2020-04-18, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det spelar ingen roll. Flockimmunitet funkar inte med detta virus enligt WHO, eftersom man inte blir riktigt immun efter att ha haft sjukdomen. I alla fall inte alla och hur länge eventuell immunitet sitter i vet man inte.

https://news.sky.com/story/coronavirus-no-evidence-that-covid-19-survivors-have-immunity-who-warns-11975011

Det finns inga bevis för att de funkar nej. Ingen vet. Det är absolut inte samma sak som att det inte funkar.

Jag har ingen aning. Jag tror vi får leva med viruset länge, länge.
Citera
2020-04-18, 08:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Oj du framstår som närmast överbegåvad! WHO varnar för immuntester då det inte finns bevis för att man blir immun av Coronaviruset. Jag förstår allt mycket väl så du behöver inte skriva mig på näsan din lilla spoling. Om det är så att en andel inte skapar immunitet efter genomliden sjukdom förefaller det sig dåraktigt att använda flockimmunitet som strategi. Då vill vi inte ha en långsam smittspridning, då vill vi strypa spridningen så att så få smittas som möjligt.

Ja, utprovningen av mediciner går ju så fort nu. Varje DAG som man kan vinna, kan vara skillnaden mellan liv och död för en person som blir smittad EN dag senare, och hinner få medicinen i tid. Vad är det som gör att våra makthavare inte förstår det..? Fast de fått det förklarat för sig bland annat i debattartikeln av de (var det 16?) forskarna i veckan.

Jag tror att det har gått prestige i det, tyvärr. Varken FHM eller Regeringen kan erkänna längre, att de har gjort fel från början.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det är en märkbar happening inom svensk myndighetsbyråkrati. Det har först en massa terorier byggda på hur andra virus uppträder. Men när det visar sig fel och det blir på ett annat sätt och FHM hänger de inte med. Hela världen kritiserar Sverige. Lustigt att det finns folk som stödjer vår regering. Jag gör det aldrig!

Det man kan kritisera allra starkas är bristen på skyddsutrustning, brist testmöjligheter och beredskap. Verkar som vi levt i fredens paradis där inget ont kan hända bara vi samarbetar inom EU.

Happening är att inte ha några valmöjligheter. Det är bara se på när det drabbar oss och försöka dämpa skadorna.

Men att du misstror och inte stödjer vår regering kanske egentligen handlar om din förmåga att ta till dig beslut från ledare, chefer och auktoriteter i allmänt?
Att så fort någon inte tar beslut som du vill eller gillar så är det helt omöjligt att rätta sig i ledet.
Så länge en chef eller ledare gör som du vill så är det en bra chef. 😃
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Ja vi får se.
Kan ju bli att de bara sopat allt under mattan en tid.
Och får smittspridningen senare istället.
Pratat med några danskar och de är jätteoroliga att det ska bli en karantän igen.

Tror jag också att de är men vi får hålla tummarna att de lyckas, vilket jag tror så länge de har sina gränser stängde och ev. isolera nya utbrott.
Citera
2020-04-18, 08:07
Medlem
Citat:
Jo nu vet du hur FHM räknar
Jag visade ju det 😃
FHM rapporterar på presskonferensen de döda som rapporterats in varje dag till dem.
Och sen lägger de in de döda in i grafen på just den dagen de dött.
Och när man gör det så får ju man ett snitt på hur många som verkligen dör i corona per dag.
Och som det ser ut nu så ökar inte den kurvan nämnvärt. Dvs det dör ca 60 per dag.
Tycker självklart att det är förjäkligt att massa människor får lida av detta och att det dör en hel del äldre och utsatta i förtid.

Men fortsätter utvecklingen som den sett ut sista tiden så är det positivt.

Fetat, tack Schablack för nu förstår jag varför kurvan alltid ser ut som "det börjar plana ut nu"

Hade man istället lagt in fallen på kurvan den dag DOM RAPPORTERAS så hade kurvan dragit iväg som ett spjut rakt upp.

Nu fyller man ju på "bakifrån" och det ser flackare ut.
Citera
2020-04-18, 08:07
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Det brukar inte ta så lång tid innan Anders Corona Bob T behöver pudla sina tvärsäkra uttalande.

'No evidence' that COVID-19 survivors have immunity, WHO warns’

https://news.sky.com/story/coronavirus-no-evidence-that-covid-19-survivors-have-immunity-who-warns-11975011

Kan tillägga att en del också handlar om testernas säkerhet och risker med falska resultat.

En nolla som Tegnell verkar tro att antikroppar betyder att man är immun, när det i själva verket bara betyder att man har spår av en virusinfektion. Det är som att säga att ett land som har en militär är immun mot attacker av andra länder.

Även om man har antikroppar så kan immunförsvaret bli överrumplat och övermannat av en stor dos virus som man plötsligt andas in, speciellt om antikropparna är få och svaga.

Men även om man har många antikroppar så kan man överrumplas, om immunförsvaret är försvagat av något annat, t.ex för att man druckit alkohol. Antikropparna identifierar bara viruset för t-cellerna, så att dessa kan slå ut viruset. Finns det inte tillräckligt av dem, eller om övriga immunförsvaret är upptaget med annat så kan viruset ändå få ett fäste.

En dåre denna Tegnell.
Citera
2020-04-18, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Regeringen har haft TOTAL beröringsskräck inför detta. Dom har bara blundat och hoppats att det skall försvinna, vilket det inte gjort.

FHM och deras posterboy Anders Tegnell har suttit med sina teoretiska modeller och försökt sig på ett enormt experiment.

Vi har 10% döda av de bekräftat smittade, det är KATASTROF.

Yeah right 😂
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
You can see it in this thread every day. It’s the reason I left Reddit after they suddenly appeared like a storm, and it’s become the same here.

Half of their goal is to try and ridicule their opposition through exaggerations and misunderstandings, very few seem open to having a civilized discussion but instead run to the “You’re not an expert!!!!” spam button the second numbers are discussed.

Exakt så!

Varför inte svensken vaknar är för mig ett mysterium.

Jag är rätt tolerant men denna krishantering och följande historierevisionism har gjort mig helt vansinnig, helt klar att min inre viking har vaknat så hur får man 6 miljoner vikingar att vakna ur sin PK slummer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tror jag också att de är men vi får hålla tummarna att de lyckas, vilket jag tror så länge de har sina gränser stängde och ev. isolera nya utbrott.

Jag hoppas Svenska modellen får rätt
Citera
2020-04-18, 08:09
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Regeringen har haft TOTAL beröringsskräck inför detta. Dom har bara blundat och hoppats att det skall försvinna, vilket det inte gjort.

FHM och deras posterboy Anders Tegnell har suttit med sina teoretiska modeller och försökt sig på ett enormt experiment.

Vi har 10% döda av de bekräftat smittade, det är KATASTROF.

Regeringen har ju avskrivit sig allt ansvar från dag 1. Löfven säger jag är ingen expert utan litar bara på vad FHM säger. Fint kanske så. Han är ju ingen expert. Men om FHM gör tvärtom vad hela världens expertis säger så kanske det ligger inom hans ansvar att tillsätta ett nytt FHM? Speciellt när de alltså nu erkänner själva att det sabbade det genom t.ex detta med att skydda våra äldre.
Citera
2020-04-18, 08:10
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Jo nu vet du hur FHM räknar
Jag visade ju det 😃
FHM rapporterar på presskonferensen de döda som rapporterats in varje dag till dem.
Och sen lägger de in de döda in i grafen på just den dagen de dött.
Och när man gör det så får ju man ett snitt på hur många som verkligen dör i corona per dag.
Och som det ser ut nu så ökar inte den kurvan nämnvärt. Dvs det dör ca 60 per dag.
Tycker självklart att det är förjäkligt att massa människor får lida av detta och att det dör en hel del äldre och utsatta i förtid.

Men fortsätter utvecklingen som den sett ut sista tiden så är det positivt.

Jag har fattat att de använder ett medelvärde men för mig så känns det som om de försöker trolla med statistiken. Vilket du också vet att man kan göra.
Citera
2020-04-18, 08:10
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ledsen om du inte förstår vad det betyder men jag använder de ord jag vill inget du kan styra över.
Fråga gärna om du vill att jag skall förklara för dig.

Frivillig hemma karantän är ett uttryck man har hittat på, punkt.

Ordet "frivillig" är nyckeln för att låsa upp meningen, det sker inga kontroller eller påföljder om denna "karantänen" bryts på något sätt således är det business as usual för dom som får RÅDET att stanna hemma, det är en uppmaning,ett råd...men man använde uttrycket "frivillig hemmakarantän" för att ge mer pondus och för att förmedla känslan av att någonting görs till lättpåverkade kretiner som dig.

Du kan omöjligen förklara någonting du själv är totalt oförståendes inför.

Här kan du läsa lite om karantän och vad det innebär:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Karant%C3%A4n

Så fort man lägger till ordet "frivillig" till ordet "karantän" så blir uttrycket meningslöst eftersom det då tappar sin definition.

Man skulle givetvis satt alla som kom med plan från Kina och Italien, Iran i riktig karantän vilket Staten och FHM har lagstöd för:

Citat:
Sverige indelas allvarliga smittsamma sjukdomar i fyra kategorier: anmälningspliktiga, smittspårningspliktiga, allmänfarliga och samhällsfarliga sjukdomar[3]. Tre i den sistnämnda kategorin, SARS, smittkoppor och ebola[4], ger staten rätt att hålla en misstänkt smittad person i karantän eller att spärra av ett geografiskt område för att minska risken för smittspridning. Detta görs med stöd av Smittskyddslagen, 3 kap. 9-10 §. En person kan därvid kvarhållas i karantän på order av en smittskyddsläkare. Avspärrning av ett geografiskt område beordras av Folkhälsomyndigheten.

Varsågod du har nu lärt dig någonting, du behöver inte tacka mig.
Senast redigerad av shponglad 2020-04-18 kl. 08:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in