2020-04-17, 16:17
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Endast 67 döda registrerade idag var kanske en framgång för dom goda krafterna. Men totalt 1400 är mycket i förhållande till Danmark, Finland och Norges 569 döda. Fortsätter utvecklingen så här kommer mer än 3 gånger fler dö i Sverige och Ni vet ju att dessa länder har 16 miljoner invånare medan Sverige har över 10 miljoner. Hur mycket man än talar om faser hit och faser dit så inte går Sverige bättre utan i jämförelse sämre hela tiden.

Nu kan man inte sätta 17 döda i morgon för c19.se låg för en stund sedan på 1426. Men det kommer att redovisas låga siffror lördag---söndag och i propagandan kommer segern att utropas. Dom onda krafterna kommer att tystas. Eller???

Ja hur låg italien till 37 dagar efter sitt första dödsfall ?

Räknar man om Sveriges siffror så motsvarar det 9269 döda. (dagens siffror x 6,5 (andel större befolkning i Italien.

Så Sveriges siffror är alarmerande på flera sätt trots att långt ifrån alla covid-19 döda räknas av våra myndigheter.

Edit: 37 dagar efter sitt första dödsfall hade Italien 6077 döda

Så Sverige har mer än 30% fler döda än Italien vid samma tidpunkt Så Tegnells skitsnaack om att Sverige aldrig blir som Italien är nu oficiellt upplöst i atomer.

Så Sverige ligger "bra till" att bli det mest drabbade landet i världen om man ser till antalet döda. Detta TROTS att det inte registreras många över 70+ längre då de lämnas att dö helt utan vård och registrering av corona som dödsorsak.
Senast redigerad av Milldue 2020-04-17 kl. 16:24.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Hittar inget förutom artikeln du länkar när jag googlar hans namn +HIV och Corona.

Har svårt att tro på Gilmore Health.
Sidan verkar dessutom vara nedplockad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
En ekonomisk kollaps innebär ju såklart en svårt sargad inhemsk industri. Vilket leder till ökad import från länder med en fungerande industri.
Hur är det med Tyskland? Har coronaviruset dödat den tyska industrin?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Är Sverige egentligen så öppet och alla andra länder så stängda`? Jag tror vi är förda bakom ljuset i den frågan. Någon vill få oss att tro att Sverige är så fantastiskt öppet medans alla andra länder är helt stängda. Gick runt lite i stadskärnan för mellanstor svenska stad i dag och kunde konstatera att det var väldigt lite folk ute, ungefär som på en söndagsmorgon fast det är fredag mitt på dagen. Det andra jag slogs över var hur lite affärer det var som var öppna. Ungefär endast var femte på bästa gågatan läget. Resten hade stängt på obestämd tid för omsorg om personal och kunder eller hade gått i kk.

När jag jämför med kompisar som bor i Holland och Litauen så är affärer, restauranger och caféer till stor del också öppna där. Det som skiljer är att alla offentliga inrättningar är stängda. Dvs alla simhallar, gym, bibliotek, biografer, museer m.m samt skolor såklart. Det är en stor skillnad visst men det är ingen avgörande fördel sätt ur ekonomiskt synvinkel. somliga här vill göra gällande att vi skulle få någon form av ekonomiskt försprång liknande det som inträffade efter 2a världskriget. Jag ser inte riktigt det scenariot framför mig. Det som är öppet i Sverige och inte i andra länder är till stor del offentliga inrättningar som inte genererar några stora inkomster. Tvärtom kommunerna skulle antagligen ha tjänat pengar på att ha tex bibliotek och simhallar stängda.

Största skillnaden är väl att lägre skolor är öppna, så föräldrarna kan jobba och bidra med det de kan i ekonomin. Det gör stor skillnad.
Citera
2020-04-17, 16:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Men du måste väl ändå förstå att ekonomin mm är körd även utan skolstängningar och andra hårdare restriktioner? Hela världen blöder, har du missat det?

Sluta med den floskeln. Ekonomin är verkligen inte körd och om vi agerar ansvarsfullt nu kommer vi kunna undvika massor med onödigt lidande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Är Sverige egentligen så öppet och alla andra länder så stängda`? Jag tror vi är förda bakom ljuset i den frågan. Någon vill få oss att tro att Sverige är så fantastiskt öppet medans alla andra länder är helt stängda. Gick runt lite i stadskärnan för mellanstor svenska stad i dag och kunde konstatera att det var väldigt lite folk ute, ungefär som på en söndagsmorgon fast det är fredag mitt på dagen. Det andra jag slogs över var hur lite affärer det var som var öppna. Ungefär endast var femte på bästa gågatan läget. Resten hade stängt på obestämd tid för omsorg om personal och kunder eller hade gått i kk.

När jag jämför med kompisar som bor i Holland och Litauen så är affärer, restauranger och caféer till stor del också öppna där. Det som skiljer är att alla offentliga inrättningar är stängda. Dvs alla simhallar, gym, bibliotek, biografer, museer m.m samt skolor såklart. Det är en stor skillnad visst men det är ingen avgörande fördel sätt ur ekonomiskt synvinkel. somliga här vill göra gällande att vi skulle få någon form av ekonomiskt försprång liknande det som inträffade efter 2a världskriget. Jag ser inte riktigt det scenariot framför mig. Det som är öppet i Sverige och inte i andra länder är till stor del offentliga inrättningar som inte genererar några stora inkomster. Tvärtom kommunerna skulle antagligen ha tjänat pengar på att ha tex bibliotek och simhallar stängda.

Jag bor i Italien och jämfört med Sverige är det definitivt mer nedstängt här. Går inte ens att jämföra. Vi har suttit i karantän i 5 veckor nu och om man skulle röra sig ute utan giltig anledning kostar det runt 2 000 kr.

Samma vet jag gäller i Frankrike. Har en kompis som fick en bot på 100€ i Paris för att han fick för sig att mata en svan på väg hem från mataffären.

Här är det precis det omvända när det gäller nedstängningen jämfört med många här inne. Här gnäller folk för att det är alldeles för nedstängt och alltför länge.
Senast redigerad av sukp 2020-04-17 kl. 16:23.
Citera
Medlem
Skönt att det börja gå neråt för Sverige och Stockholm! I Skåne har det förvisso varit lugnt hela tiden, men snart kan väl även Stockholmsområdet andas ut lite!
Citera
2020-04-17, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Majoritet privat regi i Stockholm verkar det som. Övriga nordiska lände har betydligt lägre andelar, särskilt Norge.

Danmark fik sit første friplejehjem i 2019:

https://www.berlingske.dk/danmark/danmarks-foerste-friplejehjem-er-aabnet-mon-ikke-man-kan-koebe-sig-ind
Citera
2020-04-17, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
ps. Beligen som har stängt ner sitt land och har ungefär lika många människor i sin befolkning har 5x högre dödstal än Sverige (5000+). Det lönar sig inte alltid att stänga ner allting.

Ps. Du vet inte vad du pratar om.
Orkar man ens förklara? Prova att läs på lite innan du postar.
Citera
2020-04-17, 16:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Hur är det med Tyskland? Har coronaviruset dödat den tyska industrin?

Nej just det! Jag glömde ju att hela utbrottet är över nu och alla förutsättningar i alla länder just nu är precis samma som dom kommer vara om ett år.......

Enligt beräkningar har alltså 0,8% av Tysklands befolkning burit smittan. Det kommer hända mycket där innan allt är över.

https://mrc-ide.github.io/covid19estimates/#/total-infected
Citera
2020-04-17, 16:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Nyinlagda på IVA sedan igår åldersgrupper.

80-89 år +2st

70-79 år +8st

60-69 år +20st

50-59 år +13st

40-49 år +11st

30-39 år +1st

20-29 år +2st

Inga äldre får vård på IVA eller hur var det?

Det är främst över 80 år det är få... Bra om det har lagts dit till 2 fler, då är det totalt 39 då. Och fortarande bara 1 över 90.

Mars-april totalt intensivvårdstillfällen:

60-69 år: 410
50-59 år: 327
70-79 år: 253
40-49 år: 152
20-29 år: 58
30-39 år 59
20-29 år: 58
80-89 år: 39
90+ år: 1

0-19 år: 2

Svenska intensivvårdsregistret: https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Flest dödsfall:

80-89 år: 581
70-79 år: 331
90+år: 315

Alla över 70 år: Drygt 1 200 av 1 400 dödsfall.

https://platz.se/coronavirus/?
Citera
2020-04-17, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Blekinge verkar ju överhopat av fall.

Listerlandets smala genpool gör att resten av Sverige håller sig borta. Bästa vaccinet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in