2020-04-17, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Möjligt men Europa är inte världen.
Åtminstone Ryssland, Norge, Finland och Island borde vara mer glesbefolkade länder än Sverige. I Europa då alltså. Finns betydligt fler i världen.
Fast Ryssland är nog mer tätbefolkat än Sverige, ifall du skalar bort de enorma områdena med obebodd vildmark. I de delar av Ryssland där "alla" ryssar bor, där är det relativt tätbefolkat. Ryska städer är mer kompakta än svenska och man lever tätare inpå varandra.

Den här kartan över mobiltäckning visar var folk bor. Resten är i stort sett vildmark:

https://pbs.twimg.com/media/EBX3jY_XkAEabs-.jpg

Det är ungefär som Kanada. I teorin ett glesbefolkat land, men i stort sett hela befolkningen återfinns ju i ett smalt band i söder, längs gränsen till USA, sedan har de enorma ytor ovanför det som är nästan helt folktomma. Och viruset sprids ju bara där folk bor, så det är helt irrelevant att räkna med vildmarken.

Justerade siffror för befolkningstäthet när man plockar bort alla obebodda ytor:

https://images.theconversation.com/files/202439/original/file-20180118-158516-tnqwih.png?ixlib=rb-1.1.0&q=45&auto=format&w=1000&fit=clip

Då är Spanien mer tätbefolkat än Holland.
Citera
2020-04-17, 23:51
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Vet nån varför dom klassar folk med intellektuell funktionsnedsättning som en riskgrupp?? Jag får inte det att gå ihop. Är man mer mottaglig för Corona i fall man är utvecklingsstörd?
Läs vanlig svensk läkarekårs syn på sina medmänniskor. Se hur Lunda läkare skötte Vipeholm. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vipeholm
Ett av många exempel på hur befolkningen ej har insyn och rättssäkerheten är åsidosatt.
Citera
2020-04-17, 23:52
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Även Sverige missar döda i covid på äldreboenden.

FHM är medvetna om detta, (se artikel) det är dock något de noga verkar undvika att själva nämna och problematisera kring, på alla PK, av ngn anledning. Varför vet jag inte.

Journalister ställde inga uppföljande frågor om detta, vad jag kunde se idag. Trots att Aftonbladet sa till mig att de trodde det skulle tas upp på PK idag då det ju är "allvarliga uppgifter" (Aftonbladets ord).

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7453965

FHM skiter totalt i vilka som dör och statistiken. Så enkelt är det bara.
Citera
2020-04-17, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Fast du talade om befolkningstätheten i Sverige jämfört med andra länder i Europa. Inte om att region Sörmland ligger inom pendlingsavstånd från Stockholm.

Bor du i t.ex. vallonska Namur i Belgien är chansen att du skulle pendla till flamländska Antwerpen noll komma ett. Man pendlar inte som i Sverige. Bor du i sörmländska Nyköping är chansen att du skulle pendla till Stockholm kanske 100 gånger större. Har inget med landets genomsnittliga befolkningstäthet att göra. För övrigt är Sörmlands höga dödssiffror beroende av smitta på äldreboenden, inte av döda pendlare.

Hur vill du då förklara Uppsala och Västmanlands län relativt lägre dödstal? Tillhör samma tätbefolkade region med minst lika intensiv inpendling som det relativt glesbefolkade Sörmlands län.

Folks rörelsemönster är det avgörande! Det är genom rörelse smitta sprids! Du måste ju begripa att smittan sprids på något sätt och inte magiskt dyker upp på äldreboenden från ingenstans! Exempelvis smittkedjor involverande pendlare, hur kan det vara svårt att förstå?

Brussel är ett nav i Belgien, du kan omöjligen tro att resor mellan exempelvis Namur och Bryssel, eller Brussel och Antwerpen är ovanliga!

Sedan är väl både Västmanland och Uppsala topp 5 hårdast drabbade.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Intressant bieffekt:
Sverige har ett bra rykte i coronatider, ett land där man kan leva som vanligt och dessutom få den numera sällsynta känslan av lyx. Men det roliga kostar, det är därför det är främst rika kvinnor som kommer. Sofia berättar om en av hennes kunder från Schweiz köpte en flygbiljett till Sverige för 1800 euro, motsvarande nästan 20 000 svenska kronor.

Inreseförbudet gäller inte EU. Och flyg går.

Börjar få vissa likheter med Sverige under andra världskriget. I Stockholm kunde nöjeslivet fortgå, medan andra länder levde under lockdown.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Kanske denna måste skickas in till alla MSM? Behövde skriva detta, för att visa hur blinda media verkar vara: reporterns ord på AT födelsedag:

"När coronasmittan sköljt över oss har statsepidemiolog Anders Tegnell blivit en trygg famn för mängder av svenskar."

I artikeln är det ngn forskare eller dylikt som även skämtar om att ATs födelsedag borde bli flaggdag...

Är detta på riktigt? Känner mig lite som Alice i underlandet, allt är upp och ned... Hur kan det blir hyllningar, tror inte de 1400 döda i Corona i Sverige eller deras anhöriga, anser att AT är en lugn trygg famn...

🤢

Edit lägger in länk: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPk24X/anders-tegnell-fyller-ar-mitt-i-pandemin

- Jag har sett och kommenterat eländet. Mitt förslag är att genomföra flaggningen, men på halv stång.
Citera
2020-04-17, 23:54
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Även Sverige missar döda i covid på äldreboenden.

FHM är medvetna om detta, (se artikel) det är dock något de noga verkar undvika att själva nämna och problematisera kring, på alla PK, av ngn anledning. Varför vet jag inte.

Journalister ställde inga uppföljande frågor om detta, vad jag kunde se idag. Trots att Aftonbladet sa till mig att de trodde det skulle tas upp på PK idag då det ju är "allvarliga uppgifter" (Aftonbladets ord).

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7453965

Jo, men skillnaden är att inga döda på äldreboenden har kommit med i Finska statistiken. Från stora kommuner dessutom. Dom fattas helt.
Citera
2020-04-17, 23:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Jo, men skillnaden är att inga döda på äldreboenden har kommit med i Finska statistiken. Från stora kommuner dessutom. Dom fattas helt.

Finland ljuger alltså. Typiskt. De ska alltid vara så bättre. Sedan tar de inte ens med folk som dött inom äldrevården i sin stat! Det är mest som gjort just det i Sverige.
Citera
2020-04-17, 23:56
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Förmodligen med undantag för några enskilda länder som Spanien, U.S. och Italien.

Men sen tror jag att länder som Norge kommer ligga lite bättre till. Har bättre ekonomi/resurser för att skydda dom svagaste.

Tror Norge har väldigt goda förutsättningar att kämpa för sina medborgare på ett helt annat sätt än vi har i Sverige.
Citera
2020-04-17, 23:56
Medlem
Tror på Remdesevir från Gilead det kommer att göra skillnad.
Citera
2020-04-17, 23:57
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Finland ljuger alltså. Typiskt. De ska alltid vara så bättre. Sedan tar de inte ens med folk som dött inom äldrevården i sin stat! Det är mest som gjort just det i Sverige.

Dom kommer sammanställas och läggas in i statistiken i dagarna.
Citera
2020-04-17, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Fast Ryssland är nog mer tätbefolkat än Sverige, ifall du skalar bort de enorma områdena med obebodd vildmark. I de delar av Ryssland där "alla" ryssar bor, där är det relativt tätbefolkat. Ryska städer är mer kompakta än svenska och man lever tätare inpå varandra.

Den här kartan över mobiltäckning visar var folk bor. Resten är i stort sett vildmark:

https://pbs.twimg.com/media/EBX3jY_XkAEabs-.jpg

Det är ungefär som Kanada. I teorin ett glesbefolkat land, men i stort sett hela befolkningen återfinns ju i ett smalt band i söder, längs gränsen till USA, sedan har de enorma ytor ovanför det som är nästan helt folktomma. Och viruset sprids ju bara där folk bor, så det är helt irrelevant att räkna med vildmarken.

Justerade siffror för befolkningstäthet när man plockar bort alla obebodda ytor:

https://images.theconversation.com/files/202439/original/file-20180118-158516-tnqwih.png?ixlib=rb-1.1.0&q=45&auto=format&w=1000&fit=clip

Då är Spanien mer tätbefolkat än Holland.

Helt riktigt. Men känns ändå lite orättvist att Spanien skulle vara mer tätbefolkat än Holland. Man ser ju i stort sett bara bebyggelse om man igenom Holland. I Spanien finns det en hel del byar samt mindre tätbefolkade regioner som Extremadura. Att Madrid är epicentret är föga förvånade men inte heller att smittan får en fin och jämn fördelning i Nederländerna så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in