2020-04-18, 16:51
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Fler har dött än Estonia och tsunamikatastrofen sammanlagt men detta är bara början. Mer än dubbelt så många kommer att dö av bara de som är smittade hittils och spridningen fortsätter.
Ah, det låter som ljuv musik i mina öron. Då har vi alltså snart kanske 4500 fria vårdplatser som kan användas till något bättre. Dessutom frigörs vårdpersonal. Det är ju inte heller nyckelpersoner som försvinner.
Citera
2020-04-18, 16:51
Medlem
Vill inte att jag ska ha rätt...men jag kan inte se någon platå eller kulm..

Positivt: Det mesta pekar på att antalet IVA vårdade/vecka minskar lite denna vecka jmf med tidigare veckor. Antal smittade minskar också, men jag har svårt att förstå hur man basera ngt på det datat mtp hur man utför testerna.

Negativt: Antal döda både totalt o per dag stiger fortfarande om tex tittar på 10d medel på rapporterade per dag.
Spannet mellan totalt rapporterade och korrigerade är fortarande för lågt (dvs ej korrigerat ännu) för senaste ~7 dagarna. Innan låg skillnaden på minst 50%. Varför skulle den diffen minska nu? Har vi blivit bättre/snabbare på att rapportera? Finns inget som tyder på det.
Oberoende vilken trendlinje man tittar på (linjärt, medel, polynom, derivata, etc) så lutar det fortfarande uppåt. Både på rapporterade och korrigerade.
Inte mycket och mindre än tidigare, men fortfarande uppåt.

Men det är FHM som ska redovisa var de ser en kulmen (och med vilken metod), inte jag.
Citera
2020-04-18, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ett plan som störtar med 40 personer i bushen i nåt annat land...då blir det kaotiskt och skall utredas till varje pris. Men nu är det ju bara 1400-1500 döda på svensk mark "So what?"

Lite perspektiv:

Kollar du SCBs dödstatistik per dag och jämför 2017/18 influensa säsong mot detta år så får du foljande:

1 okt-6 apr 2017/18 dog det 1699 mer människor än snittet 2015-2019
1 okt-6 apr 2019/20 dog det 947 färre människor än snittet 2015-2019

Lägger vi till dom 750 som dött i Covid-19 sedan 6 apr är diffen fortfarande ~1900 färre döda denna influensa säsong än 2017/18.

Varför stod ni inte på barrikaderna och krävde att samhället skulle stänga då?

Det är nog troligt att överdödligheten i år till slut kommer att överstiga den 2017/18, men inte med så mycket.

Hela tiden i samhället tar vi beslut eller underlåter att ta beslut som vi vet kommer att leda till dödsfall. Varje influensasäsong som vi inte låser in dom gamla, inte tar i dom med plasthandskar och inte förbjuder dom att träffa sina släktingar så dömer vi tusentals till döden.

Så även om vi som gemene man inte behöver konfronteras med dessa avväganden till vardags, utan nu plötsligt förfäras över att liv har ett pris, så är det så.
Citera
Medlem
joffrey.baratheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Hade du hängt med lite så hade du förstått vad grejern är med att stänga ner och isolera befolkningen.
Det handlar om att minska antalet smittade vilket minskar antalet döda.
Det handlar om att köpa tid istället för att viruset ska få härja fritt.
De här viruset kommer förmodligen aldrig att försvinna helt, men förmodligen kommer att vaccin att dämpa det så pass mycket att vi inte får en katastrof en gång per år.

Eller bromsmediciner.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Hade du hängt med lite så hade du förstått vad grejern är med att stänga ner och isolera befolkningen.
Det handlar om att minska antalet smittade vilket minskar antalet döda.
Det handlar om att köpa tid istället för att viruset ska få härja fritt.
De här viruset kommer förmodligen aldrig att försvinna helt, men förmodligen kommer att vaccin att dämpa det så pass mycket att vi inte får en katastrof en gång per år.

Ja, Sverige skulle naturligtvis ha stängts ned omedelbart.
Citera
2020-04-18, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Jag fattar inte hur ni inte kan tycka att det är värt att sitta inlåsta en tid för att bokstavligt talat rädda liv.
Kom igen nu för fan!

Jag är glad att de hysteriska skållade råttorna håller sig inlåsta så att de inte gör mer skada under krisen än vad de redan gjort. Tror ärligt talat att samhället hade tjänat på om de hade hålltits inlåsta efter krisen också. Det kostar ekonomiskt och psykiskt mycket för ett samhälle att låta irrationella alarmister gå fria på gator och torg. De kontaktar psyk, husläkaren och polisen vid minsta fis på tvären och försöker skapa panik på nätet vid minsta händelse de är med om. Alltid hittar de något att förfasa sig över.
Dessa trygghetsnarkomaner är paria för ett modernt samhälle.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jo, en journalist frågade det (i torsdags tror jag). Tegnell svarade: jag tänker inte stå här och räkna upp namnen, det kommer att stå på vår hemsida idag eller imorgon.
Ja, jag vet. Det jag undrar är varför de inte redovisat namnen tidigare eftersom de redan träffats så många gånger?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Vaccin var inte ett del av inlägget eftersom man inte i varje inlägg tar upp all tänkbar relevant bakgrundsinformation, och speciellt inte sådan som är självklar. Och det är inte alls säkert att ett vaccin öppnar möjlighet till resande mellan alla länder, för vaccinet kan ha begränsad effekt och/eller produceras i begränsad omfattning, så att man måste kombinera vaccinationsprogrammet med reserestriktioner och karantänregler.

Men visst, jag vet, det enda vi kan göra är "tvätta händerna" och hoppas på "flockimmunitet", trots att vi inte har en aning om huruvida tillräcklig immunitet kommer att utvecklas. FHM:s galna experiment skall fullföljas, oavsett hur många som dör, för det är ju "bara gamla och sjuka", eller hur?

Fast om ett vaccin är tillgängligt så bör det fungera även på den svenska befolkningen? Varför skulle inte dessa få resa över gränserna då? Erkänn att du tänkte fel och ge upp bara.

Länder som inte haft en utbredd smitta kan inte tillåta resenärer från andra länder då det räcker med en enda asymptomatisk resenär för att få fart på smittan igen.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Om det stämmer att folk redan börjat selekterats bort, och nekats vård, trots att det finns tomma vårdplatser, så kommer detta få ett rättsligt efterspel om skadestånd till anhöriga, som får tvångssteriliseringarna i Sverige att blekna i jämförelse! Force majeure kan inte åberopas, då resurserna finns, men inte nyttjas!

Dessa människor som nekats vård, har betalat skatt i det här landet. Samhällskontraktet är ett ingånget avtal. Jag kan inte se annat än att de etiska riktlinjer Socialstyrelsens givit ut, om vem som skall erhålla vård, och surret om biologisk ålder, är annat än rakt igenom lagvidrigt, något för en jurist att sätta tänderna i.

Historien upprepar sig, kan man tycka.

Tunga kritiken: ”Ofattbart att fältsjukhuset inte har öppnat”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/tunga-kritiken-ofattbart-att-faltsjukhuset-inte-oppnat

Tvångssteriliseringarna i Sverige
http://psykmuseet.se/2014/08/tvangssteriliseringarna-i-sverige/

Helt ofattbart, samtidigt om man har någon erfarenhet av Psykopati i arbetslivet och failade Sovjetsystem så ser man ju likheter.

Detta borde som du är inne på vara rent guld för vissa Jurister att sätta tänderna i.
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja, Sverige skulle naturligtvis ha stängts ned omedelbart.
exakt!
Citera
2020-04-18, 16:54
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
En ärlig fråga, hur tror du spanska sjukan, hong kong influensa, SARS och vad fan dom nu heter försvann?
Det fanns inget vaccin, man uppnådde inte full flockimmunitet?

Hong Kong influensan är en av dom virus-stammar som cirkulerat med årets säsongsinfluensa (2019-2020)
Citera
2020-04-18, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Vi tror att du fått de där om bakfoten.

Om en tredjedel av stockholmarna vore smittade så måste man dra slutsatsen att behovet av sjukvård är betydligt mindre än befarat, och att dödligheten ligger strax över 0,12%.

Considering the appraised amount of infections on the 3rd of April was 2.5% and that we haven’t yet seen the brunt of those deaths (which will reveal themselves fully around the 21/22nd), that last week an estimate of 10% was made alongside 7% of pregnant women testing positive (which supports the claim) — for us to actually be at 33% means we’re going to see a huge amount of deaths in comparison. Jesus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in