2020-04-18, 18:55
Bannlyst
Är flockimmunitet Sveriges strategi?

A: Nä verkligen inte
B: Jo, visst är det det.
C: Nja, typ nåt mittemellan
D: Mja, så skulle man kunna säga. Men det är lite svårare än så.

Ingen vet. Inte Tegnell ens. Och ifall han vet har han misslyckats att kommunicera det, mest pga hans aspie-handikapp och oförmågan att kommunicera på rätt sätt.

Tänker inte ifrågasätta om det är rätt ur etisk eller ens ekonomisk synpunkt. Det är bara massa svammel man kommer få höra här. Jag tänker inte heller ifrågasätta huruvida det kan vara rätt metod eller inte (ja, det är totalt fel men palla tjata med förståndshandikappade troll här).

Med det sagt, om det nu skulle vara flockimmunitet, hur bra har Sverige genomfört denna strategi?
Jag ska berätta? Katastrofalt. Inte ens i Burundi hade man misslyckats på samma sätt.

Om flockimmunitet går ut på att en väldigt stor andel av befolkningen ska smittas (oklart här också, men låt oss säga 60%) samtidigt som (vill jag hoppas) man vill undvika att personer i riskgrupp ska man se till undviker smittan så mycket det går, så vad borde Sverige gjort?

Det kan jag berätta.

1 - Rädda omedelbart alla i riskgruppen. Se till att äldre äldre isoleras. Se till att äldreboende har rätt utrustning där man tar alla möjliga försiktighetsåtgärder och det säkra före det osäkra.

2 - Satsa väldigt hårt på att få fram så mycket tester som möjligt. Hur ska man annars veta vart man är i procent? När majoriteten inte låter testas? Det som man ser idag är bland det sjukaste man har sett i världshistorien med random idiot som går i media och spekulera över hur många som är smittade. Vem fan bryr sig om vad han säger, vi vill ha bevis.

3 - Informera befolkningen vad ni håller på med. Politiker och myndigheter är värsta lögnare, världen över. Men i en sån situation, när ni tagit beslut som påverkar folkets hälsa på ett dramatiskt sätt är det oacceptabelt att det fortfarande råder osäkerhet över vad som Sverige har för strategi.

Så, även om Sverige kör flockimmunitet så har man misslyckats totalt. Men kossan Lena har sagt att sossarna har 88% stöd ska nu är det helg och vi ska fira på lokala puben.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Med respekt för drabbade och avlidna. MEn svårighet att andas är något man bedömer själv, en subjektiv upplevelse.

Om man ska berätta om sin corona vill man självklart berätta hur jävlig den var. På samma sätt som när man fiskat och berätta hur stor fisk man drog upp. Ju svårare andning, ju bättre historia.

Och du ska tänka på att många veka människor, idag, i Sverige som inte gjort militären, eller ens orkar gå ut om det är kallt och blåsigt.

Jag ser inget annat än att det är en mild sjukdom.

Detta var nog det mest korkade jag läst i tråden hittills, och det säger inte lite. 🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Om medel för inläggning är 15 dagar så innebär det att efter 15 dagar med en jämn inläggningstakt har man nått en nivå där lika många lämnar varje dag som läggs in.

Om det lades in 50 st för 15 dagar sedan så lämnar dom IVA medan det läggs in 50 nya den dagen. Osv

Det givet att antal inlagda för 15 dagar sen matchar antal nyinlagda. Bara hoppas att det håller i sig på samma sätt.
Citera
2020-04-18, 18:56
Medlem
failgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Låter som du fint blivit hjärntvättad av Tegnells lugnhet? Flackar? Vad är det som flackar när det saknas över 50% i rapporterade dödsfall dagligen?
Hur länge har vi haft corona nu? Knappt 2 månader och du grinar att det är över? För 3-4 dagar sedan hade vi vår värsta dag någonsin, nästan 200 döda på en dag.. Men du är lugn. Ut och ta en bärs.
Corona är borta.
Det har inte varit mer än ca 100 döda på en dag, vad är svårt att förstå?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Antal nya bekräftade fall har varit ganska stabilt en längre period.

Liksom nyinlagda på IVA. https://imgur.com/a/wqBBEFn

Folk hinner nu lämna i samma takt som det fylls på med nya.

Folk avlider i lagom takt så det kan fyllas på med nya sjuka menar du?

Är det det som FHM-Anders menar med att hålla kurvan "lagom" platt mån tro?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Låter som du fint blivit hjärntvättad av Tegnells lugnhet? Flackar? Vad är det som flackar när det saknas över 50% i rapporterade dödsfall dagligen?
Hur länge har vi haft corona nu? Knappt 2 månader och du grinar att det är över? För 3-4 dagar sedan hade vi vår värsta dag någonsin, nästan 200 döda på en dag.. Men du är lugn. Ut och ta en bärs.
Corona är borta.

Tendenserna är klara.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Synd att höra att du är arg nu igen, Draken. Jag tror alkoholkonsumtionen snarare sjunker drastiskt just nu. De flesta gör som jag och beställer mat med hemleverans, men tyvärr får man ju inte beställa alkoholvaror på det sättet. Själv har jag knappt druckit en droppe på en dryg vecka, men jag började faktiskt tulla lite på nödspriten igår kväll. Tanten behöver du inte vara orolig för, jag har en flaska Amaretto undanstoppad åt henne.

Hur är det själv då? Du drar väl ditt strå till stacken och hjälper till med flockimmuniteten?

Varför tror skogsväsendet att jag är arg?

Varför fantiserar du om flockimmunitet? jag har aldrig pratat om det.

Du är svaret skyldig, du som gör prognoser om främmande länder måste väl kunna göra en prognos om ditt eget Ryssland?? kom igen....

Fokusera du istället på den katastrof som de facto är på g i ditt hemland istället för att sitta här och försöka kasta skit på vårt land.
Citera
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Hallberg
Tegnell är komiker, när dödstalen inte kunde hålla sig nere på 60 och hans utlovade trendbrott, så drar han i nästa förmildrande halmstrå, att trycket på vården har iaf minskat!, som om det skulle ha med saken å göra.

Hans skitkalkyl håller inte

Okej, och jag förutsätter att du kör all in självkarantän och inte hycklar det minsta genom att vara utomhus bara för att pappa Löfvén har sagt att du får?
Citera
2020-04-18, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failgubbe
Det har inte varit mer än ca 100 döda på en dag, vad är svårt att förstå?

Enligt vem då? FHM fortsätter att fylla på dagar som gått dagligen??
Du vet ingenting.
Citera
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Därför att socioekonomisk kollaps är en humanitär katastrof. Vi talar inte om pengar utan om människoliv. Begriper du det eller ej?
Jag tänkte mig snarare att du skulle förklara: "varför skulle folk dö i Italien pga lock down?"
Jag säger inte att du nödvändigtvis har fel. Jag ber dig förklara. Men du kommer inte med någon förklaring.

Kan du inte vara mer konkret.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivateBusiness
Ja, det minner om idylliska tider i Berlin sommaren 1942.

https://www.youtube.com/watch?v=xqe2Ph3kSVw

Vad härligt underbart det såg ut att vara i Berlin 1942 innan staden bombades till ruiner av väst och ryssarna. Ungefär samma känsla som vi har till sommaren i Stockholm 2020.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Folk avlider i lagom takt så det kan fyllas på med nya sjuka menar du?

Är det det som FHM-Anders menar med att hålla kurvan "lagom" platt mån tro?

Nu pratade vi om IVA där 80% av dom inlagda överlever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in