Citat:
Ursprungligen postat av
Ikea-Kamprad
Bättre ha panik tidigt än sent. Intressant intervju med Nassim Taleb som skrev boken svarta svanen. Hade man tagit åtgärder i januari så hade det kostat miljoner dollar. Nu kostar det biljoner.
- Anders Tegnell är medskyldig till en ekonomisk katastrof.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ikea-Kamprad
– Jag och de andra som jobbar med mig för att modellera den här typen av risker gick ut med en varning den 26 januari, säger han. Vi bad folk att minska rörligheten mellan länder och införa kontroller. Ingenting hände. Den ekonomiska notan för att göra något åt pandemin i januari hade varit på miljoner dollar. I dag är den på biljoner dollar. Minst.*
https://www.dn.se/ekonomi/riskanalytikern-nassim-taleb-jag-har-varit-forvanad-att-vi-inte-haft-en-pandemi-tidigare/
Citat:
Ursprungligen postat av Dagens Nyheter
Det är med andra ord inte våra ledares reaktion på viruset som har förstört världsekonomin. Det är deras brist på en tillräckligt snabb reaktion som har förstört världsekonomin, enligt Nassim Taleb.
– Det är bättre att ha panik tidigt än att ha panik sent, konstaterar han.
– Att göra rätt i den här typen av situationer är politiskt dyrt. Säg att du stängde ditt lands gränser och sedan hände ingenting. Då kommer du anklagas för åtgärder som kostade ekonomin dyrt. Politiker gör inte vad som är rätt, de gör var som riskerar dem minst kritik efteråt.
- Det politiska risktagandet bakom att stänga gränserna är en viktig aspekt.
Varje land behöver ha en smittskyddsmyndighet med befogenhet att omedelbart stänga gränserna vid hotande epidemi. Man kan jämföra med en brand. Brandförsvaret behöver ha befogenhet att spärra av ett kvarter och evakuera folk, utan att först fråga kommunfullmäktige om tillstånd.
Ifall befogenheten att stänga gränserna ligger hos tjänstemän, och inte politiker, så undviker man att politiska ställningstaganden kommer i vägen.