2020-04-18, 12:37
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag har också reagerat på detta! Schulman skrev ju bara någon/några dar innan, något hånfullt om folk som inte stöttade Sveriges linje osv. Sen dan efter eller så, dog Alsing och så skrev han en hyllning till Alsing. Och nån dag senare börjar han vända kappan?

Ja, en lista vore bra, likt den om ATs citat och felaktiga spådomar.

Kappvändare är rätt obehagliga människor. De får nog räkna med att stå ut med frågor efteråt, såsom: varför reagerade du just vid 1400 döda i covid, och inte vid 700 döda? Hur gick ditt resonemang där... Osv.

Orkar inte mer
Orkar inte titta på svenska kurvan längre heller, sitta där och kisa och granska den med vickad nacke, försöker med tankekraft platta till den, försöker önsketänka att jag ser den falla, men det ser man ju faktiskt att den inte riktigt gör. Ligger den ens på en platå? Stiger den inte lite fortfarande, när de eftersläpande dödsfallen matas in i systemet? Jag orkar inte med mer av det heller. Det är så många siffror och så många ord, och ändå så luddigt. Orkar inte med några fler ”nästan-bra” nyheter. Vill inte höra mer ”försiktig optimism” om ”avstanning”, jag vill ha raka besked, jag vill att någon pratar klarspråk. Och om det inte går, säg ingenting, var tyst. Jag går och lägger mig, väck mig när vi vet nåt på riktigt.

Källa Expressen

Avskummet Alex Schulman orkar inte mer. Varför orkar han inte mer när allt går så bra? Varför vill han inte höra mer "försiktig optimism" och "avstanning" (från Anders Tegnell?)?

Avskummet Alex Schulman vill ha raka besked och klarspråk. Från vem? Vem syftar han på?
Citera
2020-04-18, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jepp, vi vet väldigt lite men det är perniciöst minst sagt. Nu håller dårarna på med att förklara viruset ofarligt när man upptäckt att det är mer spritt och således mindre procentuellt dödligt. Det är tvärtom riktigt dåliga nyheter. Vi har alltså ett virus som obemärkt kan sprida sig i stora populationer utan att märkas och ge inga eller lindriga symptom hos de flesta. Men när det slår till så gör det det med kraft och är verkligen dödligt. Vi har heller ingen förståelse varför, ej heller några mediciner eller behandlingsprotokoll som är tillräckligt effektiva mot det. De nya fynden manar än mer till försiktighetsåtgärder.

Ja, man ska inte låta folk med begränsad tankeförmåga att ta beslut i sådana här lägen.

Ja allla utom husgurun Anders Tegnell vet väl nu att asymtomatisk spridning är enorm.

Skit-viruset ger sig ju också på olika organ. när det är i kroppen verkar det ge sig på det organ som är svagast + lungorna.

Kanske ingen immunitet och det riktigt läskiga,

Nu har viruset gått igenom människokroppen en runda och kan mycket väl mutera till något riktigt obehagligt.

Är det skapat i labb så kan man ju gissa att det kommer uppföra sig som spanska sjukan och den var relativt ofarlig första vändan och livsfarlig rond två.
Citera
2020-04-18, 12:38
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twenty4Seven
Tegnells kommande svar på frågan ang att antikroppar inte betyder immunitet?

”Man kan mäta immunitet på olika sätt.”

Och Sverige kommer svälja allt med hull och hår!

Så inga andra länder har experter? Bara Tegnell och co i hela världen som räknas till experter?

FHM vägrar presentera rön från andra länder.

Egna med, för de har inga. De är bara att platta kurvan som visst inte låter sig plattas. Var lugna. Tegnell har koll!

Det finns olika sätt att mäta immunitet visst, men han svarade ju inte på frågan. Ja, man kan ha antikroppar utan att kunna göra sig av med sjukdomen. Det händer ibland vid borrelia. Händer vid HIV. Händer vid vattkoppor där dock immunsystemet lyckas hålla sjukdomen latent till stor del.

Frågan var, ger antikroppar immunitet? Man forskar på detta. Det kanske kan kännas bra för svensken att det görs även om det inte presenteras i media annat än som clickbait. Så nej, man säger inte att antikroppar inte ger immunitet. Man säger att man måste undersöka saken. Naturligtvis för att hindra de som har antikroppar att utsätta sig för risker, om de tror att man bara kan ha sjukdomen en gång.
Citera
2020-04-18, 12:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
En ärlig fråga, hur tror du spanska sjukan, hong kong influensa, SARS och vad fan dom nu heter försvann?
Det fanns inget vaccin, man uppnådde inte full flockimmunitet?

Jag har ett svar till dig.
-vissa bränner ut sig själva.

-andra får man bort genom att pressa ned utbrottet (lockdown) och sen "testa-testa-testa" och slå ned stenhårt på lokala utbrott och sätta dom i karantän tills man bränt ut viruset.
Och om det ligger latent, som HIV, och man bor i ett land med tex 15% infekterade? Vad gör man då?
Citera
2020-04-18, 12:40
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Håller inte med dig i ditt resonemang, min uppfattning är att Tegnell och FHM har haft väldigt dålig koll på dettta virus och deras agerande har konstant varit för svagt pga att de underskattat virusets spridning och belastning på sjukvården. Man skall inte glömma att om de istället stängt gränserna i början på mars skulle sverige kunnat vara öppet och man skulle kunna hantera eventuella fall med smittspårning och det hade vi haft utrustning till.

Misstaget många gör när de försöker avgöra hur farligt viruset är att bara titta på dödligheten när de insjuknande kan få vård. Den stora faran med detta virus är att de snabbt överlastar vården och då är det inte "bara" äldre eller de som är i riskgrupperna som dör och dödligheten går upp minst 10ggr.

Istället för att försöka värdera en persons liv är en mycket mer relevant fråga om din (och andras) resor under en pågående pandemi var värd kostnaden för alla dessa lockdowns i världen?

Tror du jag va på nöjesresa?? Jag hade redan varit till sjöss några veckor innan detta vansinne bröt ut. Hade du eller dina lipkärringar till polare fått bestämma så hade jag förmodligen ännu inte kommit mig hem
Citera
2020-04-18, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Nu börjar jag förstå vad folk gnäller om, den är väldigt annorlunda mot worldometer
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Problemet med din graf (eller hovnarren Tegnells) är ju att man varje dag tar antalet fall och bygger på tidigare dagars staplar och inte dagens.

På så sätt ser kurvan hela tiden fallande ut.

Det beror ju på att man för de senaste 4 dagarna inte har alla dödsfall ännu.

tittar man istället på worldometer så är ju kurvan kraftigt ökande.

Då förstod jag förmodligen sist i tråden det tricket som hovnarren använder sig av.

Är fullt medveten över att det fylls på.
Har följt detta ett tag nu.
Och hur mycket det fylls på.och de 3-4 närmaste dagarna är självklart aldrig tillförlitliga.
Och som det ser ut nu så verkar kurvan inte stiga exponentiellt längre. Den ökningen har minskat rejält.

Här är den posten jag gör varje veckodag.
Och uppdaterar. Här kan du se hur mycket som fyllts på bakåt vid minst tre dagars redovisning. Att det skulle tillkomma 30-70 ytterligare på dagarna 9-11/4 har jag svårt att se.

Dags för dagens uppdatering
FHM graf 17/4 på antalet döda i covid-19

17/4 https://m.imgur.com/a/4LRmelW

16/4 https://m.imgur.com/a/v37y21L

15/4 https://imgur.com/a/uCOyVPB

Här är ett foto på grafen från idag.
Som vi alla vet så fylls det på dagar i efterhand. (grönt)
Jämför också med grafen från igår.
Så får man ett hum om hur mycket det fylls på dag efter dag.

Fortfarande fylls det på antal döda den 8/4. Med snart ca 100 döda.

Sen är det ett stort hopp nedåt till den 9/4 och framåt. Och det är inga ”dramatiska” påfyllningar härifrån.

Ser fortfarande stabilt ut från 9/4. Ingen dramatisk höjning. Kommer fyllas på men har svårt att tro att det fylls på med 30-50st på varje dag.

Fortsätter detta i en vecka till så ser läget väldigt stabilt ut.
Dock är det ju ett otroligt tryck i sthlm och södermanland. Det rapporterade ju Björn igår. Och de siffrorna ser vi först om 5-7 dagar.
Citera
2020-04-18, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det fins inga bevis för att nedstängning fungerar. För att bevisa det behöver du ge ett kvantitativt värde på hur bra det fungerar. Det kan du inte.

Det är ungefär som att "om jag står på händerna när jag kokar vatten så kokar det till slut". Det stämmer säkert, men det skulle ha kokat ändå.

Hur tror du tidigare pandemier dog ut?
Citera
2020-04-18, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det fins inga bevis för att nedstängning fungerar. För att bevisa det behöver du ge ett kvantitativt värde på hur bra det fungerar. Det kan du inte.
Varsågod:

https://www.euromomo.eu/slices/Maps-2020/MAP-2020-14.png

Jämför överdödligheten v 14 för de nordiska länderna. Dessa länder är väldigt likartade och hade utbrott av coronavirussmitta ungefär samtidigt. Danmark, Norge, Finland och Estland valde att införa hårda restriktioner, medan Sverige valde sin egen väg. Här ser du resultatet några veckor senare. Sveriges överdödlighet ligger på högsta nivån, "very high", medan grannländerna Danmark, Norge, Finland och Estland inte har någon överdödlighet alls "no excess".

Går vi tillbaka till v 13 ser du att Sveriges överdödlighet var på gång redan då, på nivån "above expected", så du ser trenden över tid.

https://www.euromomo.eu/slices/Maps-2020/MAP-2020-13.png

Game over.
Citera
2020-04-18, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Men varför stängde man inte ner när alla andra stängde ner, då skulle smittspridningen minskat och möjligheten för smittspårning hade funnits? Dessutom skulle dödssiffran inte varit så hög som den är idag.
FHM har inte verkat för att stoppa smittspridningen från första början när alla svenskar kom hem från Italien där smittan var utbredd, man testade inte inte en enda resenär, ingen blev satt i karantän utan dom kunde göra som dom ville när dom kommit hem.
Hade FHM redan då strategin klar för hur dom skall göra? Det verkar som att man velat ha smittan i Sverige från första början och sedan har man varit väldigt sent ute med div restriktioner och uppmaningar, det verkar som att man antingen inte vet hur man ska agera eller så ville man ha smittan här, vad tror du?

Arroganta och lata och fat cat syndrome är ett av svaren.

Det andra är total-havererad krishantering.

dom har PRATAT om att skydda äldre-äldre men ingen har faktiskt skyddat äldre-äldre.
Sen när dom blev smittade kliade dom sig i huvudet och förstod inte varför.

Ett till svar är asymtomatisk smitta, 20 Januari visste man om det men de feta katterna på FHM orkar inte googla.
Citera
2020-04-18, 12:45
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det var ett riktigt vidrigt inlägg från din sida. Folk måste få ha andra åsikter utan att man önskar dom en ond bråd död. Skämmes tamejfan!
Ursäkta men jag tappar det ibland när vissa är så känslolösa och tycker att det inte gör något att äldre och sjuka dör för att han ska kunna gå ut på krogen snabbare.
Citera
2020-04-18, 12:45
Medlem
Hur ser det ut i övriga världen? Är det något land som är påväg mot det normala samhälle eller ser stora skillnader jämfört med tidigare gällande smittade och döda?
Citera
2020-04-18, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Visst fungerar lockdown, problemet är bara att skadeverkningarna på samhället bli tiofalt värre än de fåtal liv du lyckas rädda. Värsta exemplet är vad som nu sker i Afrika där många länder panikstänger ner allting. Genomsnittsinkomster i Afrika är ca 3dollar per dag och det saknas sociala skyddsnät. Resultatet är att miljontals afrikaner kommer att svälta ihjäl i stället samtidigt som soldater patrullerar för att skjuta dom som bryter mot lockdown för att över huvud taget få mat för dagen. Dom kör med bulldozrar för att jämna handelsplatser till marken, den enda inkomsten för många.

Det Italien gör är en katastrof på många plan, dom har försatt landet i bankrutt utan att man för den skull räddar några liv. Mångdubbelt fler liv kommer att förloras i sidoeffekter. En hel generation av ungas möjligheter har slagit i spillror.

Lägg av med överdrifterna din pajas. Nån månads lockdown spelar förstås ingen roll i det stora hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in