Citat:
Ursprungligen postat av
57Emma
Ledsen om du inte förstår vad det betyder men jag använder de ord jag vill inget du kan styra över.
Fråga gärna om du vill att jag skall förklara för dig.
Frivillig hemma karantän är ett uttryck man har hittat på, punkt.
Ordet "frivillig" är nyckeln för att låsa upp meningen, det sker inga kontroller eller påföljder om denna "karantänen" bryts på något sätt således är det business as usual för dom som får RÅDET att stanna hemma, det är en uppmaning,ett råd...men man använde uttrycket "frivillig hemmakarantän" för att ge mer pondus och för att förmedla känslan av att någonting görs till lättpåverkade kretiner som dig.
Du kan omöjligen förklara någonting du själv är totalt oförståendes inför.
Här kan du läsa lite om karantän och vad det innebär:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Karant%C3%A4n
Så fort man lägger till ordet "frivillig" till ordet "karantän" så blir uttrycket meningslöst eftersom det då tappar sin definition.
Man skulle givetvis satt alla som kom med plan från Kina och Italien, Iran i riktig karantän vilket Staten och FHM har lagstöd för:
Citat:
Sverige indelas allvarliga smittsamma sjukdomar i fyra kategorier: anmälningspliktiga, smittspårningspliktiga, allmänfarliga och samhällsfarliga sjukdomar[3]. Tre i den sistnämnda kategorin, SARS, smittkoppor och ebola[4], ger staten rätt att hålla en misstänkt smittad person i karantän eller att spärra av ett geografiskt område för att minska risken för smittspridning. Detta görs med stöd av Smittskyddslagen, 3 kap. 9-10 §. En person kan därvid kvarhållas i karantän på order av en smittskyddsläkare. Avspärrning av ett geografiskt område beordras av Folkhälsomyndigheten.
Varsågod du har nu lärt dig någonting, du behöver inte tacka mig.