2020-04-17, 12:00
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag har fått intrycket att covid-19 faktiskt beter sig annorlunda än många andra smittämnen när det gäller barn. De tycks ha god motståndskraft och då förökar sig väl viruset inte framgångsrikt i dem, och då blir de inga effektiva smittbärare. Det kan faktiskt skilja mellan olika smittämnen.

Ingen vet vilka långsiktiga effekter detta har på barn!

Det är fullt möjligt att viruset ligger latent kvar i kroppen hela livet, det här viruset angriper inte bara lungorna utan många organ inklusive centrala nervsystemet där andra virus kan gömma sig.

Man vet bara att de inte visar så mycket symptom efter de blivit smittade (förutom blåsor på händer och fötter, men skit i det).

Men vet ni vad? Vi kommer få reda på exakt hur det ligger till. Kommer vi kunna se våra barn i ögonen efteråt?

Sverige har gått från att göra barnkonventionen till lag, till att medvetet utsätta barn för SARS 2. Nej, det är vare sig oaktsamt, dråp eller ens grov misshandel. Det är att se till barnets bästa. De får väl se till att tvätta händerna och hålla avstånd. Inga problem.
Citera
2020-04-17, 12:02
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är väl så det brukar vara när ett land utsätts för ett yttre hot. Då blir folk mer lojala med regimen. Det spelar egentligen ingen större roll vad regimen gör. Att övriga världen har fördämt Sveriges linje gör inte saken bättre. Även om folk kan se att resultatet av Sveriges "strategi" är under all kritik så här långt så har myndigheterna lyckats hamra in budskapet att i det långa loppet kommer Sverige att vara vinnare, när nästa pandemi kommer. Detta går ju inte att motbevisa förrän det har hänt.
Folk glömmer dessutom väldigt fort.
Varför har tex vården fått denna kris?
Varför fungerar de inte på våra äldreboenden?
Allt detta har ju varit ett problem i många år.
I september/oktober var flera av våra sjukhus i stabsläge på grund av att det saknades material och skyddsutrustning. De är det ingen som nämner nu utan det låter som problemet uppkommit plötsligt.

Den här regeringen har dragit ner allt i vårt samhälle i flera år innan corona.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är märkligt att höra sådant när man har suttit och lyssnat på presskonferenserna från New York med både guvernören och borgmästaren. En viss skillnad.

En sak jag undrar. Tänk om någon som Trump hade framfört exakt det som Anders Tegnell säger.

Jag tror AT är våran Trump...
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det togs upp i en dokumentär som bevakade förloppet i Wuhan under och efter utbrottet.
Kan tyvärr inte länka.

Är du verkligen säker på att det var just dialys? Har inte hört ett skit om detta tidigare.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Lena Mellin måste ju få skriva att stödet ökar och att det är dags för alla partier att stänga ner när nu sossarna närmar sig 100% stöd.
Hon skulle nog kunna få för sig att de kan bli över 100% också haha
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, det gränsat till obegripligt.

Redan den 22a mars (snart 5 veckor sedan) låg Norge i topp på de som testade mest i världen.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/03/22/-norge-blant-landene-som-tester-flest-per-innbygger/

Norge har hittills testat drygt tre ggr så många som Sverige per kapita.
- Worldometers

Trots att det är "fullt i ladorna" i Sverige... jag blir så förbannad på den svenska senfärdigheten. Folk dör ju pga att Svenska myndigheter t ex fokuserar på hittipåproblem som att "folk tränger sig före i testkön".

Ja jag har också undrat över den här "senfärdigheten"? Varför? Pengar? FoHM? Jag tror man har för stor tilltro till FoHM det är svaret för mig. FoHM har "trollat" regeringen från början med sina modeller, det är först nu när referensgruppen börjar få ton, som FoHM måste backa. Kanske har Carlsson och Tegnell inte velat erkänna sina brister i insikt hur viruset skulle komma hit, sprida sig, komma in på äldreboende etc?

Carlssons analys av covid19 nedan;
https://web.archive.org/web/20200415144946/https://www.svd.se/vi-vill-inte-invagga-manniskor-i-falsk-trygghet
Citera
2020-04-17, 12:03
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Aha, förlåt.
Jag frågade tidigare ifall de pratade om att ge dialys till de som drabbats cytokinstorm.
Detta gjordes/görs nämligen i Wuhan med lyckat resultat.

Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Kan inte hitta någon källa på det? Låter märkligt.

Testa med: https://www.nature.com/articles/s41581-020-0284-7
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Sverige är demokraturens högsäte!

Jädrar vad hjärntvättad den svenska befolkningen är.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Det är många länder som har dåligt med lager eftersom hela världen är i samma kris. Men nu har vi material på gång. Antikropp testerna kommer vi vill bara vara säkra på att dom fungerar bra och inte ger fel resultat.

100k tester i veckan är positivt

Nja, 100k är slutdestination vilket naturligtvis är oerhört positivt om och när vi når dit. Ja, andra länder har dåligt med utrustning men Sverige har/haft exponentiellt dåligt med just detta. Vilket i sin tur innebär att smittan redan är inne på de flesta av våra äldreboende. Men samma här, klart det är positivt om vi fixar fram med utrustning, väldigt positivt. Antikropp finns och fungerar okej på andra ställen, har förståelse för att man vill säkra kvalitén men givet utgångspunkten behöver det vara prio ett. Så visst, allt är bra, bara månader för sent och ännu inte på plats.
Citera
Medlem
cheringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jo så är det nog.. lustigt, jag fick faktiskt vissa associationer till Trump, när Löfvén sa bestämt att "vi ska inte peka finger nu" (ungefärligt citat). Det kändes lite som när Trump får kritik, att man bara slår ifrån sig det, liksom.

Jag tyckte det var väldigt luddigt när de svarade på frågan vad som görs åt bristen på skyddsmateriel för vården och äldrevården osv, förstod du det? Det svamlades ngt om utbildning för äldrevårdens personal... jag tycker allt de säger är så himla luddigt hela tiden, känns verkligen som att de bara pratar och bortförklarar sig och börjar prata om annat? Wtf liksom, tala ur skägget...

Utbildningen för personalen är bestående av två filmstumpar (webutbildning) när du sett dessa filmstumpar kan du minsann printa ut ett diplom. Filmerna ligger på socialstyrelsens hemsida. MEN på det boende jag arbetar på kan datorn inte ens öppna filmerna....
Citera
2020-04-17, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Mycket återstår säkert, men Remdesivir visar än så länge på goda resultat på covid-sjuka!
Ett ljus i mörkret?
verkar gå en rundgång med tester av olika mediciner, har för mig att kineserna redan testat Remdesivir . samma sak var det ju med malariamedicinen och inte var det väl någon hit nån av dom.

ser ut som bolaget bakom den misslyckade medicinen mot ebola nu försöker sälja in den till varje land som drabbas av covid.
Citera
2020-04-17, 12:04
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Hon skulle nog kunna få för sig att de kan bli över 100% också haha
Det tror jag med att hon kan få för sig, några supar till och då är detta ett faktum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in