2020-04-18, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Alsing-fallet visar hur lömskt detta virus är. Falsk förbättring och sedan försämras man och dör. Många sådana vittnesmål jorden runt. Intressant tidslinje.

Den 25 mars instagrammade Alsing att han skulle vara hemma.

https://www.expressen.se/noje/adam-alsings-sista-tid-lamnade-radion/

Vännerna spekulerar att Alsing blivit smittad på Boris Kuzmics födelsedagskalas i början på mars. Många andra kändisar på den festen.

Vännerna trodde att AA var på bättringsvägen.

– Jag pratade med Adam, inte nu i helgen men förra helgen, då kände han sig bättre. Febern hade släppt och han skulle bara bli av med den sista hostan så sa han att jag skulle få smaka, för han älskade att köra boxning.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/Xg77Ao/adam-alsing-tranade-hart-efter-festen
Ja det där är riktigt skumt med detta virus. En extra grej som inte är vanligt (?) vid andra coronor eller sars. Vad är det? Vill ha mer svar om dessa händelseförlopp. Tragiskt med Adam hade nog kunnat gå år andra hållet med. Däremot tror jag träningen han höll på med kanske fick smittan där. Festen var mitten av mars, inte början vilket påverkar en del.
Citera
2020-04-18, 16:38
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det är mer också. Tegnell sa uttryckligen att Italiens höga siffror berodde på att de tyvärr hade fått in smittan bland sina äldre. De visste om detta men tappade bollen.

Sedan blir man ju förövrigt trött på detta eviga tjat från honom att detta bara drabbar äldre. Visst det verkar drabba som mest men vem som helst som det visat sig kan bli allvarligt sjuk och dö.
Ja!

Jag önskar att någon snart redovisar alla hans felaktiga antaganden inför honom på någon PK.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
*VARNING FÖR DESINFORMATION*

Visste väl att det var något lurt när du inte kunde presentera en riktig länk. Siffrorna från 2020 kommer inte från ISTAT.

Siffrorna från 2020 är från en annan sida, italiaora, som visar ett urval av valda kommuner. Urvalet är 1084 av 5866 kommuner och av de så gör italiaora ett statistiskt antagande.

De riktiga siffrorna från ISTAT för de tre första månaderna från samma 1084 provinser visar:

Dödsfall jan-mars
2015: 34 339 dödsfall
2016: 30.411 dödsfall
2017: 35 018 dödsfall
2018: 33 520 dödsfall
2019: 33.575 dödsfall
2020: 40 244 dödsfall

ISTAT visar en dubbering och till och med 10x högre dödsfall i många provinser.
Kommer givetvis att köra damage control på dina inlägg om detta.
https://www.ilsole24ore.com/art/siamo-l-unico-paese-mondo-che-sta-distruggendo-sua-economia-e-sua-cultura-causa-virus-ADemZwK
Citera
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
90 år och äldre. Och så har det varit långt innan covid-19. De äldsta betraktas som allt för sköra för att orka med respiratorbehandling. Luft trycks ned till redan svårt skadade lungblåsor.

De kan räddas med syrgas, hela du påminner om en demografisk dödsmaskin, jag vet att du förespråkar ohämmad migration, vill du förstöra den svenska genetiska arvsmassan?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Intressant teori tycker jag. Det kan faktiskt vara så att reagerar annorlunda om man får viruset i munnen än att man andas in det.

Jag är ingen läkare, Men låter rimligt. Får man in det tex via munnen/näsan först så borde kroppen hinna attackera och bryta ner det. Eller iallafall hinna göra någonting. Går det direkt ner i lungorna har kroppen förlorat tid.
Citera
2020-04-18, 16:39
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
En faktor till : Om man väljer en statistiker med rötter från riksdagen som Tom Britton har (pappan var Socialdemokratisk politiker, Riksdagen) kan tolkningen bli politiskt "logarytmisk".
Det kan förklara hur han fått sin röst hörd i pandemin, han är trots allt matematiker och inget annat.
Hur han ska kunna vara till hjälp under en pandemi har jag svårt att se, möjligen efter när alla siffror kommer fram kan han göra något som kan vara av värde. Men just nu är han inte viktig.
Citera
2020-04-18, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det har du ju rätt i. Antalet döda bör vara högre. Frågan är bara hur mycket högre

Är det 3000 döda redan, så är vi uppe i 2.5 miljoner smittade. Ungefär halvvägs mot flockimmunitet.

Jag tittade på Östergötland. Där har såväl IVA som vårdade på sjukhus legat still under April. Kan kanske indikera att det är peak under April.

Varför räknar du med en dödlighet på 0.1%. Vad jag har sett är 0.3% lower bound.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Fler har dött än Estonia och tsunamikatastrofen sammanlagt men detta är bara början. Mer än dubbelt så många kommer att dö av bara de som är smittade hittils och spridningen fortsätter.

Det var väl bara 500 svenskar som dog vid Estonia? runt 850 totalt..
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Triumpf-Of-The-Ill
1545 döda
13950 bekräftat smittade

Innebär ~11% dödlighet i Sverige.

Just saying.

Lite kul att det måste dö 100 personer om dagen nu ett tag framöver för att ni ska bespara på sin höjd en pizzeria konkursen.

Samtidigt i Norge: 2 döda. Samhället är redan nu på gång. Man försöker inte hålla några kebabhak öppna så att det visuellt psykologiskt verkar som att allt rullar på som vidare. Här i Norge har de ändrade öppettider.

Ni får det samhälle ni förtjänar. Ni har alla skuld till situationen. Du som i vartfall är emot, varför har du inte gjort mer? Varför ställer ni inte upp giljotiner till ansvariga?

Mjo sen misstänker dom att 10% Är smittade = 1000000 då ligger dödligheten på 0.15% Helt plötsligt.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Visst är det pinsamt! Vi ses som pestsmittade. (Vilket vi ju också är...)

Nu kan jag såklart inte tala för dig, men vi andra är inte pestsmittade.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Stämmer inte. Bara för att folk vistas ute, grillar eller går till affären så är allt inte som vanligt. Överallt ser man färre folk på stan, butiker har infört avståndsregler, fotbollen är inställd, gym stängda, kaféer stängda och folk umgås mindre än tidigare.

Vettiga och rimliga åtgärder som vi troligtvis kommer att få se fram till Juni.
Det stämmer som du säger att det är mindre folk ute (även om de börjar öka igen, speciellt i Stockholm).
Men de som gjorts räcker inte. Det har inte gjorts tillräckligt och de kommer vi att få se snart.
Tegnell tjatar om sin planande kurva men det stämmer inte heller. Eftersläpningar räddar inte siffrorna.
Och ute i landet har de bara börjat...
Citera
2020-04-18, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
En faktor till : Om man väljer en statistiker med rötter från riksdagen som Tom Britton har (pappan var Socialdemokratisk politiker, Riksdagen) kan tolkningen bli politiskt "logarytmisk".

Ytterligare ett påhitt för att kunna lugna ner folket efter man presenterat över 100 döda idag.
"Var inte rädda, de flesta är smittade nu, det är snart över, bara några andra få till ska dö sen kan ni festa som vanligt igen".

Sen vid 500 döda per dag kommer en stor reportage där man har undersökt alla som dött och man kommit fram att de hade max 1-2 år kvar att leva pga åldern eller sjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in