2020-04-17, 18:24
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Än så länge är överdödligheten för senaste veckorna överensstämmand med de registrerade dödsfallen. Så nej, några stora mörkertal går inte att se ännu.
Ännu...

SCB hade en nyhet om överdödligheten v14. Jag kollade upp att SCB:s överdödlighet i v14 överensstämmer ungefär med vad FHM rapporterat som dödsfall pga/med COVID-19.

Men SCB:s v14 är inte färdigrapporterad ännu... Överdödligheten kan bli betydligt högre.
Citera
2020-04-17, 18:24
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Det går inte att bortse från det faktum att han har fel.

Det är din åsikt och tyvärr delar jag inte den eftersom jag upplever Tegnell som just den arroganta aspie som han är och som lever i sin egen världsuppfattning utan att vilja luckra upp den genom att ta intryck från andra som inte delar hans åsikt.
Citera
2020-04-17, 18:25
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det var inte min ståndpunkt överhuvudtaget.

Det var att man dubbelkollar med de som har blivit testade för Covid19.

Sverige har aldrig gjort några större masstestningar, så att Tegnell säger att vi har den bästa och säkraste dödsstatistiken i världen är ju bara lögn med tanke på att vi inte skulle ha det.

Ja och vad är det som är så konstigt med det? De använder statistiska verktyg senare för att räkna på överdödligheten för att fånga upp de som annars hade räknats med som misstänkta. Belgien gör tvärtom, räknar med de som är misstänkta men inte testade.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle

Hur mycket du än försöker så ger du samma budskap. ”Det dör bara 90 000 människor.”

Du tänker med röven för nu handlar det om varför man dör.
Just nu kvävs människor långsamt till döds och du anser att det är helt okej för att det bara är äldre och sjuka som dör. Du tycker att det är helt okej för att du inte bryr dig men andra gör det här.

Det gör inte oss till alarmister. Det gör oss till människor. Du är sjukt patetisk och frågar du mig så vore det på tiden att du får smaka på din egna medicin.

När skrev jag att det var okej att folk dör. Jag beklagar alla 90 000 som dör varje år. Lika tragiskt varje gång det dör nån.

Men corona är inte det supervirus som ni alarmister vill göra gällande.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Från och med den 15 maj kan vi resa utomlands
Till Vitryssland?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Nu har ju FHM gått ut med att fetma är en riskfatkor.
men de anser att bmi >40 är fetma, vilket är fel. Det är grav fetma.
bmi >30 är fetma enligt WHO.
https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/sjukdomar-allergier-och-halsa/overvikt-och-fetma

Jag tror knappast att majoriteten på intensivvården är personer med bmi >40, det är väl inte alls vanligt att ha den sortens fetma? det är ju att vara väldigt stor.
Mikael killgissade igår att det va omkring 40.
"– Även om det inte finns vetenskapliga fakta än är det helt uppenbart att personer med övervikt tillhör en riskgrupp. Exakt var gränsen går är det ingen som vet, men jag drar lite godtyckligt gränsen på ett BMI över 40, även om det givetvis kan vara lägre, säger han."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGLA3m/lakare-om-overvikt-och-coronaviruset-absolut-en-riskfaktor
Citera
2020-04-17, 18:26
Medlem
HGs avatar
Kineserna är i alla fall tuffa mot sina partimedlemmar som inte ser till att riktlinjerna följs avseende COVID-19:

18 party officials and public officials have been held accountable for their failure in anti-epidemic work in Harbin, according to a notice issued by the Heilongjiang provincial commission for discipline inspection on Friday.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Från och med den 15 maj kan vi resa utomlands

Yes!! Då behöver jag inte boka av min Spanienresa!
Citera
Medlem
LatteImorgonTacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Oftast har intellektuellt funktionsnedsatta också andra medicinska problem som kan leda till känslighet för COVID-19.

Då är det väl slarv att ange int. neds. i sig?
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Ja och vad är det som är så konstigt med det? De använder statistiska verktyg senare för att räkna på överdödligheten för att fånga upp de som annars hade räknats med som misstänkta. Belgien gör tvärtom, räknar med de som är misstänkta men inte testade.

Alla som inte har blivit testade för Covid19 räknas inte med.

Därav det stora mörkertalet om de blir registrerade som en annan dödsorsak.
Citera
2020-04-17, 18:27
Medlem
LatteImorgonTacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Var hittade du denna riskfaktorn?

Överst i SVT:s coronaflöde
Citera
2020-04-17, 18:27
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hela diskussionen började med att du gick loss på en skribent som skrev att dom flesta av oss kommer bli tvungna att genomlida smittan men det enda länder som t ex Norge och Danmark m.fl gör är att skjuta upp det oundvikliga i att dom också kommer tvingas bära smittan till slut.

Haha. Alltså det här måste ju bara vara en av de mest idiotiska flosklerna som envist sprids av de pseudointellektuella flamstramsarna med rumsvarm IQ-nivå. "Öhhhh, asså, det kommer ju hända förr eller senare ändå, ditt spån. Hä hä hä hä!"

Skulle man på samma sätt säga "det enda brandkåren gör är att skjuta upp det oundvikliga" om det fanns en möjlighet att sakta ner eldens förlopp? Nej, givetvis inte. För det vore ju så urbota jävla korkat. Vem som helst fattar ju att i ett skarpt läge är tid oerhört värdefullt och en valuta utan dess like när man ska köpa sig beredskap. Eller ja, nästan vem som helst fattar det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in