2020-04-19, 08:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Men varför stirrar du dig blind på dagssiffror i början av en pandemi. I slutänden kommer dödstalen att vara snarlika i de flesta europeiska länderna. Så långe vi inte massvaccinerat kommer viruset att fortsätta härja och folk kommer att insjukna och dö. Detta kommer att pågå tills vi börjar nå någon form av flockimmunitet. då kommer fallen successivt att minska för att till slut i princip försvinna

WHO säger att vi vet för lite om immunitet för att dra sådana slutsatser.

Strategin för flockimmunitet baseras inte på bevisad fakta om coronaviruset.
Citera
2020-04-19, 08:24
Medlem
virvelbaggs avatar
[quote=Hor-Ulla|71254630]
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg

Ja? 60 till 70 om dagen. I förrgår var det 64 t.ex
Nja 73-76 och några dagar fortfarande på 60+ samt 50+ och ökande. Det läggs ju på nya varje dag. Vilket gör att Tegnell måste börja säga högre siffror samtidigt som han menar på att det minskar.
Citera
Medlem
Citat:
Precis så är det. Det leder till att allt fler bryter mot karantänen helt enkelt för att man inte har några val
https://www.dn.se/nyheter/varlden/allt-fler-kraver-att-italien-oppnas-upp/

Turistindustrin runt medelhavet kommer att drabbas extremt hårt vilket i sin tur riskerar att leda till en ny finanskris i dessa länder. Så det är uppenbart att konsekvenserna riskerar att bli betydligt allvarligare och långvarigare än själva virusets omedelbara konsekvenser
Finanskrisens effekter har fortsatt oavbrutet under 12 år i Italien, som bokstavligen varit nere för räkning i många år. Lockdown kan vara den definitiva nådastöten för världens vackraste och mest fascinerande land.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så du menar alltså att de åtgärder och rekommendationer som vidtagits i Sverige har absolut noll och intet effekt? Att de är helt meningslösa och lika gärna kunde skrotas? Att de inte plattat alls? Varför skulle jag tro dig?

Vad har man i praktiken gjort i sverige.

-stoppade man flyg från riskområden - Nej
-satte man misstänkta corona-spridare i karantän - Nej
-bröt man smittkedjan in till äldre-äldre - Nej
-har man fått folk att stanna hemma frivilligt i stor utsträckning - Nej
-har man låtit riskgrupper vara hemma om dom vill så dom kan skydda sig - Nej
-har man haft lager av utrustning - Nej.
-testar man brett som WHO säger, testa-testa-testa - Nej
-tar man ens till sig information från google (asymtomatisk spridning tex.) - Nej

Så vad outoftheblue har man faktiskt gjort?

visst har man pratat om allt ovan och att det skall göras men INGEN HAR SETT TILL ATT DET BLIVIT GJORT!!!
Citera
2020-04-19, 08:25
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Men varför stirrar du dig blind på dagssiffror i början av en pandemi. I slutänden kommer dödstalen att vara snarlika i de flesta europeiska länderna. Så långe vi inte massvaccinerat kommer viruset att fortsätta härja och folk kommer att insjukna och dö. Detta kommer att pågå tills vi börjar nå någon form av flockimmunitet. då kommer fallen successivt att minska för att till slut i princip försvinna
Menar du att det är något unikt för mig att titta på dödssiffrorna nu?
"Alla" i hela världen pratar väl om just detta?!
Det är en viktig del. Hur man t.ex. lyckas skydda sina riskgrupper och hur man har lyckats vinna tid.
Det är inte hela sanningen men det är detta vi vet nu. Vad som sker framöver vet vi inte.
Citera
Medlem
Citat:
Det är ungefär som jag beskrev det, begränsning av kunder i butiken kö utanför.
Och utan avstånd...det kan ju smitta utanför butiken om man inte håller avstånd, vilket ses här.
Kanske borde förbjuda reor!?
Citera
Medlem
Citat:
Det är ungefär som jag beskrev det, begränsning av kunder i butiken kö utanför.

Obegripligt att folk känner sig motiverade att stå i långa köer för att kunna shoppa MQ-produkter billigare.

Men smaken är så baken. Kanske skulle jag också ställa mig i kön om det var något av mina absolutfavorita märken som flaggade om 50% REA? Typ: "kom och fynda Moncler för halva priset"..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är många fler som har haft information om "ett virus i Kina". Även vi vanliga medborgare kunde läsa om den på internet. Men vad bryr man sig om ett virus i södra-Kina om man ska semestra i norra-Italien? Eller på Teneriffa?

Vi har inte brytt oss om Ebola heller som härjade i Afrika.

Det var Kinas uppgift att informera korrekt om läget. Och WHO istället för att berömma Kina borde ha tagit dem i örat.

När skiten spred sig som en löpeld i Kina gjorde dom det näst bästa, såg till att det spred sig globalt.

WHO fick (mutor...) dom tyst på så det skulle sprida sig.
Citera
2020-04-19, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
WHO säger att vi vet för lite om immunitet för att dra sådana slutsatser.

Strategin för flockimmunitet baseras inte på bevisad fakta om coronaviruset.

Extremt korrekt, flockimmuniteten var en kvalificerad chansning, högrisk sådan.
Citera
2020-04-19, 08:26
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är många fler som har haft information om "ett virus i Kina". Även vi vanliga medborgare kunde läsa om den på internet. Men vad bryr man sig om ett virus i södra-Kina om man ska semestra i norra-Italien? Eller på Teneriffa?

Vi har inte brytt oss om Ebola heller som härjade i Afrika.

Det var Kinas uppgift att informera korrekt om läget. Och WHO istället för att berömma Kina borde ha tagit dem i örat.

Skillnaden var att Trumps underrättelse rapporter var tydligare än någon expressenartikel. Du har naturligtvis rätt i att Kinna betett sig fäaktigt på samma sätt som WHO uppträtt klandervärt initialt. Men att hålla på med ett blamegame som Trumpeten ägnar sig åt är trams. Han borde koncentrera sig på att se till så att USA i rådande läge kommer så bra ut som möjligt.

När saker lugnat ner sig är det läge att hantera WHO och Kina
Citera
2020-04-19, 08:27
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
På den tiden ansågs alpregionerna - främst Sydtyrolen - vara helt smittfria och man marknadsförde även regionens "renhet" för att lugna folk som bokat resor dit.

Då alpregionen drar till sig stora mängder besökare även från smittade områden så var det självklart galet...

Tengele tyckte antagligen det var bra för att få igång smittan i Sverige.
Citera
2020-04-19, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Är frisk o medelålders. Icke-rökare i grunden. Tror ni det ger ökad risk att under några veckor röks ca 5 cigg om dagen? Jag menar att jag får svårare symptom om jag ev blir sjuk

Jag hade hållit mig jädrigt långt från ciggaretter under 2020.

Tom. alkohol pratar dom om är en katalysator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in