Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/teorierna-darfor-drabbas-barn-inte-lika-hart-av-corona/
Bara några enstaka procent av de som blir sjuka i corona är barn, visar en sammanställning av studier på närmare 100 000 smittade.
Anledningen är att barn har ett annat immunförsvar än vuxna, menar forskare, skriver SVT.
Ett outvecklat protein skyddar nämligen barnen.
Om dom inte blir sjuka så smittar dom inte.
Det finns inte heller några fall av stora utbrott i skolor. Vilket stärker tesen om att barn inte bidrar nämnvärt till smittspridning.
EDIT:
Vidare gäller att en stäng skola leder till att barn umgås iaf. Och kanske mer över åldersgränser. Vilket kan leda till värre smittspridning.
De som gapar över stängda skolor verkar inte förstå att det har konsekvenser.
Jag tycker man ska vara försiktig gällande barn kan smittas eller inte. Man vet inte hur deras immunsystem längre fram kommer att reagera på att ha haft detta virus och vad som kommer hända i deras kroppar om de får viruset.
En annan förklaring är att småbarn ofta blir snuviga av andra coronavirus, sådana som funnits länge och som bara ger förkylningar. Deras immunförsvar klarar därför av att bekämpa även det nya coronaviruset bättre.
Att en låg andel barn diagnosticerats med covid-19 kan också ha påverkats av att färre blivit testade då deras symptom varit milda.
Den nya studien konstaterar också att det hos barn med milda covid-19-symptom sannolikt inte är nödvändigt att göra lungröntgen eller datortomografi.
Det finns också ett
stort mörkertal ibland barnen, där många får så milda symtom så de inte ens testas. Det är nytt virus och man har sett att många som genomgått viruset fått en del påverkan på sina lungor. Jag har förstått att effekten av skolstängning är väldigt liten på smittspridningen, men forskningen kan inte veta än vilka effekter vi har efter vi haft viruset. Det är ett stort mörkertal bland hela befolkningen och bland barn också, därför anser jag att man alltid ska ha
försiktighetsprincipen.