2020-04-17, 14:51
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Det sista du skriver är inte korrekt, Norge hade sportlov vecka 7,8,9. Alla deras fall i början var importfall från Nord Italien ENDAST! De hade t om fler importfall än oss under en period.
Stämmer helt och hållet. Jag känner rätt många i Norge och de reser genrellt mer än svenskar för de har bättre ekonomi genomsnittligt, och det var många i Alperna som kom hem. Minst lika stor andel av befolkningen som i Sverige och vid ungefär samma tidpunkter.
Citera
2020-04-17, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritiofPiraten
Storbritannien började med vår strategi, för att sedermera övergå till att bli en polisstat. Det verkar inte ha hjälp så mycket, eftersom de har flera döda per capita trots att de bara räknar sjukhusfall.

De kanske valde fel väg...
Citera
2020-04-17, 14:52
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag vill gärna bo i mitt eget land. Jag vill också gärna att mitt land får ett bättre styre. Om ett utländskt sådant är bättre än det nuvarande, vilket inte är så svårt, så välkomnar jag det.

Denna epidemi sköts bättre av i stort sett hela den övriga världen än av Sverige. Vilket annat land som helst skulle då gissningsvis sköta Sverige bättre i dagsläget än vad "våra" nuvarande styrande gör.

Putin har stängt 100-tals sjukhus och snott pengarna. Väntetid för en ambulans vid akuten är 15 timmar. Allt är inte grönare på andra sidan.
Citera
2020-04-17, 14:52
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
På samma sätt bor fler norrmän ön svenskar i mindre orter långt upp i landet dit spridning från t.ex Oslo gör det svårare.
Finland har långt mycket färre turister som åker till Alperna än Sverige.
Där smittan först kom från.
Vi kan hitta argument åt alla olika håll.

Var smittan först kom är oväsentligt. Hur man väljer att begränsa den är än annan.

I Sverige har vi valt att göra så lite som möjligt...
Citera
2020-04-17, 14:53
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Fredag, Sverige och grannländer döda nu
  1. Sverige +67
  2. Tyskland +49
  3. Ryssland +41
  4. Danmark +15
  5. Norge +6
  6. Polen +4
  7. Estland +2
  8. Island 0?
  9. Lettland 0
  10. Litauen 0
  11. Finland 0
Ingen fara. Vi har bara 10 ggr högre dödlighet än Norge nu...
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Man får ju hoppas på ett rejält mörkertal gällande antal registrerade smittade, annars är dödligheten enorm.
De är en enorm ökning sett till tidigare dagar.
Smittan ökar ute i hela landet just nu och Dalarna drabbas hårt. Just dödssiffran ser riktigt illa ut.

https://www.dt.se/artikel/just-nu-dramatisk-okning-15-nya-dodsfall-i-dalarna-sedan-igar
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Det var väl för fan exakt det jag skrev. Att vi gör tvärtom här. Och jag skulle föredragit att göra som Finland. Och du får tycka tvärtom, men se för fan till att applicera lite läsförståelse på inläggen du läser.

Fast även om metoden är helt motsatt så blir effekten densamma. Det var det jag ville få fram.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Det sista du skriver är inte korrekt, Norge hade sportlov vecka 7,8,9. Alla deras fall i början var importfall från Nord Italien ENDAST! De hade t om fler importfall än oss under en period.

Jag sa inte att Norge och Danmark inte hade några turister i alperna. Sverige hade många fler i alperna äb Norge och Danmark. Många fler.
Citera
2020-04-17, 14:54
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Precis samma här och 99% av alla jag känner. Går bara ut med hunden och handlar käk samt bolaget.

Det är nog rätt många som gör så, delvis för att man instinktivt tänker på att man inte vill riskera att smittas eller smitta någon.

Grejen är nog den att Sverige inte behöver köra fullt ut karantän tack vare att svensken tar det säkra före det osäkra
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast även om metoden är helt motsatt så blir effekten densamma. Det var det jag ville få fram.

Fast det vet du ju ingenting om än.
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Precis samma här och 99% av alla jag känner. Går bara ut med hunden och handlar käk samt bolaget.

Bolaget har en utmärkt hemkörning numera. 12 flaskor för 120:-. Mycket hostande i deras köer.
Citera
Medlem
fråga
Hörde nån ifall ngn journalist frågade om det som Sveriges radio rapporterat om, att man missar att testa/räkna en del avlidna på hemmen? (På PK idag).

(Jag gav upp efter 40 min så vet inte om de sa ngt efter det).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in