Citat:
Patrik Engellau beskriver det vi alla vet när det gäller hur vi gör med våra gamla och varför:
Den svenska modellen
Den svenska modellen
/.../Jag misstänker att Sverige upptäckt en annan metod som rent administrativt är betydligt enklare men har etiska sidor som gör att vi inte talar så mycket om den. Min förskräckliga misstanke uppstod när jag med en läkare diskuterade en video som framställts av Stockholms sjukhem och Palliativt kunskapscentrum i Stockholm vilket är en avdelning inom landstinget (regionen) i Stockholm.https://detgodasamhallet.com/2020/04/19/patrik-engellau-den-svenska-modellen/
Läkaren förklarade att han blivit chockerad över videon eftersom den inte sa ett ord om den första och självklara åtgärden för en covidpatient med andningssvårigheter nämligen att ge syrgas. Det där förstod jag inte så läkare förklarade att andningssvårigheterna gör att patienterna inte får i sig tillräckligt med syre för att syrsätta blodet vilket kan leda till döden. Men om syrgas sprutas in i näsan på patienten kan vederbörande tillfriskna. Det anmärkningsvärda, sa läkaren, var att detta inte alls påpekades i videon. I stället för syrgas föreslogs morfin. Morfinet har lugnande egenskaper men leder också till att andningen ytterligare försvagas. Jag drog slutsatsen att morfinbehandling av covidsjuka patienter med andnöd snarare påskyndar deras död än hjälper dem till bättring.
Men varför föreslår man inte att gamla sjuka människor får syrgas på äldreboendena, frågade jag. Därför att det inte finns syrgas på äldreboendena, svarade läkaren. Syrgas finns bara på sjukhusen.
Av finkänslighet hjälpte läkaren mig inte att lägga ihop ett och ett, men det behövdes inte ty jag kunde själv räkna ut det. Om gamla människor får dö i frid på äldreboendena så belastar de inte sjukvården varigenom kaos i sjukvårdsapparaten förebyggs.
Jag hade inte tagit denna hemska misstanke på allvar om jag inte fått reda på att Jönköpings läns landsting (Region Jönköpings län) skickat ut videon med behandlingstips avseende covidsmittade äldre till alla läkare inom organisationen. Jag vet inte om andra landsting också har gjort det.
Denna nya svenska modell för hantering av sjukvårdskrisen i virusets spår skulle kunna förklara Karolinska universitetssjukhusets triumferande budskap att åttio procent av de inlagda överlever. Gamla människor med mindre chanser att överleva får helt enkelt inte komma dit. Det kan också förklara varför genomsnittsåldern i intensivvården är så låg som 59 år och sjunkande. Det beror inte nödvändigtvis på att viruset inte skulle åldersdiskriminera utan på att den svenska sjukvården gör det.
ÄLDRE COVID-PATIENTER VÄGRAS VÅRD PÅ SJUKHUS OCH RÅDS ISTÄLLET ATT DÖ PÅ ÄLDREBOENDENA OCH I SINA HEM SOM EN MEDVETEN STRATEGI, medger smittskyddsläkare.
Där får de hjälp att dö med olika andningsdepressiva läkemedel:
http://media.palliativregistret.se/2020/03/Palliativ-vård-vid-COVID-19v1.5.pdf
Jag köper helt att äldre äldre inte bör få IVA vård i de allra flesta fall.
MEN VAD ÄR TANKEN MED ATT NEKA DEM SYRGASBEHANDLING SOM I MÅNGA COVID-FALL ÄR EN AVGÖRANDE BEHANDLING ÄVEN FÖR ÄLDRE ÄLDRE ATT ÖVERLEVA?!
Varför läggs de inte in på vanlig avdelning där de kan erbjudas syrgasbehandling?
Varför köper inte äldreboendena och hemsjukvården in syrgaskoncentratorer så att denna stora grupp kan få essentiell behandling som i många fall kan förhindra att de kvävs till döds?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/smittskyddslakaren-att-folk-i-dor-covid-19-utanfor-sjukvarden-ar-en-medveten-strategi