2020-04-17, 00:58
Medlem
Til det svenske tidsskriftet Dagens Medisin beskriver intensivsykepleier Anna Helmersson ved det Karolinske Universitetssykehuset i Huddinge situasjonen på intensivavdelingen som urolig og ekstremt anstrengende:
Citat:
- Kaotisk.
- Vi strekker ikke til uansett hvor mye vi sliter, og vi har ingen sjanse til å opprettholde en anstendig omsorg, sier Helmersson"
https://www.dagbladet.no/nyheter/svensk-intensivsykepleier--som-en-marerittverden/72364783

Citat:
"Kaotisk, orolig och extremt påfrestande. Så ser vardagen ut för många anställda inom intensivsjukvården i Stockholm."

"– Det är fruktansvärt hårt. Vi försöker hålla ångan uppe och stötta varandra men det går snabbt utför med orken. Man är så oerhört skör, säger Anna Helmersson.

– Alla strukturer, rutiner och allt vi någonsin har sysslat med inom intensivvård är upphävt. Det vi gör nu är bara det mest basala, fortsätter hon."

"– Det här är inte likt något vi har övat på någonsin. Arbetssätten är helt nya. Vi behöver tydliga rutiner för vårt sätt att arbeta och att de riktlinjer som finns för hur vi ska behandla covidpatienter faktiskt tas i bruk. Nu råder kaos, säger hon."
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/04/14/iva-sjukskoterska-som-en-mardromsvarld/?fbclid=IwAR0zVxAeKC2rJrZAqQ5pIjwCOXVjAnJuiSxWPnTF oPmX4g3_IHhHLWqHFIo

Citera
2020-04-17, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ja inte i det där pengakåta landet. De klarade en vecka innan de gick ut me ak47 på stan och vrålade.
Lycka till amerikat! Miljontals och åter miljontals människor kommer dö. De är förlorade.
Jag tror inte att USA är förlorat även om någon miljon
skröpliga åldringar resp. smällfeta WT och färgade går till den eviga vilan.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Hotade att stänga senaten?

Källa?

Gårdagens presskonferens
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Varifrån har du fått att FHM kommenderat folk att inte jobba hemifrån?

Nu verkar det som gravt förvirrade är i farten.

EDIT:
Så här skriver FHM:
Arbetsgivare bör se till att anställda arbetar hemifrån om det är möjligt

Hur väl stämmer det med tokerierna jag svarade på.

Skolorna är fulla med barn och personal. Men du menar att viruset stannar upp och tänker, nej fan, inte skolan 😂
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
https://metro.co.uk/2020/04/10/coronavirus-mutated-three-distinct-strains-spread-across-world-12536852/

De jag tänkte på var artikeln som sa att en variant har cirkulerat i flera år.....
Citera
2020-04-17, 01:00
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zephyr
https://www.expressen.se/nyheter/donald-trumps-hot-kan-stanga-ner-kongressen/

Grejen är den att han inte kan göra det, det finns en liten lag från 1788 som säger att det är omöjligt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Jag är väl medveten om detta, men oavsett antal smittade, Sörmland med 300000 inv. har 116 döda
Skåne med 1,4 milj. har 37.

Menar inte att va otrevlig nu, men har ni problem med att räkna och att tyda statistik?

Låt säga med ditt exempel om Sörmland, 300,000 med 116 döda.
Låt säga att 5% vart smittade, vilket är fullt rimligt med tanke på att snittvärdet för riket har uppskattats till 14%.

Då har du 15,000 personer som haft smittan. Vid 116 döda så har du då en dödlighet på 0,77%
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
No more people to eat, you moron.

You said it’s okay if 90,000 more people die in Sweden than in neighboring countries and to deal with it.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Han svarade: "antagligen, med största sannolikhet så blir man immun".

Det är väl inte ett rungade ja?

Nu lyssnade jag på det igen. Han säger pilsnabbt och tveklöst »Jo« sedan lägger han till »med allra största sannolikhet«. Hans kroppspråk indikerar dock att han tror på det.

Nåväl, detta visar med önskvärd tydlighet hur osäkert allt är. Det finns inga faktabaserade sanningar att luta sig mot.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Gårdagens presskonferens

Då blandar du ihop det med något annat...... Han kan inte stänga Senaten....
Citera
2020-04-17, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Menar inte att va otrevlig nu, men har ni problem med att räkna och att tyda statistik?

Låt säga med ditt exempel om Sörmland, 300,000 med 116 döda.
Låt säga att 5% vart smittade, vilket är fullt rimligt med tanke på att snittvärdet för riket har uppskattats till 14%.

Då har du 15,000 personer som haft smittan. Vid 116 döda så har du då en dödlighet på 0,77%

9% for Sweden was the last I’ve seen. Deaths currently reflect a lower percentage of infected — almost three weeks ago. Assuming Sweden duplicates weekly, 9 — 4.5 — 2.25% is what is reflected.
Citera
2020-04-17, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorAndreFlo
Det där med barn stämmer inte. Det är socioekonomiskt svaga barn som hålls hemma från skolan, det berättar lärare för mig.

Herregud vad gör man ens i denna tråd bland alla nagelbitare. Det värsta är att ni inte kommer rannsaka er själva. Ni kommer ha bytt till ett annat ämne där ni förutspår Ragnarök.

Dra åt helvete.

Men lol, vaddå socioekonomiskt svaga hålls hemma. Det är skitsnack. Varenda tänkande människa som bryr sig om sina barn väntar med att skicka dom till skolan innan man har en bättre förståelse för viruset och de långsiktiga effekterna.

Dumma jävlar som du får gärna agera försökskanin. Inget mig emot. Ni får till och med dö som flugor. Gör mig inget. Ni har gjort ert val.

Ett virus som angriper T-celler liknande HIV och ni era stackare tror det är en influensa 😂😂😂😂😂😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in