har haft den stora nackdelen att Italien drabbades tidigare än övriga Europa. Övriga Europa hade mer tid på sig att agera, men misslyckades. Jag tänker mig att tidiga åtgärder hade kunnat förebygga behovet av smärtsamma åtgärder senare.

Beträffande Sverige, så borde Folkhälsomyndigheten ha satsat på att hålla Covid-19 borta från Sverige. Gränskontroller borde ha införts. Resenärer från Italien borde ha sats under övervakning. Men Folkhälsomyndigheten valde att göra ingenting. Ifall Sverige hade hållit Covid-19 ute, så hade Sverige kunnat hålla ekonomin igång. Med en god ekonomi, så hade det hade funnits resurser att skicka ekonomiskt bistånd till italienare som lider under restriktionerna kring Covid-19.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Säger en söndercurlad svensk låtsasdoktor.. Hemmakarantän är att jämställa med tortyr med fruktansvärda konsekvenser. Våld och alkoholism visar sig i princip direkt, dra du åt h-te med dina hemmasnickrade hypoteser

Ursäkta men det var det fånigast jag hört på länge.

Tortyr?

Bahahahahahaha...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in