2020-04-18, 18:03
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Tälten ser bra ut och gör sig fint på bild. Nu monteras de ner. PR tricket med tälten är över.

Jag har suttit där
Tältet är bara ett väntrum.
Det medicinska arbetet sker i ambulansintaget precis bredvid.
Därefter sortering vilka som skall in på sjukhuset.
Smittade i bra skick får en undersökning av infektion och syresättning av blodet, om det är bra så får man åka hem.
Citera
2020-04-18, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Jag begriper inte att någon i ett högutbildat land som Sverige ens tar ordet lockdown i sin mun. Det är oförenligt med svensk kultur och skapar tiofallt fler problem än det löser.
Högutbildat? Jag kan bara säga så här ordet lockdown är bara ett ord.men exakt vad det innebär finns det väl ingen bestämd definition av. Det handlar om hårda restriktioner för social distansering. Det behöver kanske inte pågå i mer än tre veckor.
Att antyda att Sverige skulle vara världens mest högutbildade och intelligenta land är ju rent löjligt. Många länder som har tillämpat hårda restriktioner är minst lika avancerade som Sverige eller mer.
Kina och Sydkorea som har lyckats bäst med att stoppa viruset har använt lockdown och de har genomsnittligt IQ som ligger ungefär tio punkter högre än Sverige.
Citera
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Vilket jag anser att Sverige gör. Strategiska, långsiktiga och vetenskapliga.
Skojar du?
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Har du något exempel på virus som ligger latent och sedan helt bekämpas av kroppen?

De som "tillfrisknat" är nog inte friskare än de som återinsjuknat var. Vad tyder på motsatsen (att just dessa nu är helt virusfria)?

Om något vore det DU antar helt revolutionerande.

Herpesvirus, HIV undertryckt av bromsmediciner mf har dessa egenskaper..Herpes leder till förtidig död så detta virus kan bli något liknande folk får leva med ett antal år som halvfriska för att sedan dö av det då kroppen ger upp. Kanske kan starka individer klaqra sig halvfriska i 20+ år innan de dör men kortar ned smittades livslängd betänkligt. Ett slags återgång till gamla tider då 40åringar ansågs väldigt gamla och visa..
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
När får vi se detsamma om Sverige?
Halvvägs i den där listan stod:

Citat:
Gjennomsnittsalderen for de 26 døde som mandag var varslet til Folkehelseinstituttet, er 85 år. Den yngste er 62 år, den eldste 95, ifølge NTB.

Låter som samma siffror som alla länder i snitt.
Citera
2020-04-18, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag tar inte dramatiska anklagelser om blod på någons händer på allvar, förutom då att själva anklagelsen är ett uttryck för en obehaglig, hotfull och potentiellt farlig pöbelmentalitet.

Pöbel (av lat. populus "folk"), mobb, är en uppretad folkmassa med drag av masspsykos.
Det som är farligt i sammanhanget är masspsykosen att lita på FHM och ledas till att tro att "vi plattar ut kurvan" och därmed låta sig luras att delta som försökskanin i deras pojkrumsdrömmar om att få testa modellen med flockimmunitet på en hel befolkning.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag har aldrig brytt brytt mig om att ha extra i skafferiet men började i Januari att köpa lite extra varje gång. Om inte annat är det ganska trevligt att ha ett välfyllt skafferi, det finns alltid något om man blir sugen

Börjat göra samma sak, tycker det har blivit väldigt mycket mer matlagning hemma. Positivt att i vilket fall utveckla en form av färdighet.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Covid behöver tyvärr inte pass och att stänga länder har en mycket begränsad effekt enligt vetenskapen.

Källa?

Har presenterats en hel del länkar här i tråden till vetenskap som säger annorlunda.
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggsokk
https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/oversikt-disse-er-dode-etter-koronasmitte-i-norge-1.1691241

översikt över de som har dött i Norge. De är inte bara siffror längre.

Bra initiativ att visa människoödena bakom. Tyvärr så spelar det ingen roll för Asperger-Troll-Autisterna i tråden. För dem är andra människoliv bara rekvisita.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Det handlar om cytokinstormar som får en mängd otrevliga följder hos en liten andel smittade, vilket varit känt i forskarvärlden sen pandemin bröt ut. Det är en sorts hyperreaktion av immunförsvaret. Ja, spanskan orsakade också cytokinstormar, vilket föranledde att folk dog.

Men nej, den här sjukdomen dödar inte yngre på det sättet spanskan gjorde. Spanskan tros ha retat immunförsvaret att tro man var sjuk på alla möjliga sätt samtidigt - yngre friska med höga mängder av allehanda antikroppar råkade väldigt illa ut. Att Corona inte lyckas med något i närheten är helt uppenbart om man ser till den tydliga dödsstatistiken.

Så där fungerar det inte och det var ryska snuvan som gav den äldre befolkningen partiell immunitet mot spanska sjukan under den pandemin.
Citera
Medlem
I Norge går det bra. Kolla kurvorna!
https://i.imgur.com/xIveDmM.png
  • Mindre inlagda
  • Mindre på IVA
  • Mindre med respirator
  • Mindre i karantän
  • Döda idag +2
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Vi kanske bara är bättre på att räkna de döda, också, eller har du några andra halmstrån kvar att gripa efter?

Vad dillar du om nu då? halmstrån?? jag beskriver verkligheten.
Du bara fantiserar och gör "prognoser" likt ett barn i sandlådan.

Du som gillar prognoser, du svarade aldrig på frågan om hur många du tror super ihjäl sig alt. slåt ihjäl sin tant när Ryssland har lockdown, kom igen nu en siffra... 10.000? 15.000?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in