Citat:
Ska försöka sammanfatta den nu efter en första överflygning. Bilal verkar styra och ställa rätt bra med både F och M, de upplever honom som tjatig om att utföra kriminella uppdrag åt honom. De vet att han behärskar ett stort våldskapital i form av äldre, känt kriminella, bröder. Bilal har en BQ-mobil som alltså kör EnchroChat krypterat, denna verkar teknikerna inte kunna ta sig in i. Bilal har sagt till F och M att de ska vara med som backup, och bilförare, vid ett mord. Ingen av dem vill utföra detta, och de kommer inte på något bra sätt att ta sig ur situationen. När mordet väl ska ske ringer en av dem polisen, berättar om en bil det finns vapen i och så grips alla 4 (tjejen också) för grovt vapenbrott och förberedelse till mord.
Att F och M blev åtalade måste ju bero på att de bevisligen varit med i planeringsstadiet av ett mord. Visst, de drog sig ur i sista stund, men har ju själva erkänt att de hanterat vapen, utrustning osv.
Tilltänkta BO, jag förkortar med Z, säger sig inte ha en aning om varför någon är ute efter honom. F och M säger att de inte vet något om varför Z ska mördas. Det spekuleras löst i en skuld.
Intressant är: Z och Naief är precis som du skriver träningskompisar, tillsammans med Biggie. Tack för påminnelsen om vem han ser ut att ha kopplingar till. Intressant är också att Bilal och F är i London i slutet av sommaren 2019. Också intressant att polisen visar bilder på Karolins mördare (ni vet de där han hoppas in i en Mercedes) för F och undrar om han tycker att det är likt Bilal. Det tycker F, till viss del.
BQ-telefoner är ovanliga och Bilal säger i förhör att han betalat 16.000:- för sin. Jag tror att detta på något sätt hänger ihop med Karolin-mordet och mordet i London, det finns någon som är beredd att lägga mycket pengar på detta, jag tror ALDRIG Bilal skulle köpa en BQ helt utan anledning, men det är bar mina egna spekulationer.
Att F och M blev åtalade måste ju bero på att de bevisligen varit med i planeringsstadiet av ett mord. Visst, de drog sig ur i sista stund, men har ju själva erkänt att de hanterat vapen, utrustning osv.
Tilltänkta BO, jag förkortar med Z, säger sig inte ha en aning om varför någon är ute efter honom. F och M säger att de inte vet något om varför Z ska mördas. Det spekuleras löst i en skuld.
Intressant är: Z och Naief är precis som du skriver träningskompisar, tillsammans med Biggie. Tack för påminnelsen om vem han ser ut att ha kopplingar till. Intressant är också att Bilal och F är i London i slutet av sommaren 2019. Också intressant att polisen visar bilder på Karolins mördare (ni vet de där han hoppas in i en Mercedes) för F och undrar om han tycker att det är likt Bilal. Det tycker F, till viss del.
BQ-telefoner är ovanliga och Bilal säger i förhör att han betalat 16.000:- för sin. Jag tror att detta på något sätt hänger ihop med Karolin-mordet och mordet i London, det finns någon som är beredd att lägga mycket pengar på detta, jag tror ALDRIG Bilal skulle köpa en BQ helt utan anledning, men det är bar mina egna spekulationer.
Om jag har förstått det rätt så grips alla fyra 2019-08-16:
2019-08-26 mördas Karolin Hakim.
Eftersom polisen frågar F om han tycker att GM i karolinmordet liknar Bilal så måste Bilal ha varit på fri fot då.
2019-08-16 förhörs Bilal på RCM och sedan igen 2019-10-03 så antar att han varit på fri fot därimellan, tills polisen fick tillräckligt med info från F och M för att kunna häkta Bilal.