2020-04-17, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Vi började med våra åtgärder i början av mars sedan har det byggts på under tid.

Det första vi gjorde var att gå ut med riktlinjer till våra kunder om hur dom skulle bete sig i butiken och informerade om hur vi vässade våra hygienrutiner. Vi började även erbjuda gratis handsprit i både in och utgång, samt latexhandskar vid ingången. I samma veva började vi även rengöra alla kontaktytor i hela butiker 4-5 gånger om dagen. Vi ökade på våran rengöring av golvet och började även tillsätta klorin till rengöringsmedlet. Detta var nog det som skedde runt första veckan i mars. . Anledningen till att min butik har legat i framkant under lång tid har varit just för att jag följt denna tråden.

Någon vecka senare glasade vi in våra kassaplatser från alla håll, samma vecka satte vi även upp runda klisterlappar på golvet.

I förrgår fick vi till slut installerat ett ljudsystem där vi har en loop som går med varningar om att hålla avståndet.

Ikväll eller nästa vecka kommer vi sätta upp plexiglas-avskiljare mellan kunderna där dom packar ned sina varor.

Så jo jag tar det på allvar. Men jag blir fruktansvärt provocerad när någon fjolla (inte du) kallar dom som inte låser in sig för pussies.

Alltså, pussies är de som låser in sig, trots att de inte tillhör en riskgrupp! Gör lite nytta istället och hjälp oss igenom denna kris hyfsat välbehållna! Om inte annat för våra barns och riskgruppers skull.

Jag tycker ärligt talat att man borde bötfälla de som tar onödigt stora försiktighetsåtgärder eftersom det kostar samhället i övrigt så mycket ekonomiskt och i rena människoliv! Neurotiska egoister har inget annat än sig själva för ögonen. Under andra tidevarv hade dessa mentala porslinsdockor fått fungera som trälar och gråterskor.
Citera
2020-04-17, 18:03
Medlem
obscenitets avatar
Vad håller Schulman på med i Aftonbladet egentligen? Ständig hyllningskör och han måste ju vara livrädd stackarn
Citera
Avslutad
Region Stockholm 17 April 2020
Lägesrapport

Dagens rapport visar att 181 ytterligare personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 5 387 personer är konstaterat smittade i Stockholm. Totalt 816 personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit, det är 21 ytterligare dödsfall sedan rapporten igår.

223 patienter med covid-19 vårdas i intensivvård vid akutsjukhus. Förutom de som får intensivvård är det 873 patienter som vårdas på sjukhus med covid-19.

Utav de 5 387 positivt provtagna är 1 183 personer provtagna på Särskilt boende för äldre, SÄBO. Av totalt 313 SÄBO i länet är det 181 som har någon boende med positiv diagnos av covid-19.

Av 816 personer som har avlidit i Region Stockholm av covid-19 så är det 350 personer som är provtagna på ett SÄBO.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/04/17-april-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johej
Näh, så räknar man inte statistik. :-)

Träffar man två med 10% risk var så är chansen att man klarar sig: 0,9*0,9=0,81
(Alltså 19% risk att bli smittad)

Träffar man 10 med 10% risk så är chansen att man klarar sig:
0,9^10= 34,87% -> 65,13% risk att bli smittad
(0,9 upphöjt i 10, eller 0,9x0,9x0,9... osv 10 ggr)

Och du verkar ha svårt att uppfatta ironi och skämt.. så nu ligger ni lika..

Ganska uppenbart att det var på skämt..
Citera
2020-04-17, 18:05
Medlem
Hur kan det komma sig att Sverige har 676 nya fall idag? Det är ju en katastrof. Indien har färre än Sverige trots att de har fler fall totalt. Procentuellt ligger Sverige nästan i topp i världen.
Att det dog några färre just idag beror säkert bara på att det är så många som dör hemma. De som får IV nu är väl bara personer under 50 så därför blir det färre.
Citera
2020-04-17, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananarmen
Det här" nya" med att fetma är en riskgrupp ger ju en mängd med frågor.

T.ex hur ska en i övrigt frisk och kanske ung person med fetma tänka? Ska dessa isolera sig nu och tänka som övriga riskgrupper?

Hur är det med barn som har fetma? Finns ju också.

senast jag läste tror jag det är 15% i Sverige som lider av fetma, kanske fler nu.

Skulle det vara hjälpsamt för dessa personer att använda sig av vlcd t.ex för att snabbt minska i vikt? Eller har det med andra saker att göra än endast vikten typ celler, gifter osv.

Ja frågorna är många men svaren finns väl inte eller "meddelas nästa vecka" lol
Det är riktigt extrem fetma som gäller nu. 40 i BMI istället för 30.
Citera
2020-04-17, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Jepp något fel är det. Vill inte bo i detta land längre, har känt så i några år men detta är fan droppen. Och sossepacket hejar på och Löfven ökar drastiskt i populäritet. Det är något perverst med svenskar som tycker att Regeringen gjort ett bra jobb i denna kris. De har ju blod på händerna. Fy fan. Adam Alsing och många fler hade kunnat leva om regeringen hade gjort som Finland och Norge så vi vunnit tid.

Jag klarar inte ens av att tänka för mycket på Adam i detta läge, det blir helt enkelt överväldigande
Citera
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Jag har svarat på dina frågor.

Du har inte svarat på min enda fråga.

Piss off tönt.

Tja, du har väl i princip erkänt att dina "beräkningar" är meningslösa. Det kan kanske ses som ett svar.

Jag har inte påstått något. Det har däremot Du gjort genom att insinuera att vi kommer ha närmare 9000 döda om mindre än en månad. Därför får Du vara den som får försvara Dina dina påståenden.

Du kan väl iallafall försöka motivera varför du tycker ditt klipp-och-klistra-arbete har något som helst informationsvärde. Vet du något om statistik annat än att du får fram en kurva när du trycker på typ "logistic regression-knappen" i Excel?
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Någon som vet om det är möjligt att köpa några vettiga munskydd ännu någonstans? Skulle vilja köpa och skicka till mina föräldrar som behöver handla runt en gång i veckan. De är i en lite mindre stad och det är inte så många fall där ännu men kan ju bli.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Vi började med våra åtgärder i början av mars sedan har det byggts på under tid.

Det första vi gjorde var att gå ut med riktlinjer till våra kunder om hur dom skulle bete sig i butiken och informerade om hur vi vässade våra hygienrutiner. Vi började även erbjuda gratis handsprit i både in och utgång, samt latexhandskar vid ingången. I samma veva började vi även rengöra alla kontaktytor i hela butiker 4-5 gånger om dagen. Vi ökade på våran rengöring av golvet och började även tillsätta klorin till rengöringsmedlet. Detta var nog det som skedde runt första veckan i mars. . Anledningen till att min butik har legat i framkant under lång tid har varit just för att jag följt denna tråden.

Någon vecka senare glasade vi in våra kassaplatser från alla håll, samma vecka satte vi även upp runda klisterdekaler på golvet för avståndsmarkering. Jag tog även in offerter för att installera ozonaggregat i butiken men avstod då jag var rädd för följdeffekter.

I förrgår fick vi till slut installerat ett ljudsystem där vi har en loop som går med varningar om att hålla avståndet.

Ikväll eller nästa vecka kommer vi sätta upp plexiglas-avskiljare mellan kunderna där dom packar ned sina varor.

Så jo jag tar det på allvar. Men jag blir fruktansvärt provocerad när någon fjolla (inte du) kallar dom som inte låser in sig för pussies.
Jag antar att du menar mig med den sista raden? Jag uppmanar inte folk att låsa in sig, tvärtom alla kan gott jobba så länge de gör sitt yttersta för att inte sprida smittan vidare. Är det verkligen så jävla svårt att begripa att vi kan fixa det här utan att behöva ta till diktaturfasoner? Då får dock svenne ta paus från sitt adhd-liv ett år så blir allt som vanligt sen. Det viktiga är att fatta att man INTE MÅSTE smittas, man ska göra motstånd mot dylik losermentalitet, annars kan man aldrig vinna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Hur kan du säga att det inte är en nationalspridning när folk har spenderat hela påsklovet med att sprida Covid19?

Du inser väl att det kommer bli en ökning ända till slutet av April?

Finns väl redan siffror på att påskresandet minskade drastiskt i år, förstår inte oron? Det kraftigt minskade resandet i kombination med folkvett om att hålla hygien och hålla avstånd gör att spridningen knappt kommer vara märkbar. Om Danmark öppnar samhället innan Sverige och ifall gränsen är öppen kommer det nog istället bli mycket skåningar som drar till Danmark för att det kommer vara dit man åker om man ska ha kul, det kommer Sverige tappa mycket på rent ekonomiskt.
Citera
2020-04-17, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meck-Vorpommern
https://www.dagbladet.no/nyheter/mener-tegnell-tar-feil/72372283

Saxat ur artikeln:

Citat:
- Ut fra mitt syn tar Anders Tegnell feil om at flokkimmunitet er på gang i Stockholm, sier professor ved Universitetet i Bergen, Gunnar Kvåle, til Dagbladet.

Citat:
Professor i informatikk ved NTNU, Dag Svanæs, er også skeptisk:

- Med de tiltakene som Sverige har nå, kan de muligens oppleve en effekt av at flere blir immune. Men å kalle det flokkimmunitet blir feil i forhold til hvordan begrepet er blitt brukt i debatter, sier Svanæs til Dagbladet og tilføyer:

- Det blir ikke mange nok immune til at man kan fjerne alle tiltakene uten å oppleve en ny oppblomstring av pandemien.

Tegnell-dyrkare kommer hävda att dem är "låtsasexperter".
Senast redigerad av Pazzamo 2020-04-17 kl. 18:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in