2020-04-19, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Patrik Engellau beskriver det vi alla vet när det gäller hur vi gör med våra gamla och varför:

Den svenska modellen
/.../Jag misstänker att Sverige upptäckt en annan metod som rent administrativt är betydligt enklare men har etiska sidor som gör att vi inte talar så mycket om den. Min förskräckliga misstanke uppstod när jag med en läkare diskuterade en video som framställts av Stockholms sjukhem och Palliativt kunskapscentrum i Stockholm vilket är en avdelning inom landstinget (regionen) i Stockholm.

Läkaren förklarade att han blivit chockerad över videon eftersom den inte sa ett ord om den första och självklara åtgärden för en covidpatient med andningssvårigheter nämligen att ge syrgas. Det där förstod jag inte så läkare förklarade att andningssvårigheterna gör att patienterna inte får i sig tillräckligt med syre för att syrsätta blodet vilket kan leda till döden. Men om syrgas sprutas in i näsan på patienten kan vederbörande tillfriskna. Det anmärkningsvärda, sa läkaren, var att detta inte alls påpekades i videon. I stället för syrgas föreslogs morfin. Morfinet har lugnande egenskaper men leder också till att andningen ytterligare försvagas. Jag drog slutsatsen att morfinbehandling av covidsjuka patienter med andnöd snarare påskyndar deras död än hjälper dem till bättring.

Men varför föreslår man inte att gamla sjuka människor får syrgas på äldreboendena, frågade jag. Därför att det inte finns syrgas på äldreboendena, svarade läkaren. Syrgas finns bara på sjukhusen.

Av finkänslighet hjälpte läkaren mig inte att lägga ihop ett och ett, men det behövdes inte ty jag kunde själv räkna ut det. Om gamla människor får dö i frid på äldreboendena så belastar de inte sjukvården varigenom kaos i sjukvårdsapparaten förebyggs.

Jag hade inte tagit denna hemska misstanke på allvar om jag inte fått reda på att Jönköpings läns landsting (Region Jönköpings län) skickat ut videon med behandlingstips avseende covidsmittade äldre till alla läkare inom organisationen. Jag vet inte om andra landsting också har gjort det.

Denna nya svenska modell för hantering av sjukvårdskrisen i virusets spår skulle kunna förklara Karolinska universitetssjukhusets triumferande budskap att åttio procent av de inlagda överlever. Gamla människor med mindre chanser att överleva får helt enkelt inte komma dit. Det kan också förklara varför genomsnittsåldern i intensivvården är så låg som 59 år och sjunkande. Det beror inte nödvändigtvis på att viruset inte skulle åldersdiskriminera utan på att den svenska sjukvården gör det.
https://detgodasamhallet.com/2020/04/19/patrik-engellau-den-svenska-modellen/

ÄLDRE COVID-PATIENTER VÄGRAS VÅRD PÅ SJUKHUS OCH RÅDS ISTÄLLET ATT DÖ PÅ ÄLDREBOENDENA OCH I SINA HEM SOM EN MEDVETEN STRATEGI, medger smittskyddsläkare.

Där får de hjälp att dö med olika andningsdepressiva läkemedel:

http://media.palliativregistret.se/2020/03/Palliativ-vård-vid-COVID-19v1.5.pdf

Jag köper helt att äldre äldre inte bör få IVA vård i de allra flesta fall.

MEN VAD ÄR TANKEN MED ATT NEKA DEM SYRGASBEHANDLING SOM I MÅNGA COVID-FALL ÄR EN AVGÖRANDE BEHANDLING ÄVEN FÖR ÄLDRE ÄLDRE ATT ÖVERLEVA?!

Varför läggs de inte in på vanlig avdelning där de kan erbjudas syrgasbehandling?

Varför köper inte äldreboendena och hemsjukvården in syrgaskoncentratorer så att denna stora grupp kan få essentiell behandling som i många fall kan förhindra att de kvävs till döds?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/smittskyddslakaren-att-folk-i-dor-covid-19-utanfor-sjukvarden-ar-en-medveten-strategi
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
Ja, resten av världen har ju gjort det.
Vi är ett export-land så det skadar vår ekonomi mycket mindre än andra länder som stängt!
Sverige har råd.

Länderna stoppade inte för att vänta ut, de stoppade för att få ner smittspridningen, utbilda befolkningen och för att hinna förbereda vården, och minimera antalet avlidna under tiden -är vad jag tror iallafall.

Och ja -det tjänade de kalendertid på, kalla det "vänta" om du vill,

Det finns säkert en anledning till att epidemi/pandemi räknas som en naturkatastrof..
https://sv.wikipedia.org/wiki/Naturkatastrof

... folk dör och ekonomier faller sönder i naturkatastrofer ...

... sen får man sopa upp bitarna efteråt och bygga upp igen.
… [ Visa mindre ]

Det dyker tyvärr upp inlägg i tråden,

någon som mist någon,

så antal avlidna är väl en av dina "variabler" antar/hoppas jag,

människoliv har ett högt värde för de flesta.

Enligt hur många resonerar i tråden verkar uppdraget vara slutfört och smittan är borta, med tanke på att de jämför Sveriges dödsfall med övriga Norden när vi förmodligen är i början av en utdragen process.

"folk dör och ekonomier faller sönder i naturkatastrofer". Ja, men man ska väl ändå sträva efter att minimera båda dessa effekter?

Med variabler menar jag kostnader och effekter utöver människoliv som är svåra att mäta, som i exemplet med maffian, vilket det kommer komma mycket lidande ur.

OT: varför citerar du så konstigt där överflödig text tas med?
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Tack och lov finns internet och tillgång till utländsk media utan att passera propagandakanelen Rapport m.m. Där kan du se hur en lockdown fungerar. Folk fortsätter gå till jobbet (om det är sjukvården och andra samhällsnyttiga jobb, vilket väldigt många har), handla, strosa runt eftersom regeringarna där inte har så stora möjligheter att kontrollera alla. Det är inga extrema restriktioner förutom i vissa delar av Italien och Kina. Tills för en vecka sen fick folk motionera (jogga) i Frankrike om de är 100 meter från hemmet.
Personligen tycker jag bara att munskydd ska vara obligatoriska, kanske som i Polen där de delar ut munskydd gratis. Om alla har munskydd behövs kanske ingen lockdown.

Försöker du på riktigt romantisera karantän? För övrigt är du full av skit, jag har personligen upplevt utegångsförbud i bland annat Bulgarien, Rumänien och England. I samtliga får du böter utomhus, vilka länder yrar du om?
Citera
2020-04-19, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
En normal månad dör cirka 7500personer i Sverige, inga konstigheter

Okej idiot, vad har det med detta att göra?
Citera
2020-04-19, 13:59
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det är klart man kan jämföra med influensa. Fan , du kan jämföra med skoskav om du vill. En jämförelse betyder inte att något är likadant utan det är snarare ett sätt att hitta skillnader.
Förstår du inte att man inte kan jämföra EN SUPERDÖDLIG "weaponized IMMUNSYSTEM/LUNG-AIDS" med den vanliga, ganska beskedliga säsongsinfluensan så kan jag inte hjälpa dig vidare. Fortsätt du lev i förnekelse.
Citera
2020-04-19, 14:00
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
En normal månad dör cirka 7500personer i Sverige, inga konstigheter
Där kom den, ja. "Nothing to see here, folks! Folk dör hela tiden!"

Har du meddelat Tengil?
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Kul att du refererar till WHO som ligger i samma säng som kommunist diktaturen Kina. Även om Covid-19 är lika dödligt som en vanlig säsongsinfluensa så är ändå problemet enormt mycket större eftersom Coronaviruset sprids så enormt mycket snabbare samt at ingen är immun (vilket alltid ett flertal människor är för vanlig säsongsinfluensa).

Användaren jag riktade mitt inlägg till hävdade att man inte kan se corona som en säsongsinfluensa, medans Johan Giesecke, virusexpert och rådgivare till WHO anser att man kan det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Tack och lov finns internet och tillgång till utländsk media utan att passera propagandakanelen Rapport m.m. Där kan du se hur en lockdown fungerar. Folk fortsätter gå till jobbet (om det är sjukvården och andra samhällsnyttiga jobb, vilket väldigt många har), handla, strosa runt eftersom regeringarna där inte har så stora möjligheter att kontrollera alla. Det är inga extrema restriktioner förutom i vissa delar av Italien och Kina. Tills för en vecka sen fick folk motionera (jogga) i Frankrike om de är 100 meter från hemmet.
Personligen tycker jag bara att munskydd ska vara obligatoriska, kanske som i Polen där de delar ut munskydd gratis. Om alla har munskydd behövs kanske ingen lockdown.

2020 med all teknik är lockdown inte svårt.
Bara för riktigt mentalt svaga människor.
Citera
2020-04-19, 14:01
Medlem
Covid-19 är ingen obligatorisk ättestupa. Solskenshistoria:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/kjell-och-gun-overlevde-covid-19
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Det är väl Sveriges signum att öppna gränser

Vi välkomnar alla, inklusive Corona - vi ska väl inte diskriminera

Märkligt, att inte utländska bärplockare och svampplockare stoppas i dessa Corona tider?
I vår skog kommer många överfyllda bussar med bär och svampplockare!
Vi får röja bort mängder med skräp efter bär och svampplockare !
Bär och svampföretag kommer med utländsk arbetskraft i många bussar och lämnar av i vår skog, och företagen tjänar mycket pengar men vi skogsägare får plocka skräp, utan ersättning ?
Hur kan jag stoppa dessa?!

Jag är högriskare och har hund, därför viktigt att inte träffa andra människor utan vi går i vår skog ensamma och får hemleverans av mat, hur tänkte Folkhälsomyndigheten, när de godkände inresa för utländska bär och svampplockare?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Döda söndagar en månad
  • 22 mars +3
  • 29 mars +11
  • 5 april +37
  • 12 april +14
  • 19 april ?
c19.se

27 idag.
Citera
2020-04-19, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Är du motståndare till kunskap? Varför vill man inte veta allt som finns att veta om denna nya sjukdom? Om man imte tar till sig all fakta som finns, och som är möjlig att förstå, hur ska man då kunna bilda sig en kvalifiserad uppfattning?

Då riskerar man ju att anta någonting som man inte hade antagit hade man haft alla faktiska uppgifter.

Jag förstår inte hur du resonerar?
Många av era teorier är att jämställa med att påstå att människokroppen är uppbyggd av glass....vad har det med fakta och bilda sig en kvalificerad uppfattning? Ne, det är svammel från dårar.

Viruset avtar nu starkt i de värst drabbade länderna Italien och Spanien, vi har sett peak och vilka människor som blir sjuka. Finns ingen anledning att hitta på och fantisera ihop skräck historier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in