Citat:
Ursprungligen postat av
Krillolero
Eftersom Sverige uppenbarligen inte har någon överdödlighet så förstår jag inte varför vi ska slita vårt eget samhälle i bitar med kontraproduktiva åtgärder.
Överdödlighet är ett begrepp som ganska enkelt kan användas för propaganda för att förminska betydelsen av döda i Coronaviruset.
Om t.ex. 1500 människoliv sparas i olika olyckor och våldsbrott och annat trist, för att många just nu håller sig hemma med anledning av skräck för Coronaviruset,
så innebär ju inte det att Coronaviruset i sig är mindre dödligt och farligt. Det går inte att analysera "överdödligheten" ordentligt förrän hela året är klart, om man vill få fram just hur många som i slutänden dog just pga Coronaviruset.
Även då bör man vara försiktig med snabba tolkningar och istället analysera siffrorna noga i termer av olika dödsorsaker. Att ställa olika siffror rakt av mot varann ger heller oftast inte en hel bild, utan en analys av orsaker till varför siffrorna ser ut som de gör, är viktig.
Vet inte vad som är kontraproduktiva åtgärder för dig. För mig är det viktigaste just nu att smittspridning hindras och att liv räddas. För att vi på kort tid har 1500 döda i Coronaviruset och jag tycker att det räcker. För länge sen.