2020-04-18, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ofattbart att dessa tillåts fortsätta att styra landet. Vansinne.

Såg du inte Aktuellt med de andra partiledarna, alla är överrens. Vilket alternativ finns?
Citera
2020-04-18, 21:41
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Felet är ju att vi har begränsat med resurser när Covid19 kväver en åldring, ska man bara stå och titta på då tycker du?

Har du sett den palliativa vården i fält eller du bara tycker det låter fel?

Så länge bedömningsunderlaget är riktigt ser jag inget fel i detta, motsatsen däremot vore grym.

Givetvis av yttersta vikt att inga felaktiga beslut fattas i dessa kristider också.

På amerikanska fältsjukhus finns det ingen palliativ vård eller triage som man också kallar det. Där räddas alla eftersom man har resurserna för detta.

Allt handlar bara om resurser och Sverige har undvikit att bygga upp dessa inom vården.
Citera
2020-04-18, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Detta avslutades i Sverige på 70-talet men det orsakades väl av bakterie så det borde inte ha något samband, eller ? Någon med stort kunnande som kan utveckla detta ?

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1198743X19301971
Citera
2020-04-18, 21:42
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Finns ju massor av arbetslösa som man nu kan hyra till olika säsongarbeten över hela Sverige.

Förklara! 2019 ; 24000 sommarjobb i Stockholm, igår 13000. Och du som vill ha lockdown, innebär det även bärplockare, bönder, poliser, sjuksyster, lotsar? Det finns ingen total lockdown givetvis, barnsliga tangentnördar som äter min skatt vågar påstå nåt sånt!
Citera
2020-04-18, 21:43
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag googlade det här. Alla dokument jag hittade, både på svenska och på engelska, säger att det är morfin som bäst stillar känslan av andnöd.

Syrgas ökar syremättnaden, men i dubbelblindtester lindrar det inte känslan av andnöd bättre än vanlig luft.

Det handlar om denna Videon:
https://www.youtube.com/watch?v=Ve5BcknAz3I&feature=youtu.be&t=1508

Kolla detta.

Morfin lindrar känslan, Syrgas gör att du kanske överlever Corona.
Citera
2020-04-18, 21:43
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Hva med alle smittede som ikke vet at de er smittet? Hvis alle bruker munnskydd så slipper også de smittede som ikke vet at de er smittet å utsette andre mennesker for så mye smitte.

Citera
2020-04-18, 21:44
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast det finns ju inga munskydd att köpa, eller hur? Så hur kommer vi att kunna kräva munskydd i offentliga miljöer när det inte finns några att tillgå?

Läste någonstans att Turkiet ska dela ut till hela befolkningen. I många länder har företag ställt om produktionen. Vill man så går det. Finns folk som gör hemma. Har provat göra själv enligt beskrivning på tuben. Skulle tro att t.ex. bygghandel har. Går även att beställa på nätet. Ska inte länka då det är mot reglerna men lätt att hitta om man söker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Överdödlighet är ett begrepp som ganska enkelt kan användas för propaganda för att förminska betydelsen av döda i Coronaviruset.

Om t.ex. 1500 människoliv sparas i olika olyckor och våldsbrott och annat trist, för att många just nu håller sig hemma med anledning av skräck för Coronaviruset, så innebär ju inte det att Coronaviruset i sig är mindre dödligt och farligt. Det går inte att analysera "överdödligheten" ordentligt förrän hela året är klart, om man vill få fram just hur många som i slutänden dog just pga Coronaviruset.

Även då bör man vara försiktig med snabba tolkningar och istället analysera siffrorna noga i termer av olika dödsorsaker. Att ställa olika siffror rakt av mot varann ger heller oftast inte en hel bild, utan en analys av orsaker till varför siffrorna ser ut som de gör, är viktig.

Vet inte vad som är kontraproduktiva åtgärder för dig. För mig är det viktigaste just nu att smittspridning hindras och att liv räddas. För att vi på kort tid har 1500 döda i Coronaviruset och jag tycker att det räcker. För länge sen.
Hur många som dör i olyckor, våldsbrott och självmord är känd fakta, som det förs statistik på i Sverige. Det korrigerar man enkelt för.
Citera
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Klart det går att stänga Sverige på samma sätt som det går att stänga andra länder. Finland, Danmark, Norge o.s.v.

Det går inte på grund av att staten inte har kontroll, varken ekonomiskt eller genom sitt våldsmonopol.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Om man har sår på tunga, tandkött och slemhinnor i munhålan så skulle viruset teoretiskt kunna angripa den vägen.
Ja, naturligtvis. Du har rätt.
Citera
2020-04-18, 21:45
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Bättre ha panik tidigt än sent. Intressant intervju med Nassim Taleb som skrev boken svarta svanen. Hade man tagit åtgärder i januari så hade det kostat miljoner dollar. Nu kostar det biljoner.

- Anders Tegnell är medskyldig till en ekonomisk katastrof.

Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
– Jag och de andra som jobbar med mig för att modellera den här typen av risker gick ut med en varning den 26 januari, säger han. Vi bad folk att minska rörligheten mellan länder och införa kontroller. Ingenting hände. Den ekonomiska notan för att göra något åt pandemin i januari hade varit på miljoner dollar. I dag är den på biljoner dollar. Minst.*

https://www.dn.se/ekonomi/riskanalytikern-nassim-taleb-jag-har-varit-forvanad-att-vi-inte-haft-en-pandemi-tidigare/

Citat:
Ursprungligen postat av Dagens Nyheter
Det är med andra ord inte våra ledares reaktion på viruset som har förstört världsekonomin. Det är deras brist på en tillräckligt snabb reaktion som har förstört världsekonomin, enligt Nassim Taleb.

– Det är bättre att ha panik tidigt än att ha panik sent, konstaterar han.

– Att göra rätt i den här typen av situationer är politiskt dyrt. Säg att du stängde ditt lands gränser och sedan hände ingenting. Då kommer du anklagas för åtgärder som kostade ekonomin dyrt. Politiker gör inte vad som är rätt, de gör var som riskerar dem minst kritik efteråt.

- Det politiska risktagandet bakom att stänga gränserna är en viktig aspekt.

Varje land behöver ha en smittskyddsmyndighet med befogenhet att omedelbart stänga gränserna vid hotande epidemi. Man kan jämföra med en brand. Brandförsvaret behöver ha befogenhet att spärra av ett kvarter och evakuera folk, utan att först fråga kommunfullmäktige om tillstånd.

Ifall befogenheten att stänga gränserna ligger hos tjänstemän, och inte politiker, så undviker man att politiska ställningstaganden kommer i vägen.
Citera
2020-04-18, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
De som smittades under Påsken börjar nog precis att insjukna. Det tar längre tid än så att bli svårt sjuk för att sedan avlida.

Påsklovet startade måndagen den 6:e april men inleddes egentligen redan fredagen den 3:e april, så för ca två veckor sedan. Om inkubationstiden är 2-14 dagar och man smittades i början av påsklovet så kan man ha varit sjuk ett tag nu. Jag vet inte hur snabbt förloppet är, det beror väl på hur "skruttig" man är på olika sätt. Men jag är ingen expert, jag vet inte hur sannolikt det är att vi ser smittade från påsklovet dö nu. Jag är mer orolig för den kommande Ramadan faktiskt...måtte folk tänka sig för!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in